spot_img
marți, iulie 5, 2022
spot_img

EXCLUSIV Experții sociali de la CFR Marfă se întorc în producție. Ce spune Iulică Măntescu

Experții sociali de la CFR Marfă se vor întoarce în producție de la data de 1 august, a decis conducerea societății. Astfel, începând de sâmbătă, toți liderii sindicali de la CFR Marfă vor reveni în producție, pe posturile lor anterioare. Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, nu a contestat decizia și se va întoarce în producție.

Adrian Bărbulescu

Experții sociali de la CFR Marfă măști de protecție pentru angajații CFR Marfă

În momentul de față, liderii sidicali de la CFR Marfă sunt plătiți de societate, fiind încadrați pe funcția de ”expert social”, situație pe care directorul general Traian Preoteasa nu vrea s-o perpetueze.

”Începând cu data de 1 august 2020, toți experții sociali vor reveni în producție, pe posturile pe care le ocupau anterior. Dacă nu, să fie plătiți din cotizațiile membrilor de sindicat, așa cum se întâmplă peste tot în lume. Dacă un om nu produce, nu am motiv să-l plătesc. De pe 1 august trebuie să semneze condica la locurile lor de muncă”, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al CFR Marfă, Traian Preoteasa.

El a precizat că în această situație se află 19 persoane și că norma  de reprezentare la CFR Marfă era de un expert social la 300 de angajați, mult mai mare decât cea de la celelalte companii feroviare de stat, de 600 până la 1.000.

Măsura privind experții sociali de la CFR Marfă, respectată de Iulică Măntescu

Printre cei vizați de această măsură se află și Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.Experții sociali de la CFR Marfă acțiuni de protest la CFR negocierea CCM la CFR Marfă

Este, de fapt, singurul președinte de federație care este angajat al CFR Marfă, ceilalți lideri sindicali de la calea ferată fiind încadrați fie la CFR SA, fie la CFR Călători. Întrebat ce părere are despre decizia luată de Traian Preoteasa, Iulică Măntescu a răspuns: ”Este o decizie administrativă și o respectăm”, precizând că este conștient de situația dificilă în care se află CFR Marfă.

Traian Preoteasa a desființat 100 de posturi de șefi

Decizia referitoare la experții sociali vine la scurt timp după ce Traian Preoteasa a încheiat o primă etapă a restructurării societății, în urma căreia au fost desființate 100 de posturi de șefi de serviciu din aparatul central și din țară.

Potrivit directorului general, CFR Marfă plătește salariile și obligațiile către terți (inclusiv tariful pentru utilizarea intrastructurii către CFR Marfă) la zi, rămânând doar datoriile istorice. Acestea se ridică la 3,7 miliarde de lei. Potrivit unei evaluări preliminare realizate de KPMG, valoarea companiei de stat este de 4,8 miliarde de lei, fără participații. Dacă le luăm în calcul și pe acestea din urmă, ajungem la o valoare de 5,5 miliarde de euro

”În toamnă, mai exact după ce România va ieși din starea de alertă, va urma o a doua etapă de reorganizare a societății”, declara Traian Preoteasa la finele săptămânii trecute.

CFR Marfă așteaptă răspunsul de la Bruxelles

CFR Marfă se află într-o situație dificilă, deoarece Comisia Europeană a obligat-o la restituirea ajutorului de stat primit la privatizarea eșuată din 2013. În aceste condiții, casa de insolvență CITR, parte a Impetum Group, împreună cu compania, au transmis pe 21 februarie 2020, la Tribunalul București, planul de concordat al CFR Marfă, organizație care urmează să fie restructurată prin procedura de concordat preventiv.

Planul de redresare a societății de stat se bazează pe doi mari piloni: eficientizarea operațională, astfel încât compania să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat preventiv și obținerea de venituri prin valorificarea activelor neproductive ale companiei, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor istorice.

Printre măsurile de eficientizare operațională, CITR menționează: creșterea volumului de mărfuri transportate prin implementarea unei politici comerciale la prețuri competitive, structurarea parcului de material rulant conform nevoilor clienților, reducerea cheltuielilor de exploatare, reducerea cheltuielilor cu închirierea de vagoane prin investiții în parcul propriu, înființarea unui departament de restructurare cu obiective clare, reorganizarea regionalelor CFR Marfă și a structurii centrale.

Procedura de concordat preventiv ”pune la adăpost” CFR Marfă în fața eventualilor creditori. În momentul de față, se așteaptă de la Bruxelles răspunsul la cererea formulată de România pentru prelungirea termenului de restituire a ajutorului de stat.

Ultimele Articole