spot_img
vineri, ianuarie 27, 2023
spot_img

”Cadou” din Ungaria de 1 Decembrie: Fără locomotive CFR Călători la Budapesta

De Ziua Națională, 1 Decembrie, România a primit un ”cadou” din Ungaria. De la această dată, acordul de interoperabilitate între CFR Călători și MAV Start a fost suspendat, iar fiecare operator își asigură tracțiunea trenurilor pe teritoriul țării sale. Adică nu mai vedem locomotive CFR Călători la Budapesta și nici locomotive MAV la București și la Constanța. Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, promite că problema va fi rezolvată.

Această suspendare a acordului de interoperabilitate dintre cei doi operatori de stat a fost ținută la secret de CFR Călători, însă ea a ieșit la iveală printr-o postare pe Facebook a utilizatorului Ștefan Slăbescu, care i-a dat tag șefului ARF, Ștefan Roșeanu.

”De la data de 1 Decembrie contractul de interoperabilitate între CFR Călători și MAV Start în materie de locomotive (Traxx AC2 de la MAV și 477 de la CFR), care circulau până la București/Budapesta și înapoi + Traxx până la Constanța a fost suspendat definitiv întrucât locomotivele noastre EA nu au GSM R și comanda de blocare a ușilor vagoanelor din locomotivă (comanda de blocare centralizată). Ce sens mai are să modernizăm și acum EA? Nu mai bine dublăm măcar comanda de 16 locomotive noi pentru a putea asigura (și) interoperabilitate cu MR (material rulant – n.red.) de secolul curent (Vectron, MS3)?”, se arată în postare.

Într-adevăr, locomotivele SNTFC CFR Călători nu sunt echipate cu GSM-R, iar mecanicul nu poate bloca deschiderea ușilor. La toate vagoanele operatorului de stat din România, deschiderea ușilor se poate face atunci când trenul staționează, apăsând butonul verde. Când trenul se pune în mișcare, ușile se închid automat, după emiterea unui semnal sonor de avertizare.

La toți ceilalți operatori (MAV, CD, OBB etc) ușile sunt deschise și închise prin comanda mecanicului de locomotivă. Atunci când trenul a ajuns în stație, mecanicul deschide ușile doar de pe partea pe care se află peronul. În cazul unei opriri între stații, în câmp, la semnal, călătorii nu pot deschide ușile.

Fără locomotive CFR Călători la Budapesta și fără Traxx de la MAV la București

trenul IRN 346 București-VienaȘtefan Roșeanu a acceptat provocarea și a intrat în discuție: ”E mare păcat ceea ce aud. Am dat cu 10 ani înapoi. Modernizările vor prevedea sisteme moderne de comunicații și control. Provocarea imensă vine din zona regulilor ajutoarelor de stat: vehiculele modernizate/achiziționate cu fonduri europene nu pot fi folosite decât pe rute de pe teritoriul României. MAV a cumpărat prin fonduri proprii”.

De aici, discuția se extinde și se alătură și alți utilizatori de Facebook.

Ștefan Slăbescu: ”Dar închirierea de locomotive ar sta în entitatea ARF? CFR ar putea foarte bine să-și închirieze Traxx AC2 de la firme specializate ca MRCE, Railpool, întrucât avem deja mecanici de la Depoul BC (București Călători – n.red.), Craiova, Timișoara, Arad, încă autorizați să opereze pe ele de la cele MAV, și desigur că s-ar putea autoriza și la alte depouri…”.

Ion Valentin Olteanu: ”Ca să faci comanda de închiriere a ușilor la vagoane trebuie implementat modul separat pe locomotivă, iar asta se face numai în urma modernizării cu echipamente costisitoare, ceea ce nu cred că CFR ar suporta o astfel de investiție”.

Bogdan Pilcă: ”Și ce rost să dubleze comanda dacă și asta probabil vă avea aceeași soarta ca cea a ramelor, adică suspendată?”.

Ștefan Slăbescu: ”Sunt chicițe birocratice ce au o deblocare. Totul este să se vrea”.

Ștefan Roșeanu: ”Pot garanta că se vrea. Se deblochează toate procedurile și vor mai porni și altele noi”.

Ștefan Roșeanu: ”Problema se va rezolva. Au început deja discuțiile cu partea maghiară”

locomotive CFR Călători la BudapestaClub Feroviar l-a contactat pe președintele ARF, pentru a afla cum se va rezolva problema, și dacă singura soluție este ca CFR Călători să-și cumpere din fonduri proprii locomotive cu dotări moderne.

”Nu este singura. O variantă va mai fi și aceea de instituire a unui serviciu public de transport feroviar România-Ungaria. Adică stabilirea unei obligații de serviciu public transfrontalieră, pentru care să existe un contract de serviciu public. Pasul 0 este la nivel de guvern, între ministerele de resort din cele două țări, și aici au început deja discuțiile. Discuția finală va fi între ARF din România și Ministerul Transporturilor din Ungaria”, a răspuns Ștefan Roșeanu.

În concluzie, după încheierea acestor negocieri vom putea vedea din nou locomotive CFR Călători la Budapesta.

Ultimele Articole