miercuri, iunie 4, 2025

Fondurile UE susțin proiectele PKP Intercity privind materialul rulant

PKP Intercity a beneficiat în ultimii 20 de ani de finanțare din fonduri UE în valoare de 5,3 miliarde de zloți (1,25 miliarde de euro) pentru proiecte de investiții în material rulant, care au inclus modernizarea parcului existent și achiziționarea de vehicule noi. Valoarea totală a proiectelor implementate de PKP Intercity cu sprijinul fondurilor UE se ridică la 11 miliarde de zloți (2,6 miliarde de euro). Cea mai mare parte a acestei finanțări a fost primită de PKP Intercity în cadrul Programului operațional Infrastructură și mediu (POIiŚ), în cadrul structurilor financiare multianuale 2007-2013 și 2014-2020. În ultimul an, compania a beneficiat și de oportunitățile de finanțare disponibile prin Planul național de redresare și reziliență (KPO).
Din 2007, 14 proiecte ale PKP Intercity au beneficiat de finanțare din fonduri UE, dintre care 12 au fost deja finalizate. În perioada 2007-2020, PKP Intercity a achiziționat 60 de trenuri Pendolino, Flirt și Dart, 45 de vagoane, 40 de locomotive din seria Griffin EU160, 10 locomotive Pesa Gama și a modernizat 553 de vagoane și 33 de locomotive SU42.
PKP Intercity a investit în locomotive moderne, unități multiple și vagoane, precum și în construirea unei infrastructuri de întreținere ecologice. Drept urmare, flota operatorului este deja completată și va continua să fie completată cu vehicule noi cu emisii de CO₂ semnificativ mai reduse.
În cadrul Programului operațional Infrastructură și mediu (POIiŚ), care sprijină, printre alte obiective, dezvoltarea unei economii cu emisii reduse și adaptarea transporturilor la schimbările climatice, PKP Intercity a obținut o finanțare de peste 3,1 miliarde de zloți (734,3 milioane de euro). În cadrul primei perioade de programare POIiŚ pentru 2007-2013, pe lângă investițiile în material rulant, compania a derulat un proiect de cercetare și dezvoltare în cooperare cu Oficiul Transporturilor Feroviare (UTK), care a dus la achiziționarea unui simulator pentru instruirea mecanicilor. În plus, facilitățile de întreținere ale operatorului au fost extinse pentru a include un depou de întreținere tehnică dedicat întreținerii EMU-urilor ED250 – trenurile Pendolino fabricate de Alstom.
În cadrul perioadei de programare POIiŚ 2014-2020, PKP Intercity a primit finanțare pentru implementarea proiectelor „Conexiuni feroviare fiabile” și „Accelerare cu confort”. Pe lângă modernizarea materialului rulant, care a inclus, printre altele, vagoanele Combo care îmbunătățesc accesibilitatea pentru pasagerii cu mobilitate redusă sau părinții care călătoresc cu copii mici, compania a investit și în instalațiile sale tehnice. În cadrul programului de modernizare a instalațiilor PKP Intercity, operatorul a decis să modernizeze opt depouri de service în Gdynia, Kołobrzeg, Cracovia, Olsztyn, Przemyśl, Szczecin, Varșovia și Wrocław. Până în prezent, au fost reamenajate depourile din Olsztyn, Cracovia, Kołobrzeg, Szczecin și Wrocław, iar în Cracovia, Wrocław și Varșovia au fost puse în funcțiune noi instalații de spălare a trenurilor.
Până în iunie 2026, PKP Intercity derulează un proiect finanțat prin Planul național de redresare și reziliență (KPO). În cadrul proiectului prezentat KPO, compania alocă 2,8 miliarde de zloți (663 de milioane de euro), din care 2,16 miliarde de zloți (511,7 milioane de euro) din fonduri destinate modernizării materialului rulant care deservește rutele interregionale, efort care va spori atractivitatea serviciilor operatorului.
În aprilie, operatorul polonez de transport feroviar pe distanțe lungi a recepționat deja 148 de vagoane și 29 de locomotive electrice din seria Griffin EU160 și a finalizat 3 din cele 7 proiecte de investiții în material rulant planificate. Proiectele sprijinite de KPO sunt implementate în cooperare cu companii poloneze. Contractele cu partenerii au fost deja semnate, iar 4 dintre proiecte sunt în curs de derulare.
Lucrările de modernizare a vagoanelor se desfășoară la fabrica H. Cegielski-Poznań, la uzinele Pesa din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki și la PKP Intercity Remtrak. Locomotivele electrice moderne sunt furnizate de Newag, cu sediul în Nowy Sącz. Astfel, finanțarea nu numai că contribuie la îmbunătățirea confortului pasagerilor PKP Intercity, dar și la creșterea industriei poloneze de construcții feroviare.
Datorită fondurilor UE, programul de investiții în material rulant al PKP Intercity a îmbunătățit semnificativ calitatea și confortul călătoriilor pentru pasageri. Un număr mai mare de trenuri moderne înseamnă și un nivel mai ridicat de siguranță pentru pasageri.

Articol preluat de pe RailwayPRO.com

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. După aburul din vagoane, INDA Craiova scoate și noxele din reviziile de vagoane ale CFR Călători

Povestea INDA Craiova a început acum 33 de ani, când firma a fost înființată de un grup de ingineri pasionați de sistemul feroviar. S-a...

Ultimele Articole