spot_img
marți, noiembrie 30, 2021
spot_img

Autoritățile locale, liber la fonduri europene pentru trenuri metropolitane. Clujul, primul beneficiar

Consiliile județene și primăriile vor avea cadrul legislativ prin care să acceseze fonduri europene pentru trenuri metropolitane și alte proiecte feroviare, potrivit unei Ordonanțe de Urgență adoptate în ședința de Guvern de miercuri. Este pentru prima oară când autorităților locale li se permite implicarea în domeniul feroviar. Primul beneficiar ar putea fi Clujul, unde a fost lansat deja studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan. Și Regiunea București-Ilfov ar putea beneficia de noua prevedere legislativă.

Adrian Bărbulescu

fonduri europene pentru trenuri metropolitane starea de urgență în transporturi trenuri anulate Ordonanța Militară 2 CFR Călători reduce săptămâna de lucru trenuri anulate de CFR Călători starea de urgență controlor de tren Contractele de servicii publice naveta cu trenul

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri dimineața se afla proiectul de ”Ordonanță de Urgență privind instituirea unor măsuri, precum și a unui sprijin financiar, pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027, destinat finanțării prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020, POAT 2014-2020, și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, POIM”. Proiectul a fost adoptat.

Fonduri europene pentru trenuri metropolitane. Pentru ce se dau banii

Astfel, se va putea acorda sprijin financiar pentru elaborarea și aprobarea următoarelor documentații tehnico-economice: studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz sau proiectul pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor și proiectul tehnic de execuție.

Totodată, în funcție de tipul proiectelor, se va acorda sprijin financiar și pentru documentații de tipul: plan de afaceri, studiu de marketing, studiu de oportunitate, studii geotehnice, studii pentru obținerea acordurilor/avizelor de mediu, studii arheologice, studii hidrologice, studii topografice, documentații cadastrale, precum și orice alte categorii de studii și documentații pentru obținerea de avize/autorizații care sunt necesare pentru implementarea proiectelor.

Sprijinul financiar se acordă prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020 și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, în domenii care urmează a fi finanțate în perioada 2021-2027, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat.

Condiții pentru proiectele autorităților locale în domeniul feroviar

În cazul autorităților publice locale, proiectele de infrastructură de transport feroviar pentru care se acordă sprijin financiar trebuie să contribuie la rezolvarea problemelor de descongestionare a traficului rutier din arealul zonelor metropolitane prin soluții de tipul trenurilor urbane, trenurilor metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens, se precizează în textul proiectului de act normativ.

Unitățile administrativ-teritoriale (primării sau/și consilii județene) și asociațiile de dezvoltare intercomunitară care depun cereri de finanțare la Autoritatea de Management pentru POIM sau, după caz, la Organismul Intermediar pentru Transport în vederea finanțării pregătirii documentațiilor tehnico-economice pentru proiectele de infrastructură feroviară care vizează trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens trebuie să obțină avizul prealabil al structurii responsabile cu gestionarea Master Planului General de Transport din cadrul Ministerului Transporturilor. MTIC trebuie să certifice faptul că soluțiile propuse fac parte din arealul zonei metropolitane, sunt soluții realizabile din punct de vedere tehnic, dar și luând în calcul accesibilitatea la infrastructura feroviară și au impact asupra descongestionării de trafic rutier.

O premieră absolută în România: primarii și șefii de CJ, implicați în transportul feroviar

”Se autorizează Autoritatea de Management a Programului Operațional Infrastructură Mare, la propunerea Organismului Intermediar pentru Transport, să ia măsurile legale necesare pentru includerea ca beneficiari în cadrul programului operațional a unităților administrativ-teritoriale sau, după caz, a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară înființate de acestea sau a asocierilor dintre aceștia pentru proiectele de infrastructură feroviară care vizează trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens”, se arată în proiectul de OUG.

Este vorba de o premieră în România, având în vedere faptul că până acum autoritățile locale puteau accesa fonduri europene doar pentru domeniul rutier, cu o excepție la Timișoara, unde au fost luați bani comunitari pentru transportul naval pe Canalul Berga. Banii de la Bruxelles pentru infrastructura feroviară erau accesați până acum doar la nivel de Guvern.

Fonduri europene pentru trenuri metropolitane la Cluj-Napoca și Sibiu

Primul beneficiar al noilor prevederi legislative ar putea fi județul Cluj, unde Primăria Cluj-Napoca și Consiliul Județean au în vedere introducerea unui tren metropolitan.

Primarul Emil Boc a semnat la finele lunii aprilie contractul privind studiul pentru metroul din Cluj-Napoca și trenul metropolitan, în valoare de peste 35,9 milioane de lei (aproximativ 7,4 milioane de euro), TVA inclusă.

Proiectul de investiţii va fi realizat în două etape. Prima etapă prevede realizarea trenului metropolitan pe infrastructura actuală, iar în cea de-a doua etapă va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care va servi principalele puncte de interes, pornind din Gilău până la Podul Ira din Cluj-Napoca, pe o lungime de aproximativ 16 km.

Și viceprimarul Sibiului, Corina Bokor, a repus pe tapet anul trecut ideea punerii în funcțiune a unui tren metropolitan la Sibiu.

Proiectul pentru un tren metropolitan la Sibiu datează din 2006, când Jens Kielhorn, inginer german stabilit la Sibiu, a prezentat un studiu de fezabilitate pentru un tren regional Aeroport – Gară – Cisnădie, tren care să folosească și liniile industriale din oraș. O a doua inițiativă de tren metropolitan a fost propusă de Dan Hodorogea în 2016. El calcula că investițiile pentru ca două tramvaie să circule pe liniile de cale ferată în Sibiu ar însuma puțin peste zece milioane de euro.

Bucureștiul și Ilfovul ar putea beneficia de noile prevederi legale

Regiunea București-Ilfov ar putea fi un alt beneficiar al modificărilor legislative pregătite de Guvern. Deja, în Mersul Trenurilor 2019-2020 au fost introduse garnituri Regio pe relația București Nord – Fundulea, cu opriri la Gara Băneasa, Pantelimon și Brănești. Fondurile europene ar putea fi utilizate pentru construcția unor noi puncte de oprire, la barierele de la Petricani și Andronache, dar nu numai.

Un alt proiect al Ministerului Transporturilor care acum ar putea fi preluat de autoritățile locale din București și Ilfov, vizează introducerea de trenuri periurbane de navetă pe traseul București Progresul – București Nord, cu opriri pe traseu la Măgurele și Chiajna.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole