spot_img
marți, octombrie 4, 2022
spot_img

Forumul Railway PRO: Infrastructura feroviara din Romania se confrunta cu lipsa investitiilor

V_Dorobantu“In ultimii 26 de ani, starea infrastructurii feroviare din Romania s-a deteriorat in permanenta, iar acest lucru are un impact major asupra sigurantei transportului si PIB-ului tarii. Este rezultatul deciziilor politice din Romania care au fost in conflict cu interesele nationale si politica UE. Astfel, la nivelul Uniunii Europene, s-a decis dezvoltarea transportului feroviar prin atragerea volumelor de marfa de pe rutier pe feroviar, in timp ce in Romania, lucrurile s-au petrecut exact invers. Astfel, calea ferata a pierdut teren. Un exemplu relevant este taxa de utilizare a infrastructurii. In Romania, aceasta este de 20 de ori mai mare decat taxele pentru drumuri care constau intr-o taxa pe an. In cazul transportului feroviar, taxa de utilizare a infrastructurii se plateste pentr fiecare km, indiferent ca este vorba despre un transport de marfa sau doar de o locomotiva care se deplaseaza dintr-un punct in altul. In plus, stationarea unui vagon se taxeaza cu 0,20 de euro pe ora. Comparativ, in Ungaria, stationarea unui vagon se taxeaza cu 0,40 de euro pe zi per vagon”, a declarat Valentin Dorobantu, Presedintele Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).
Anul trecut, operatorii feroviari de marfa au preluat numai 60% din comenzile de transport din cauza restrictiilor de trafic din infrastructura feroviara, in special in Portul Constanta. „Nu este normal ca trenurile sa fie nevoite sa astepte intre 2 si 4 zile numai din cauza blocajelor de pe retea. Spre exemplu, sunt trenuri care transporta cereale: durata medie de calatorie a fost de 3 ori mai mare decat cea normala. Pe masura ce durata medie de calatorie creste, clientii comanda camioane pentru transportul marfurilor lor catre Port. Aceeasi situatie se intampla in statia feroviara Curtici (din vestul Romaniei). Proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare a durat 5 ani si, in acest timp, pentru tranzitul transfrontalier, trenurile au fost nevoite sa astepte 2-3 zile fara a avea posibilitatea sa se retraga locomotivele sau angajatii. Toate aceste blocaje au dus la o crestere cu 30% a remuneratiilor. In aceasta situatie, putem sa vorbim despre o crestere a productivitatii sau a contributiei transportului feroviar de marfa la PIB?”, a declarat Dorobantu.
In cadrul bugetului national pe 2017, investitiile in infrastructure feroviara din Romania nu este o prioritate. In fiecare an, 370 de km de linii ies din garantie, iar finantarea este asigurata de la buget pentru doar 15 km de linii pe an. Fondurile UE sunt alocate pentru modernizare sau pentru alte proiecte de pe Coridoarele Europene.

Ultimele Articole