Au apărut primele fotografii și detalii tehnice privind trenurile PESA Polonia ce vor fi livrate României de către producătorul polonez. Este vorba de 20 de trenuri interregionale (contractul RE-IR2, RE-IR1 fiind al lui Alstom) și 62 de trenuri regionale (contract RE-R1).
Detaliile au apărut într-o postare pe o pagină de socializare a consilierului ARF, Viorel Lucaci, deținătorul unui masterat, dar și a unui doctorat în domeniul vehiculelor feroviare. Redăm postarea acestuia, intertitlurile ne aparțin.
„Una din principalele activități ale Autorității pentru Reformă Feroviară este „achiziționarea prin cumpărare, (…) de material rulant, destinat predării către operatori, (…) pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de călători (…), care să asigure o piață competitivă în domeniul transportului feroviar public de călător” [conform art. 2, alin. (1), lit. c) din OUG nr. 62/2016].
Alături de locomotivele electrice noi TRAXX 3 MS și ramele electrice CORADIA STREAM (ambele construite de concernul francez Alstom), ARF achiziționează la momentul actual și rame electrice provenite de la un constructor polonez. Este vorba despre „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina” sau pe scurt: PESA. Aceste rame – în număr total de 82 de unități (cu posibilitate de extindere a loturilor) – fac obiectul a două proiecte de achiziție de material rulant pe care le gestionează ARF.
Ce planuri are ARF
ARF are în desfășurare în prezent proiecte de livrare de vehicule feroviare noi semnate împreună cu doi constructori europeni, respectiv:
- cu Alstom (prin Alstom Transport S.A. – filiala din România a constructorului francez) pentru proiectele RE-IR1 (rame electrice interregionale) care presupune livrarea a 37 de rame, contractul fiind semnat în data de 22.03.2022 și LE (locomotive electrice) care presupune livrarea a 16 locomotive, contractul fiind semnat la data de 29.01.2024;
- cu PESA (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina), pentru proiectele RE-IR2 (rame electrice interregionale) care presupune livrarea a 20 de rame, contractul fiind semnat în data de 19.02.2023 și RE-R1 (rame electrice regionale de scurt parcurs) care presupune livrarea a 62 de rame împărțite în trei loturi, cele trei contracte aferente loturilor fiind semnate în data de 30.01.2024.
În concluzie, discutăm de un total de 135 de vehicule feroviare (rame electrice și locomotive electrice), respectiv:
– 82 de rame electrice seriile 655-5 și 655-6 PESA pentru RE-R1 și RE-IR2;
– 37 de rame electrice Coradia Stream Alstom pentru RE-IR1;
– 16 locomotive electrice TRAXX 3 MS Alstom pentru LE.
Trenurile cu hidrogen nu mor, se transformă
La cele 135 de vehicule feroviare a căror achiziție a fost deja contractată se adaugă alte aproape 100 de vehicule (rame electrice și locomotive electrice) ce vor face obiectul unor viitoare proiecte de achiziție. Aceste proiecte sunt:
– locomotive electrice (LE2), care presupune achiziția a 23 de locomotive;
– automotoare în tracțiune electrică cu hidrogen (RE-H), care presupune achiziția a 12 astfel de vehicule;
– rame electrice regionale (RE-R2), care presupune achiziția a 34 de rame;
– rame electrice regionale (RE-R3), care presupune achiziția a 24 de rame.
Adunând aceste proiecte – atât cele aflate în desfășurare (deja contractate), cât și cele viitoare – se creionează o perspectiva ce reprezintă un număr de aproape 230 de vehicule feroviare noi și moderne care ajung sau vor ajunge la operatorii de transport feroviar din România (39 de locomotive + 177 de rame electrice și 12 automotoare în tracțiune electrică pe hidrogen). Ar fi complet nedrept să negăm că operatorii de călători din România s-ar afla într-un context pozitiv fără precedent de modernizare a parcurilor de vehicule. Aceasta în condițiile în care ultimele mari achiziții sau modernizări de vehicule feroviare au avut loc acum cel puțin 17 ani și au fost destinate exclusiv CFR Călători (120 de automotoare Siemens Desiro livrate între anii 2003 și 2007 + 59 locomotive diesel electrice modernizate de Electroputere Craiova cu General Motors la începutul anilor 2000).
Detalii despre ramele PESA
Ramele electrice construite de PESA pentru cele două proiecte de achiziții RE-IR2 și RE-R1 sunt similare din punct de vedere structural și al parametrilor, cu excepția amenajărilor interioare. Fiind denumite Seria 655-5 și Seria 655-6), ramele au o compunere fixă formată din trei unități, notate cu A, C și B. Din cele trei, unitatea A este motoare, formula osiilor ramei fiind Bo’-Bo’+2’2’+2’2′. Rama are șase boghiuri, dintre care două sunt motoare (cele de sub unitatea A). Ambele pantografe sunt amplasate pe unitatea B. Echipamentul de tracțiune (de forță) este amplasat în mare majoritate pe acoperișul caroseriilor celor trei unități.
Similar cu postarea din 21 august legată de locomotivele electrice Traxx 3 MS, expun și aici 15 poze, reprezentări grafice cu date tehnice legate de ramele PESA.
Foto. 1 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA (seriile 655-5 și 655-6) ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare grafică tridimensională. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 2 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare grafică, vedere tridimensională și din lateral. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 3 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică de ansamblu: vedere din lateral, vedere frontală și dispunere a interioarelor (secțiune longitudinală orizontală). Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 4 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică: secțiunile transversale A-A și B-B conform planurilor de secționare reprezentate în foto 3. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 5 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică: principalele dimensiuni longitudinale ale celor trei unități care formează compunerea fixă a ramei. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 6 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică a ansamblului boghiului motor: vedere din lateral, vedere de sus și vedere frontală. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 7 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică a ansamblului boghiului purtător (nemotor): vedere din lateral, vedere de sus și vedere frontală. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 8 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică tridimensională:
– Ansamblul osie montată motoare – sistem de acționare (reductor) – motor electric de tracțiune – discuri de frână – cutii de osie;
– Ansamblul osie montată putătoare (nemotoare) – discuri de frână – cutii de osie.
Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 9 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică a ansamblului boghiurilor: vedere din lateral boghiu motor și vedere din lateral boghiu purtător. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 10 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare tehnică a ansamblului boghiurilor: secțiunile A-A și B-B conform planurilor de secționare reprezentate în foto 9, vederile C și D (vederi frontale) conform incitațiilor din foto 9. Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 11 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentări grafice tridimensionale ale interiorului (variante). Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 12 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare grafică tridimensională a interiorului în zona ușii de acces (variantă). Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 13 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare grafică tridimensională a interiorului (variantă). Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 14 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare grafică tridimensională a interiorului (variantă). Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Foto. 15 – Rama electrică cu trei unități construită de PESA ce urmează a fi livrată pentru proiectele RE-IR2 și RE-R1 – reprezentare grafică tridimensională a interiorului toaletei PRM (variantă). Sursă foto: © Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyina.
Ca observație, atât schema de vopsire exterioară a ramei (foto 1 și 2), cât și elementele de design ale amenajărilor interioare (foto 11 ÷ 15) nu sunt definitive sau finale.
Soluții tehnice moderne
Câteva considerente legate de domeniul structurilor portante la vehiculele feroviare. În cazul sistemelor de frânare, soluția cu disc de frână aplicat pe roată se dovedește a fi din ce în ce mai agreată/aplicată în cazul vehiculelor feroviare moderne. Soluția prezintă o serie de avantaje, în special legate de gabaritul și modul de amplasare ale subansamblelor boghiului.
De asemenea, soluția (preponderent în domeniul convențional, nu al marilor viteze) conduce și la o reducere a maselor nesuspendate în structura vehiculului. Alte avantaj: simplitatea modului de prindere a timoneriei și a regulatorului automat de timonerie (evitarea timoneriei divizate), spre deosebire de amplasarea discurilor de frână pe osia propriu-zisă. Discurile de frână aplicate direct pe roată sunt întâlnite și la locomotivele moderne, de exemplu: Traxx 3 MS (Alstrom), Vectron (Siemens); Euro 6000 și Euro Light Dual (Stadler), Gama 111ED (Pesa), Bison (CRRC) etc. O altă particularitate a vehiculelor feroviare moderne (în special în cazul EMU și DMU) este aceea a cadrului de boghiu fără traverse frontale”.