sâmbătă, februarie 17, 2024
spot_img

ARF vrea să taie un leu din zece lei, facilitățile de călătorie ale elevilor și studenților

ARF vrea să taie un leu din zece lei, facilitățile de călătorie ale elevilor și studenților, reducerea fiind confirmată în primul act adițional la contractele de servicii publice pe următorii zece ani. Operatorii de transport călători au refuzat semnarea.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a propus operatorilor de transport feroviar de călători reduceri ale sumelor plătite cu titlul de compensații pentru facilitățile acordate studenților și elevilor cu ocaiza discuțiilor purtate zilele trecute în jurul primului Act adițional la CSP 2022-2023.

Mai precis, ARF a prezentat operatorilor spre semnare proiecte de acte adiționale ce prevedeau pe 2023 compensații pentru transportul studenților și elevilor ce coborau în cazul unor operatori până la 80% din sumele acordate anul trecut cu acest titlul.

Mai mult, în timp ce unii operatori au primit puțin peste 80% din sumele primite anul trecut, alții au încasat aproape tot atât, adică 98%. Pentru CFR Călători procentajul propus a fost de 93%.

În fața acestei situații, zilele trecute operatorii de călători au refuzat semnarea actelor adiționale, mai precis nu s-au prezentat la semnare la ARF. Ei au obiectat că în luna anterioară, în care proiectul de act adițional a fost în discuție publică, au făcut o sumă de propuneri care acum nu au fost băgate în seamă.

Una dintre problemele grave semnalate de operatori a fost aceea că aceștia nu pot refuza transportul studenților și elevilor. Practic, odată depășit plafonul, cheltuielile ar fi urmat să fie suportate de operatori, iar aceștia nu ar mai fi avut câștig de cauză nici măcar în Justiție.

Drept consecință a neprezentării operatorilor la semnare, ARF a dat un pas înapoi și a invitat din nou industria la discuții marți la ora 11.00.

Discuțiile vin practic în contradicție cu prevederi generoase ce ar putea figura în Legea Educației din acest an. Proiectele noilor legi ale Educației au fost puse la finele lunii februarie în dezbatere publică. Odată cu intrarea lor în vigoare, ar trebui să fie reduceri mai mari pentru studenți la transportul feroviar, cu tramvaiul și cu metroul. Nu se revine însă la gratuitatea acordată de Sorin Grindeanu și eliminată de Florin Cîțu.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat la finele lunii trecute că a lansat proiectele noilor legi ale Educației, care au fost puse în dezbatere publică.

”Ne dorim un moment de respiro, nu redeschidem dezbaterea publică, după cele zece zile, pentru că nu am mai termina niciodată, însă este clar că discuția pe legile Educației nu s-a oprit niciodată. Aproximativ pe 8 martie ne dorim să pornească procesul de avizare interministerială în Guvern. După adoptarea în Guvern a legilor Educației, acestea vor merge în Parlament și vor urma traseul democratic pentru dezbatere”, spunea ministrul. Proiectul Legii Învățământului Superior, care poate fi consultat AICI, prevede reduceri mai mari pentru studenți la transportul cu trenul și metroul.

”Studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență în instituțiile de învățământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, cu metroul, precum și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a și naval, pe tot parcursul anului calendaristic, până la împlinirea vârstei de 30 ani. Studenții orfani sau proveniți din centre de plasament beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport. Normele metodologice privind transportul cu metroul și trenul sunt adoptate prin hotărâre a Guvernului”, se arată la articolul 172, alin. (3).

Facilitățile de călătorie ale elevilor și studenților, 535 de milioane de lei

Potrivit unui studiu din anii trecuți, începând cu 2018, s-a înregistrat o creștere accentuată a valorii acestora, ca urmare a introducerii – în 2017 – a gratuităţii pentru călătoriile studenților pe calea ferată. Apogeul a fost atins în 2019, când totalul facilităților acordate a depăşit 535 de milioane de lei, pentru a scădea în 2020 până la 334 de milioane de lei, în contextul eliminării de către Guvern a gratuității studenților, dar și din cauza restricțiilor de călătorie generate de pandemie. Și în acest caz, cea mai mare sumă, de peste 315 de milioane de lei, a fost primită anul trecut tot de CFR Călători.

Ultimele Articole