GALERIE FOTO Expoziție de vagoane modernizate copy-paste în Gara de Nord

16 septembrie 2020

O expoziție de vagoane modernizate este organizată de CFR Călători miercuri dimineața, începând cu ora 11,00, în Gara de Nord din București. Aceleași vagoane au mai fost însă prezentate publicului și presei și la finele lunii octombrie a anului trecut, în Gara Băneasa.

”Mâine, 16 septembrie 2020, ora 11:00, CFR Călători prezintă în Gara de Nord București tipurile de vagoane reparate și modernizate în cadrul programului investițional derulat în acest an de companie, pentru creșterea parcului de material rulant activ. De asemenea, vor fi prezentate și principalele proiecte pe care compania se axează în acest moment”, se arată în anunțul de presă dat publicității marți de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA.

 

O expoziție de vagoane modernizate a avut loc și în octombrie 2019. Cu aceleași vagoane

Chiar dacă vagoanele cu pricina sunt prezentate ca fiind modernizate în cursul acestui an de către societatea aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, multe dintre ele au fost prezentate și anul trecut, pe 30 octombrie, într-un eveniment organizat la Gara Băneasa de fosta conducere a CFR Călători. În multe cazuri, sunt aceleași serii de vagoane. În plus, este prezentat ca o mare realizare un vagon (seria 2049) modernizat la Remarul 16 Februarie, care nu a fost gata anul trecut.

Oricum, contractele de modernizare a vagoanelor au fost semnate în 2019 și unele au ieșit din uzinele de reparații de material rulant în cursul acestui an, după ce la conducerea societății a fost numit Dan Costescu, care nu a făcut decât să semneze recepția.

Anul trecut CFR Călători a modernizat 54 de vagoane

Vagoanele, care au fost refăcute din temelii la Atelierele CFR Grivița și Electroputere VFU Pașcani, circulă de aproape un an de zile pe căile ferate române.

Pe parcursul anului trecut, 54 de vagoane au fost modernizate la întreprinderile de profil din România, prin programul investițional derulat în regim propriu de către CFR Călători. Aceste vagoane au fost introduse în compunerea trenurilor și contribuie la creșterea capacității de preluare a cererii de trafic, zilnic, cu peste 3.300 de locuri, precum și a condițiilor de călătorie oferite pasagerilor.

Modernizarea unui vagon de călători constă în dotarea cu: instalație de climatizare (încălzire, ventilație și aer condiționat); sistem de informare a pasagerilor, cu ecrane atât în interiorul vagonului, cât și în exterior; WC vacuumatic ecologic; uși cu acționare electrică, cu multiple sisteme de protecție a călătorilor la urcare și coborâre, precum și la deschiderile accidentale; stație de amplificare pentru transmiterea de anunțuri făcute de către personalul de tren; ”bus de tren”, care permite transmiterea informațiilor în lungul garniturii, informații prioritare privind defectele accidentale apărute în parcurs; diagnoză centralizată a principalelor instalații ale vagonului; tablou electric complet echipat, adaptat noilor instalații existente pe vagon. Trebuie menționat faptul că unele vagoane modernizate sunt dotate și cu spații special amenajate pentru transportul bicicletelor și al schiurilor.

Aceste vagoane, fabricate unele în anii 80, altele în 1994-1995, erau scoase din uz și unele dintre ele erau chiar pregătite de casare. Cu prilejul expoziției de vagoane de la finele lunii octombrie a anului trecut, directorul general al CFR Călători de la acea vreme, Valentin Dorobanțu, explica faptul că modernizarea unui vagon existent costă aproximativ 500.000 de euro, în vreme ce achiziția unuia nou implică un efort financiar de 1,5 milioane de euro.

În mandatul lui Dan Costescu, datoriile la TUI au crescut exponențial

Anul acesta, în mandatul de director general al lui Dan Costescu, programul de modernizare a vagoanelor a trecut la ralenti, în vreme ce datoriile către CFR SA la plata TUI au atins un maxim istoric. Ultima sumă disponibilă era de peste 200 milioane de lei, echivalentul a 40 milioane de euro, în creștere cu aproape 40% față de nivelul înregistrat la finele anului trecut.

Automotoare ”Săgeata Albastră”, sechestrate la Remarul 16 Februarie

Acum, Dan Costescu prezintă vagoanele modernizate, dar ”uită” să amintească de automotoarele Siemens Desiro (cunoscute ca ”Săgeata Albastră”) ale CFR Călători care sunt practic sechestrate la Remarul 16 Februarie din Cluj-Napoca de mai bine de un an de zile. Automotoarele cu pricina ar fi trebuit reparate de uzina clujeană, însă termenul de predare a trecut de mult, iar ele nu au mai ajuns la proprietar.

Procesul ”Costescu, banii înapoi!”

În final, Club Feroviar ține să-i aducă aminte lui Dan Costescu de bonusul încasat ilegal în 2015, la doar trei luni de la instalarea sa în funcția de director general al CFR SA.

Deși gestionarul infrastructurii feroviare l-a dat în judecată în 2018 pentru recuperarea prejudiciului, constatat în urma unui control al Curții de Conturi, actualul director general refuză să dea banii înapoi și trage de timp prin tribunale, cu tot felul de chichițe avocățești.