Finanțare franceză pentru căile ferate din Republica Moldova

Segmentul de cale ferată Chișinău-Ungheni, cu o lungime de 107 km, va fi modernizat cu sprijinul Guvernului francez. Finanțarea vine în completarea altor surse financiare provenite din fonduri europene.

În acest sens, Executivul de la Chișinău a aprobat inițierea negocierilor asupra proiectului Protocolului financiar dintre cele două state, potrivit publika.md.

Documentul prevede acordarea unui împrumut de 75,7 milioane de euro din partea Guvernului francez, care va completa pachetul de 33 de milioane de euro împrumut și 30 de milioane de euro grant, oferite de Comisia Europeană, BERD și BEI, în cadrul inițiativei europene „Solidarity Lanes”.

Lucrările de reabilitare a sectorului Chișinău-Ungheni, care este parte a tronsonului Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu lungimea totală de 446 km, prevăd repararea infrastructurii, procurarea mașinilor necesare pentru mentenanța rețelei feroviare, precum și schimbarea sistemului de semnalizare.

„Infrastructura feroviară a Republicii Moldova cuprinde 1087 km de linii principale și 668 km de linii auxiliare, iar implementarea suportului francez și al celui din partea „Solidarity Lanes” va asigura reziliența căilor ferate naționale. În acest sens, modernizarea segmentului Chișinău-Ungheni este un proiect de importanță strategică pentru dezvoltarea economică durabilă și interconectarea țării la Rețeaua Trans-Europeană de Transport feroviar, dar și pentru fortificarea legăturilor de cooperare moldo-franceze”, susține ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija.

Potrivit Railway Pro, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a aprobat un împrumut suveran de până la 23 de milioane de euro pentru finanțarea reabilitării a două tronsoane feroviare în Moldova, care facilitează transportul de mărfuri pe rute alternative din Ucraina prin Moldova către UE. A fost semnat un acord pentru prima tranșă de 12 milioane de euro care va fi utilizată de Calea Ferată din Moldova (CFM) pentru achiziționarea de materiale pentru reabilitarea tronsonului Vâlcinet – Bălți – Ungheni. O a doua tranșă de până la 11 milioane de euro ar urma să fie prevăzută pentru reabilitarea tronsonului Chișinău – Căinari. 71 de milioane EUR este costul total al proiectului care beneficiază și de un grant de investiții de până la 20 de milioane EUR din partea Uniunii Europene prin Instrumentul său pentru nevoile de politică externă, precum și de până la 28 de milioane EUR de cofinanțare din fondurile CFM sau de stat.
Proiectul își propune să asigure securitatea alimentară și să îmbunătățească accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port operabil de la Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Moldova și Ucraina – la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești.

IN THE SPOTLIGHT

ISAF București preia linia de producție de relee CF de la Electromagnetica și își extinde astfel producția de echipamente pentru siguranța feroviară

ISAF București își consolidează poziția pe piața soluțiilor destinate infrastructurii feroviare, prin preluarea liniei de producție de relee CF de la Electromagnetica. Începând cu...

Ultimele Articole

Secret Link