spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

Explicații aiuritoare la CFR Călători? Aerul condiționat merge bine când e un pic mai răcoare afară

CFR Călători spune că instalațiile de aer condiționat ale trenurilor funcționează optim până la 35 grade Celsius în condițiile în care zilele acestea temperaturile exterioare au depășit aceste valori. Rămâne întrebarea: cum se descurcă în Italia călătorii în condițiile în care marți la Torino, spre exemplu, se prognozează temperaturi de 35 grade Celsius? Iar la Sevilla în Spania mâine vor fi 36 grade Celsius. 

După ce zilele acestea presa a relatat numeroase cazuri de călători revoltați din cauza temperaturilor ridicate din trenuri, în contextul în care prețul biletelor a fost majorat cu 20%, conducerea CFR Călători a trimis un comunicat de presă.

Redăm comunicatul CFR Călători:

„CFR Călători informează că reglementările privind condițiile normale de funcționare a instalațiilor de climatizare a vagoanelor sunt prevăzute în clar în Normele tehnice feroviare autohtone și internaționale.

Valorile parametrilor de lucru pentru instalațiile de climatizare sunt reglementate de către Organisme Internaționale la care sunt aliniate toate statele care dețin căi ferate, inclusiv toate statele membre ale UE, cu referire directă la UIC – Union Internationale de Chemins de Fer, asociație din care și România face parte ca membru fondator. Documentul de referință este Fisa UIC nr.553-1/2005.

Referitor la cele prezentate, facem următoarele precizări:

  • România este încadrată în zona climatică II, ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maximum 65%.

Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35-38°C°, ajungând conform determinărilor și a înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C,  temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare să nu mai poată atinge valorile de regim optim de funcționare.

Singura modalitate de a îmbunătăți valorile de regim termic în interiorul vagonului sunt operațiile de mentenanță preventivă și monitorizarea în parcurs cu personal de specialitate a trenurilor care circulă în condițiile descrise anterior, lucrări care în acest moment se efectuează de la începutul sezonului cald în permanență, cu mențiunea că nu poate fi eliminat în totalitate impactul generat de depășirea pragului de temperatură și umiditate.

Menționăm că gradul de ocupare afectează confortul călătorilor. Astfel că pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport și pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat și folosind întregul parc de material rulant tehnic disponibil, în special pe rutele ce înregistrează cele mai mari solicitări de trafic, CFR Călători recomandă pasagerilor să își planifice din timp călătoria, să utilizeze toate trenurile puse la dispoziție în graficul unei zile de circulație și să își procure din timp legitimaţiile de călătorie, folosind toate canalele disponibile în acest sens.”

Ultimele Articole