Viceprim-ministrul și ministrul Transporturilor din Macedonia de Nord, Aleksandar Nikoloski, și șeful Biroului Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Fatih Turkmenoglu, au semnat un acord de grant în valoare de 2,4 milioane de euro pentru construirea unei stații feroviare comune de frontieră între Macedonia de Nord și Serbia.
„Trecerea feroviară comună între Macedonia de Nord și Serbia va îmbunătăți comunicarea între cele două țări și vom obține o singură trecere pentru traficul rutier și feroviar. Sper că aceasta va fi o introducere spre restabilirea liniei regulate de cale ferată pentru pasageri între Skopje și Belgrad, care va necesita eforturi din partea ambelor părți”, a declarat ministrul Transporturilor, Nikoloski.
La ceremonia de semnare au mai participat șeful BERD pentru Macedonia de Nord, Fatih Türkmenoğlu și ambasadorul UE în Macedonia de Nord, Michalis Rokas.
Lucrările includ modernizarea clădirilor existente ale gării și construirea de noi clădiri comune eficiente din punct de vedere energetic cu panouri fotovoltaice. Proiectul include, de asemenea, renovarea instalațiilor existente în Tabanovce și construirea de noi drumuri și infrastructură de utilități. Odată dată în folosință, stația comună va fi împărțită de personalul din ambele țări, contribuind la optimizarea procedurilor de control vamal la frontieră și la reducerea timpilor de așteptare, a călătoriilor pentru persoane și mărfuri.
Conform dinamicii planificate, se preconizează că antreprenorul va fi selectat în acest an, când va fi lansată și construcția noii stații feroviare comune de frontieră cu facilitățile aferente. Proiectul este programat să fie finalizat în doi ani de la semnarea contractului.
Finanțarea proiectului
Lucrările de construcție a stațiilor au o valoare de 7,4 milioane de euro, iar 250.000 de euro reprezintă valoarea serviciilor de consultanță și supraveghere.
Fondurile UE, care sunt furnizate prin Cadrul de investiții pentru Balcanii de Vest (WBIF), completează un împrumut de 5 milioane de euro acordat deja de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și vor finanța construcția și asistența tehnică.
WBIF a furnizat finanțare pentru studiul de fezabilitate, proiectarea detaliată și documentația de licitație pentru o clădire de birouri care să găzduiască funcționarii ambelor țări care lucrează la postul de frontieră, cum ar fi vameșii, poliția și inspectorii.
Proiectul este susținut de o finanțare totală de 8,7 milioane de euro, din care un împrumut de 5 milioane de euro de la BERD, în timp ce 3,15 milioane de euro reprezintă valoarea totală a două granturi aprobate de WBIF. 300.000 de euro reprezintă contribuția Macedoniei de Nord, iar un grant extern de 275.000 de euro a fost acoperit de CONNECTA.
Acordul de grant face parte din pachetul de investiții de 7,6 milioane de euro pentru construirea stației feroviare comune de frontieră din Tabanovce, un sat situat în nordul Macedoniei de Nord, la granița cu Serbia, situat la 8 km de cel mai apropiat oraș, Kumanovo. Această stație este situată pe ruta feroviară a coridorului X, care asigură o mai bună conectivitate și integrare regională, și face parte, de asemenea, din extinderea rețelei transeuropene de transport (TEN-T) către regiunea Balcanilor de Vest.
Cu ajutorul grantului de 2,8 milioane de euro, UE sprijină în mod direct eforturile de modernizare a sistemului feroviar al coridorului X și de îmbunătățire a conectivității regionale. Acest proiect își propune să transforme barierele create de frontiere în oportunități pentru conexiuni mai rapide la UE. Și asta nu este tot. Cu noua facilitate pentru reformă și creștere, sprijinul UE pentru conectivitatea regională va deveni și mai puternic”, a declarat ambasadorul UE în Macedonia de Nord, Michalis Rokas.
Beneficiile proiectului includ trecerea mai rapidă a frontierei și reducerea timpului de călătorie pentru pasageri și traficul de marfă de-a lungul unui coridor european major, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul oficial de frontieră.
Proiectul face parte din agenda CE privind conectivitatea în Balcanii de Vest, finanțată de WBIF.
Ruta feroviară a coridorului X în Macedonia de Nord are o lungime de 215 km și începe la Tabanovce în nord și se termină la Gevgelija în sud, fiind operațională, cu mai multe secțiuni deja renovate. În februarie 2015, miniștrii Transporturilor din Macedonia de Nord și Serbia au convenit să dezvolte stația de frontieră comună din Tabanovce pentru a facilita procedurile de trecere a frontierei.
De asemenea, Macedonia de Nord intenționează să modernizeze linia de cale ferată Tabanovce – Gevgelija, care este în prezent operațională, însă sistemele de semnalizare și de comunicații sunt depășite, ceea ce afectează grav fluxurile de trafic și siguranța. Îmbunătățirea și modernizarea acestei linii au asigurat o finanțare de 103,8 milioane de euro, din care BERD oferă un împrumut de 103 milioane de euro, în timp ce WBIF acordă două granturi în valoare totală de 804.000 de euro.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com