CFR Călători la faliment. În pofida faptului că subvențiile prevăzute în bugetul CFR Călători din acest an sunt cu 50% mai mari decât anul trecut, performantul manager al companiei, Traian Preoteasa (manager care a pus pe chituci și CFR Marfă prin impunerea unui fantasmagoric concordat) țipă din gură de șarpe că nu îi ajung banii. Adevărul este însă undeva la mijloc, între o companie nereformată și falită, un sistem defectuos de stabilire a compensației și o rețea de entități feroviare pentru care CFR Călători e doar o vacă de muls.
Cifrele, dezechilibrele și vina CFR Călători
Nivelul compensației stabilite pentru acest an pentru CFR Călători este de 1,73 miliarde lei, față de 1,11 miliarde lei anul trecut (valori menționate în bugetele inițiale al companiei din 2025 și, respectiv, 2024). De ce însă în 2024 directorul general CFR Călători, Traian Preoteasa, nu a făcut și atunci atât scandal public precum în aceste zile, când a trimis tuturor instituțiilor semnificative pentru problema în cauză (Ministerului Transporturilor, Autorității pentru Reformă Feroviară, Consiliului de Administrație, sindicatelor) o hârtie în care avertiza că astfel societatea nu mai poate funcționa?
Practic avem de a face cu o strategie a managerului Traian Preoteasa aplicată anul trecut cu rezultate, dar care anul acesta se înfundă. Pe la jumătatea anului 2024, cam pe vremea aceasta, CFR Călători a primit de la ARF, sub bagheta fostului șef al Autorității Ștefan Roșeanu, întreaga compensație pe 2024, mai precis și sumele de bani datorate pentru al patrulea trimestru al anului, chiar dacă mai era ceva timp până ca acesta să se încheie. Rămas fără bani CFR Călători a început și atunci ca și acum să țipe la autorități din gură de șarpe că a rămas fără bani (nu înă în mod public ca în 2025).
Dărnicia proverbială a PSD
Dată fiind generozitatea bugetară a PSD, ale cărei rezultate sunt vizibile în aceste zile în deficitul bugetar național, compania a primit în mai multe tranșe alți bani de la bugetul de stat prin Fondul de Rezervă Bugetară până la incidența sumei de 2,1 miliarde lei.
Că banii au fost aruncați cu ghiotura o dovedește faptul că CFR Călători, companie cât se poate de falită a ajuns chiar să aibă profit, iar Traian Preoteasa să se împăuneze cu asta. La câți bani a băgat statul în CFR Călători anul trecut probabil că și un director de grădiniță ar fi adus pe profit compania de stat.
Este însă de neînțeles cum deși avea cea mai mare compensație pe kilometru dintre toți operatorii, Guvernul a achitat sume suplimentare doar CFR Călători și nu și celorlalți operatori privați, deși și aceștia fac serviciu public. Dealtfel doi operatori privați – nu le dăm numele, au plângeri înaintate la Consiliul Concurenței pe aceasta temă.
Ori vrăjile făcute anul trecut de Traian Preoteasa nu mai țin. Actuala conducere a ARF pare a nu dori să îi plătească integral și cu anticipație compensația pe 2025 încă de pe acum, căci riscă să fie întrebată de ceilalți privați de ce nu li se aplică și lor măsura? Apoi este corect ca o companie a statului să fie alimentată de la Fondul de Rezervă Bugetară iar operatorii privați doar din compensațiile încasate și din propriile venituri?
Autoritatea pentru Reformă Feroviară dă banii operatorilor nu din vreun sac fără fund, ci pe baza contractelor de activitate ale operatorilor și dacă ar da acum toți banii cuveniți pentru 2025 ar putea fi întrebată, mai spre toamnă, unde sunt banii care i-au fost transferat pentru redistribuire?
Nu în ultimul rând orice măsura de relaxare necesită acordul Ministerului de Finanțe și este puțin probabil că acesta va fi și obținut în climatul tensionat al acestor zile.
Un parc rulant energofag
Nu este locul de a vorbi aici de întregul dezastru numit CFR Călători. Trebuie doar să menționăm că este o companie nereformată. O dovedește nivelul cheltuielilor prevăzut în acest an cu doar 2,16% mai mic decât anul trecut (3,69 miliarde lei în acest an față de 3,77 miliarde lei în 2024). In condițiile în care numărul trenurilor anulate e de un sfert din cel de anul trecut unde sunt banii economisiți cu carburanții, salariile plătite personalului CFR Călători? A ajuns o imagine tipică pentru CFR Călători cea a locomotivei electrice de 5100 de kW, gândite să tragă zeci de vagoane de marfă dar care tractează 2-3 vagoane pe jumătate goale.
Un sistem păgubos gândit de birocrații internaționali
După cum am explicat într-unul dintre articolele trecute, avem de-a face și cu un sistem aberant, propus de experții internaționali ce s-au perindat în trecut pe la ARF cu activități de consultanță ce le-a fost plătită din fonduri publice europene.
Practic fiecare operator a prezentat în urmă cu câțiva ani costuri de funcționare care apoi au fost indexate anual pe baza unor formule secretizate, individualizate netransparent pe fiecare. Desigur socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg iar savantele calcule se dovedesc acum eronate. Cel puțin în cazul unor operatori.
Astfel, odată stabilită o compensație tren-km și un număr de kilometri parcurși nu ar trebui să fie erori iar sumele vărsate de stat ar trebui să coincidă cu cele cheltuite de operatori. Socoteala este însă atât de eronată încât chiar ministerul Transporturilor argumenta în toamna anului trecut la rectificarea bugetului companiei că adevărata compensație ar trebui să fie de 2,5 miliarde lei.
Dacă îl întrebăm pe Traian Preoteasa nevoile sunt și mai mari. În adresa trimisă el afirmă că lunar se cheltuiesc cam 300 milioane lei, sumă formată din 60 milioane lei obligații fiscale lunare la buget, 20 milioane lei eșalonare tot la buget, salarii de 80 de milioane lei, 60 milioane lei TUI la CFR SA, 70 milioane lei enegie electrică și motorină, alți furnizori 25 milioane, adică un pic peste 300 de milioane lei. Dacă scădem veniturile din bilete de 50 milioane lei, rămân de acoperit 250 milioane lei adică o nimica toată de 3 miliarde lei, peste 2,5 miliarde lei cât informa ministerul în toamnă.
Și acum întrebăm și noi onest. Ce rost mai au calculele savante cu compensații la tren-km etc dacă rezultatul final e eronat total departe de orice estimare? La fel ce sens are un management privat care s-ar presupune „eficient” la o companie a cărui profitabilitate e asigurată de la an la an de sume din ce în ce mai uriașe transferate de la stat? Ca să nu vorbim de creșterea indemnizațiilor membrilor CA și managementului cu trei milioane lei an pe an.
CFR Călători, vaca de muls
O privire aruncată cu atenție pe cifrele de mai sus mai dezvăluie un fapt. Valoarea TUI este mai mare decât cea a energiei de tracțiune și motorinei la un loc. O fi corect? Anul trecut TUI a fost 15% din total cheltuieli, în timp ce energia de tracțiune plus motorina au reprezentat doar opt la sută. CFR Călători a plătit în 2024 123 milioane lei TUI către CFR SA și există un ordin de ministru care zice că acest TUI se plătește înainte de încasarea compensației.
În aprilie Club feroviar a informat aici că tarifele non-TUI au crescut cu până la 50% în ultimul an iar nivelul TUI a crescut drastic începând cu martie strârnind inclusiv nemulțumirea Patronatului din transportul feroviar de marfă. Nu în ultimul tarifele AFER și ASFR au crescut semnificativ, un oficial din industrie exprimându-se plastic: „cer 300 euro pe o foaie ca să o citească”.
Joi dimineață directorul general CFR Călători Traian Preoteasa are programată o conferință de presă în care cel mai probabil va detalia unele dintre aceste aspecte.