Descins miercuri dimineață din elicopter, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a vizitat șantierul lucrărilor CFR SA de la Apața – Cața.
Ministrul a caracterizat ceea ce a văzut drept un „progres extrem de slab”. „Progres extrem de slab pe șantierul liniei de cale ferată Apața-Cața (28,2 km), parte a Coridorului feroviar Rin-Dunăre. Contractul, semnat în anul 2020, a ajuns la doar 17,5 % progres fizic și în continuare se prefigurează întârzieri. Am solicitat conducerii CFR Infrastructură să ia toate măsurile necesare pentru ca lucrările de reabilitare să se finalizeze la sfârșitul anului viitor (2024). În cazul în care situația nu se îmbunătățește, mă aștept să fie aplicate sancțiuni contractuale dure. Este un proiect important pentru transportul feroviar românesc și european pe care Asocierea de constructori greci, francezi și români trebuie să îl trateze cu maximă seriozitate!”, a scris ministrul pe pagina sa de socializare.
În aprilie, Grindeanu amenința cu rezilierea
Asocierea RailWorks a fost amenințată în luna aprilie de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu rezilierea contractului pe Brașov-Sighișoara. De fapt, este vorba de cele două contracte de modernizare a căii ferate, aferente loturilor Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, respectiv Apața-Cața.
„Acest tronson e pe CEF (Connecting Europe Facility – n.red.) și acolo este o procedură aparte față de POIM și de PNRR față de actualizarea prețurilor. Se lucrează la a găsi o soluție pentru actualizarea prețurilor. Dar asta nu înseamnă altceva, că domnii care lucrează și pe rutier (compania elenă Aktor – n.red.) ar trebui să nu se mai facă, scuzați-mi cacofonia, că lucrează. Și că n-ar trebui ca acele TBM-uri (Tunnel Boring Machine, utilaje pentru străpungerea tunelurilor – n.red.) cu care ne amenință de vreo doi-trei ani că le aduc, cred că de pe vremea lui Bode (Lucian Bode – n.red.) ne amenință, sau mai exact de pe vremea lui Cuc (Răzvan Cuc – n.red.) în mandatul 2, se laudă că vin cu acele scule. Problema este că răbdarea s-a cam terminat, așa cum v-am anunțat și în urmă cu două săptămâni pe rutier pe A0 Sud (autostrada de centură a Capitalei – n.red.), când spuneam care sunt țintele pe care trebuie să le atingă domnii aceștia. Nu le ating, aia e, reziliem”, spunea atunci vicepremierul.
Sorin Grindeanu a spus că în urmă cu patru-cinci luni, în România a venit o misiune din partea CEF, care a evaluat și proiectul de pe Brașov-Sighișoara. „Cei de la Comisie au hotărât să le mai acorde celor de la Aktor o anumită perioadă în care să-și revină. E tic-tac, e aceeași situație ca la A0 Sud. Dacă nu vor înțelege, în România există companii serioase, atât pe rutier, cât și pe feroviar, care nu fac spectacol de genul dacă vin cu 100 de muncitori, vin și cu 100 de avocați”, a spus ministrul Transporturilor. El a evitat însă să precizeze care este termenul până la care RailWorks trebuie ”să-și revină” și nici nu a spus ce se va face pentru actualizarea prețurilor din contract.
Contractele nu au mai fost actualizate ca preț
Tronsoanele Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, respectiv Apața-Cața sunt modernizate de Asocierea RailWorks, formată din Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98.
CNCF CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov – Sighișoara, respectiv Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Semnarea contractului a avut loc după soluționarea în justiție a contestațiilor, care a durat aproape patru ani (timp în care lucrarea ar fi putut fi deja finalizată). Valoarea lucrărilor este de 2,9 miliarde lei, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde de lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde de lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde de lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor.
Problema este că valoarea contractului a rămas aceeași cu cea din 2017, când prețurile materialelor de construcții erau mult mai mici decât cele din prezent – nu avusese loc nici criza Covid, iar în Ucraina era liniște și pace.