Exproprieri pentru calea ferată Brașov – Sighișoara, în valoare de 9,5 milioane de lei. Contractul de lucrări e în instanță

Un proiect de Hotărâre de Guvern pus luni după amiază în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor prevede exproprieri pentru calea ferată Brașov – Sighișoara în valoare de peste 9,5 milioane de lei.

Adrian Bărbulescu

exproprieri pentru calea ferată

Este vorba imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, de interes naţional „Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, tronsonul Braşov – Sighișoara, subsecțiunile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara.

Imobilele respective sunt situate pe raza localităților Braşov, Bod, Feldioara, Măieruş, Apaţa şi Caţa din judeţul Braşov, Saschiz, Vânători, Albeşti şi Sighişoara (judeţul Mureş) şi Belin, judeţul Covasna. Planul cu amplasamentul imobilelor a fost avizat de Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Alba. Pentru realizarea acestor exproprieri pentru calea ferată Brașov – Sighișoara a fost realizat un raport de evaluare de către evaluatori autorizaţi ANEVAR, care a indicat că este necesară suma de 9.515.184,03 lei.

Tronsonul de cale ferată Brașov – Simeria este parte componentă a reţelelor AGC (Acordul european privind marile linii internaţionale de cale ferată), AGTC (Acordul european privind marile linii de transport combinat şi instalaţii conexe) și TER (Proiectul privind realizarea căii ferate transeuropene) și face parte din rețeaua feroviară TEN-T Core. Traseul conectează partea de vest cu partea de est a României, respectiv graniţa româno-ungară cu portul Constanţa și aparține Coridorului Rin – Dunăre (Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Braşov – Bucureşti – Constanţa) care traversează România și are o lungime de 880,2 km, fiind cel mai folosit din reţeaua CFR SA, atât pentru traficul  naţional de călători şi de marfă, cât şi pentru cel internaţional.

Exproprieri pentru calea ferată. Până acum s-a lucrat pe terenurile statului

Până în prezent cea mai mare parte a lucrărilor s-a executat pe terenuri proprietate publică a statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor şi concesionate CFR – S.A. Indicatorii tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii au fost aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 340/2018.

Sunt vizate de acest proiect de hotărâre privind exproprieri pentru calea ferată Brașov – Sighișoara 1.611 imobile proprietate privată, din care 1.470 imobile terenuri în suprafaţă totală de 1.314.921,00 mp, 28 imobile construcţii în suprafaţă de  4.715,00 mp şi 113 imobile împrejmuire în lungime de 4.304,75 m.

În lista imobilelor ce urmează a fi expropriate se află și unele în dreptul cărora apare menţiunea ”proprietar neidentificat”. În cazul acestora numele proprietarilor sau deţinătorilor vor fi identificate ulterior, în vederea completării documentaţiilor necesare pentru punerea în aplicare a măsurilor de expropriere.

Nu sunt monumente istorice pe traseu

O altă situație este aceea în care pe terenuri aflate în proprietatea statului somân, în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea CFR SA au fost construite locuinţe, iar proprietarii acestora au intabulat „dreptul de folosinţă veşnică”. În acest caz, construcţiile respective fac obiectul exproprierii. Pe de altă parte, unele din imobilele proprietate privată ce fac obiectul proiectului de act normativ nu au fost înscrise în cartea funciară de către proprietarii acestora.

”De asemenea, menţionăm că pe coridorul de expropriere nu s-au identificat imobile ce ar putea constitui monumente istorice sau zone de protecţie a acestora”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor.

Sumele individuale prevăzute în proiect se vor vira de către Ministerul Transporturilor, în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării acestora, într-un cont bancar deschis pe numele Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR – S.A. la dispoziţia proprietarilor de imobile, pentru lucrarea de utilitate publică, de interes naţional, în vederea plăţii despăgubirilor în cadrul procedurilor de expropriere.

Atribuirea contractelor pe cele două tronsoane, în instanță

Atribuirea contractelor de lucrări pe cele două tronsoane pentru care se au în vedere aceste exproprieri este în instanță.

Asta după ce, anul trecut, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a desemnat Asocierea BRASIG Strabag – Swietelsky câştigătoare a procedurii de licitaţie publică pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara. Oferta financiară a Asocierii BRASIG Strabag – Swietelsky a fost de  3,143 miliarde de lei fără TVA. Toate bune și frumoase, numai că asocierea respectivă se poziționase pe locul trei la licitație, cu o ofertă mai mare cu 40 milioane de euro decât a primului clasat. Și, nu în ultimul rând, Swietelsky a fost dovedită că a dat mită oficialilor români în valoare de peste 20 milioane de euro. Faptul că Swietelsky Austria a făcut aceste plăți ilegale a fost recunoscut în instanță chiar de fostul administrator al companiei în România, Josef Hornegger.

În atari condiții, Alstom a contestat rezultatul procedurii de atribuire. “În data de 5 iulie 2018 am luat act despre decizia CNCF CFR SA de a atribui licitaţia pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara către Asocierea Brasig, formată din Strabag-Swietelsky. Deşi Consorţiul din care facem parte (Asocierea Railworks formată din Alstom, Aktor, Euro Construct Trading ’98 şi Arcada) a fost anterior declarat admisibil şi s-a clasat pe locul I, CFR a decis atribuirea acestui contract către asocierea clasată pe locul al treilea, preţul acestei ofertei fiind semnificativ mai mare”, se arăta într-un comunicat al Alstom dat publicității vara trecută.