Consiliul de Administrație al Băncii Europene de Investiții (BEI) a aprobat un împrumut de 250 de milioane de euro pentru 2TDK proiectul Divača – Koper – a doua cale ferată, semnarea contractului urmând să aibă loc la sfârșitul anului 2023.
Împrumutul BEI reprezintă 21% din investiția proiectului, a cărui valoare totală este de 1,1 miliarde de euro.
Împrumutul va finanța finalizarea lucrărilor de excavare în toate tunelurile de-a lungul noii linii, închiderea întregii structuri financiare și finalizarea procedurilor de mediu, precum și resursele financiare garantate în legătură cu investițiile pentru extinderea portului Koper.
La 14 iulie, 2TDK a semnat un contract în valoare de 203,8 milioane EUR cu un consorțiu format din SŽ-Železniško gradbeno podjeno, Kolektor IGIN, GH Holding și YM Construction pentru sistemele de cale ferată și tuneluri.
Antreprenorii responsabili de lucrările la tuneluri au finalizat excavarea a 24 km din sistemul de tuneluri principale și de serviciu. În prezent, sunt deschise 10 șantiere de excavare subterană de-a lungul întregului traseu, fiind excavați 350 de metri în fiecare săptămână. Antreprenorii trebuie să excaveze 37 km de tuneluri de-a lungul întregului traseu. În prezent, aproximativ 65% din calea ferată între Divača și Koper a fost excavată.
În Lokev (T1), Mlinarji (T7) și Škofije (T8) se află tunelurile excavate ale liniei.
În luna mai, 2TDK a anunțat că guvernul a aprobat Amendamentul la Programul de Investiții (NIP2) pentru proiect, care prevede finalizarea lucrărilor de construcție până la sfârșitul anului 2025, iar valoarea investiției proiectului în prețuri curente este estimată la 1,1 miliarde de euro, ceea ce reprezintă cu 3,5% mai puțin, sau cu 41 de milioane de euro mai puțin, decât Programul de Investiții de bază din 2019.
Se preconizează că testele de-a lungul noii linii să fie lansate în a doua jumătate a anului 2026.
Proiectul pentru a doua cale ferată Divača – Koper acoperă construcția unei secțiuni de 27,1 km, din care 20,5 km, reprezentând 75% din lungimea liniei, vor fi construiți în 8 tuneluri. Sistemul de tuneluri va avea o lungime totală de 37 km. Proiectul presupune, de asemenea, construcția a două viaducte, două poduri și o galerie de 45 de metri.
În 2021, consorțiul CPG a demarat lucrările de construcție la acest proiect. Consorțiul este format din Kolektor CPG (Slovenia), Yapi Merkezi Insaat și Ozaltin Insaat și este responsabil pentru construcția tronsonului Črni Kal – Koper în cadrul unui contract de 224,7 milioane de euro. Secțiunea include șase tuneluri și două viaducte feroviare în lungime de 452 și 647 de metri, însumând în total 1,3 km.
Același consorțiu a primit și un contract de 403,6 milioane EUR pentru secțiunea Divača – Črni Kal.
Proiectul este de mare importanță pentru transportul de marfă către portul Koper și pentru creșterea capacității feroviare. În cazul în care linia dublă nu ar fi realizată, capacitatea maximă care poate fi transportată pe linia existentă va fi limitată la 14 milioane de tone, restul de 3 milioane de tone trebuind să fie transferate pe calea rutieră până în 2030 și 3,7 milioane de tone către alte porturi, de unde mărfurile vor fi transportate pe calea ferată.
Cu noua linie cu cale ferată dublă, se preconizează că volumul total de mărfuri va fi de 20,6 milioane de tone până în 2030 și va depăși 27 de milioane de tone în 2040.
Capacitatea de tranzit va ajunge la 212 trenuri în fiecare zi, atât pe linia existentă, cât și pe cea nouă.
Portul Koper este aproape singurul generator de trafic de marfă de-a lungul liniei de cale ferată Divača – Koper. Potrivit raportului Luka Koper, portul Koper a gestionat 23,2 milioane de tone de mărfuri în 2022, depășind așteptările. În decembrie, Luka Koper a depășit două etape importante în ceea ce privește traficul de mărfuri. Pentru prima dată în istoria portului, debitul a depășit un milion de TEU și 800 de mii de mașini într-un an. De asemenea, compania a înregistrat recorduri și în alte grupuri sau segmente de mărfuri.
În 2021, 42% din marfă a fost transportată pe cale rutieră și 58% pe calea ferată, în 2022, transportul rutier a crescut la 46%, în timp ce transportul feroviar a scăzut la 54%.
Portul Koper și celelalte porturi importante din nordul Adriaticii – Veneția, Trieste, Ravenna, Rijeka – sunt importante pentru transportul transoceanic de mărfuri, în special pentru mărfurile care vin din Asia prin Suez. Aceasta ajunge în porturile din nordul Adriaticii cu aproximativ o săptămână mai devreme decât în porturile concurente din nordul Europei, cum ar fi Rotterdam și Anvers. Portul Koper asigură cel mai scurt timp de călătorie a mărfurilor de la Shanghai, China, la München, Germania. Timpul de navigație maritimă mai scurt, de 5 până la 6 zile, este principalul avantaj competitiv al Koper față de porturile europene din Marea Nordului.