Finantare europeana pentru un proiect ce include extinderea infrastructurii feroviare in Portul Constanta

Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA Constanta a anuntat ca prin Programul Operational Infrastructura Mare POIM 2014-2020 s-a semnat finantarea proiectului „Implementarea unei dane specializate intr-o zona cu adancimi mari (Dana 80)”.
Valoarea contractului este de 25,78 milioane de lei (5,56 milioane de euro), fara TVA, din care cofinantarea UE este de peste 19 milioane de lei (4,1 milioane de euro), acoperind 75% din bugetul proiectului, iar 25% este contributia de la bugetul de stat, adica 4,75 milioane de lei (peste 1 milion de euro).
Alaturi de lucrarile specifice privind modernizarea Danei nr.80, ce implica instalarea de noi echipamente pentru dana adecvate primirii de nave de cereale mai mari, proiectul vizeaza si extinderea infrastructurii feroviare pana la parcul de silozuri. Realizarea racordului CF determina cresterea traficului feroviar si prin aceasta va duce la eficientizarea sistemului feroviar din sectorul fluvio-maritim al portului si al celui din tara.
Proiectul va avea o durata de executie de 37 de luni (3 ani) si va fi realizat in perioada 1 iunie 2018-30 iunie 2021.
Proiectul este finantat prin POIM 2014-2020, Axa Prioritara 1 Imbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea retelei TEN-T si a transportului cu metroul Obiectivul Specific 1.3 Cresterea gradului de utilizare a cailor navigabile si a porturilor situate pe reteaua TEN-T centrala.
Este de mentionat ca, tot pentru implementarea proiectelor de infrastructura, in acest an, Ministerul Transporturilor a emis un ordin de aprobare a schemei de ajutor de stat privind investitiile in infrastructura portuara locala intermodala/multimodala. Bugetul total estimat al schemei alocat pentru investitiile in infrastructura portuara este de 647,36 milioane de euro. In prezent, se afla in pregatire si o schema de ajutor de stat pentru finantarea unor investitii derulate de catre sectorul privat.
De asemenea, pentru modernizarea portului, o alta schema de ajutor de stat, la nivel regional, se va dezvolta in cadrul proiectului DAPhNE – Reteaua porturilor dunarene, care se deruleaza in perioada ianuarie 2017 – iunie 2019 si este finantat prin Programul Transnational Dunarea. Proiectul are un buget de 2,84 milioane de euro si este implementat de un consortiu format din 15 parteneri din Austria, Slovacia, Ungaria, Croatia, Serbia, Romania si Bulgaria.