Buimac după înfrângerea fără precedent la alegerile prezidențiale, premierul Marcel Ciolacu trebuie să-și revină și să umble la vistierie pentru a aloca bani în plus pentru facturi și salarii la CFR SA și Metrorex. Colegul său de partid Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, i-a cerut din nou fonduri pentru majorarea capitalului social la cele două societăți.
Pe site-ul ministerului condus de Grindeanu a fost postat, în consultare publică, un proiect de Hotărâre a Guvernului cu un titlu identic altora ce au apărut în ultimele luni, și anume ”privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”.
CITEȘTE și Luna și majorarea de capital social la CFR SA. Bani pentru salarii
Nota de fundamentare a proiectului de act normativ e scrisă cu picioarele: virgule între subiect și predicat, litere lipsă, text scris când cu diacritice, când fără etc. Nu vom face analiză pe text, căci nu asta este menirea noastră (doar am semnalat în treacăt, să nu creadă cineva că nu am observat), ci vom prezenta doar informațiiile prezentate în document, care sunt relevante pentru ceferiști. Iar citatele le vom prezenta editate, pentru a nu fi părtași la siluirea limbii române.
Nu mai sunt bani pentru salarii la CFR SA
Să începem cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, care pentru acest an a estimat venituri proprii din activitatea de exploatare feroviară în valoare de 1.126.000 mii lei. Numai că, pe fondul aplicării Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, a majorării preturilor și tarifelor la materiale, energie electrică și combustibil, precum și a majorării salariului minim brut în construcții începând cu 25 octombrie 2023, necesarul de resurse al companiei pentru susținerea finanțării activității curente, inclusiv circulația pe calea ferată în condiții de siguranță, a ajuns la 1.426.000 mii lei.
”Pentru perioada imediat următoare, în vederea asigurării funcționării activității curente a companiei, din deficitul financiar prezentat mai sus, apare ca necesară asigurarea de resurse financiare în valoare de minimum 100.000 mii lei, modalitatea identificată fiind majorarea participației Statului Român prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la capitalului social al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA prin aport în numerar (în valoare de 100.000 mii lei). Suma de 100.000 mii lei va fi utilizată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pentru achitarea drepturilor salariale și de personal, precum și pentru achitarea contravalorii lucrărilor și serviciilor pentru infrastructura feroviară, energiei electrice, gazelor naturale și combustibilului”, se arată în documentul citat.
Facturi restante către constructori și proiectanți
Așadar, în afară de salarii, administratorul infrastructurii feroviare din România are nevoie și de bani pentru plata facturilor către constructori și proiectanți. O primă situație de acest fel este legată de proiectul privind modernizarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria, Secțiunea: Brașov-Sighișoara, pe cele două subsecțiuni: Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, respectiv Apața-Cața. În acest caz avem de-a face cu facturi emise fără alocație bugetară în valoare de 52.954 mii lei. În plus, mai este nevoie de 1.830.000 de lei pentru exproprieri pentru aceleași proiecte de investiții.
Un alt proiect pentru care este imperioasă nevoie de bani este Studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniilor de cale ferată și a instalațiilor din Complexul Feroviar București. Aici este nevoie de suma de 5,33 milioane de lei. ”Pentru a putea asigura în luna noiembrie plata integrală a facturilor emise, precum și a facturilor care urmează să fie emise de antreprenori, așa cum a fost menționat mai sus, este necesară suplimentarea alocației bugetare repartizată la creditele bugetare și credite angajament Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA cu suma de 261.330 mii lei aferentă Titlului 58 <Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020>, Articolul 58.19 – Transferuri din bugetul de stat necesare susținerii derulării proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei”.
Fantoma lui Ponta bântuie Metrorex
Și la Metrorex s-a ajuns din nou la fundul sacului. Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al societății de transport subteran din capitală a fost aprobat cu o subvenție în valoare de 727.200 mii lei, reprezentând 67,38 % din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 352.107,59 mii lei, ”astfel Metrorex a construit un buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat”, se arată în Nota de fundamentare. De parcă nu tot Ministerul Transporturilor ar fi întocmit bugetul Metrorex pe anul în curs.
La rectificarea bugetară, societatea de transport cu metroul a primit suplimentar suma de 143.043 mii lei la capitolul subvenții. S-a ajuns la o subvenție de 870.243 mii lei, care este tot insuficientă, iar inițiatorii proiectului spun că este vorba de o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 186.932,73 mii lei.
Concret, este vorba de un litigiu mai vechi pe care italieniii de la Astaldi, acum rebotezați Webuild, l-au câștigat cu Metrorex în instanță, izvorât din decizia fostului premier PSD Victor Ponta de a tăia pentru mai bine de un an finanțarea pentru Magistrala 5, din Drumul Taberei.
În concluzie, Palatul CFR cere de la Palatul Victoria alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a sumei de 527.128 mii lei, defalcată după cum urmează:
– 100.000 mii lei pentru capitalul social al CFR SA;
– 261.330 mii lei pentru proiectele aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (calea ferată Brașov-Sighișoara);
– 165.798 mii lei pentru despăgubiri către Webuild, datorate de Metrorex.
În legătură cu această din urmă sumă, în document se menționează faptul că nealocarea banilor ar putea duce la ”riscul instituirii popririi pe conturile curente ale Metrorex S.A. și blocarea activității cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”.