O singură ofertă a fost depusă la licitația organizată de Primăria Municipiului București pentru expertizarea Pasajului Basarab, în vederea recepționării acestuia.
În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat la începutul anului în curs anunțul de licitație ce are ca obiect ”Contract de servicii de expertiză tehnică pentru obiectivul de investiții Pasaj rutier denivelat superior Basarab”.
Valoarea totală estimată a contractului este de 375.000 de lei, echivalentul a peste 75.000 de euro, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Obiectul contractului îl constituie achiziția de servicii de expertiză tehnică în vederea finalizării recepţiei la terminarea lucrărilor, la obiectivul de investiții, se precizează în anunț.
Betarmex SRL, singurul ofertant pentru expertizarea Pasajului Basarab
La termenul limită de depunere a ofertelor, o singură firmă s-a arătat interesată de acest contract.
Este vorba de firma bucureșteană Betarmex SRL, care are ca obiect de activitate expertizarea, proiectarea și consultanța în construcții de drumuri, poduri și căi ferate. Potrivit informațiilor de pe site-ul său, firma se ocupă cu: măsurători topografice, studii de fezabilitate, proiecte tehnice, detalii de execuţie, documentaţii de avize, documentaţii de licitaţie, verificări proiecte, asistenţă tehnică, expertize tehnice.
Potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul Finanțelor, societatea are patru angajați, iar în 2021 a avut o cifră de afaceri de 988.412 lei și un profit net de 565.645 de lei.
Pasajul, început de Băsescu și finalizat de Oprescu, dar nerecepționat
Ideea construcției Pasajului Basarab îi aparține fostului primar general din perioada 2000-2004 Traian Băsescu, fost ministru al Transporturilor.
Licitația pentru desemnarea constructorului a fost organizată în mandatul succesorului său la Primăria Capitalei, Adriean Videanu (PD). În urma licitației, a fost selectată asocierea spaniolo-italiană FCC Construccion-Astaldi (cea din urmă rebotezată între timp WeBuild) pentru construcția pasajului suprateran peste liniile de cale ferată.
După multe amânări, pasajul a fost gata, iar la data de 19 iunie 2011 a fost inaugurat de primarul general în funcție Sorin Oprescu (susținut de PSD și PNL), între timp fugar în Grecia după ce a fost condamnat definitiv la închisoare pentru corupție. La vremea respectivă, edilul a cerut ca pe pasaj să fie pusă o placă cu inscripția ”Început de Băsescu, finalizat de Oprescu”, ceea ce s-a și întâmplat.
Ei bine, pasajul a fost inaugurat, dar nu și recepționat. Într-un răspuns la o solicitare a Club Feroviar în acest sens, Primăria Capitalei preciza în vara lui 2021 că au existat două încercări în acest sens, în anii 2015 și 2018, când, prin Dispoziție de Primar, au fost înființate comisii care să realizeze această procedură.
În perioada care a trecut de la inaugurarea pasajului, primăria Capitalei a fost condusă, în ordine, de Sorin Oprescu, Ștefănel Dan Marin (PMP), Răzvan Sava (PNL) – ambii interimari după arestarea doctorului Oprescu – Gabriela Firea (PSD) și Nicușor Dan (independent, susținut de PNL). Trăgând linie, patru primari n-au fost în stare să recepționeze pasajul. Rămâne de văzut dacă Nicușor Dan va fi în stare să facă recepția.
Trotuarul rulant din Gara de Nord, vandalizat în noiembrie 2020
Din investiția Pasajului Basarab face parte și trotuarul rulant dintre Gara de Nord şi Gara Basarab (de la linia 1 a Gării de Nord). El a fost dat în folosinţă în noiembrie 2013 și nu a funcționat decât un an, după care a fost oprit.
Investiţia în valoare de 11 de milioane de lei a constat în şase trotuare rulante, câte trei pentru fiecare sens, cu o lungime de 80 de metri fiecare, care se deplasau cu 0,5 metri pe secundă. Cele şase porţiuni au o capacitate maximă de 6.000 de persoane pe oră pe sens.
În noiembrie 2020, trotuarul a fost vandalizat de autori rămași necunoscuți până acum.