Exclusiv. Zero lei prevăzuți de Guvern în 2020 pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice

13 februarie 2020

Pe hârtie calea ferată este o prioritate. O demonstrează și pagina strecurată de PNL în programul de guvernare 2020 dedicată căii ferate, conținând „urgențe” și „obiective”. În realitate calea ferată funcționează ca o pușculiță de unde banii sunt luați și mutați la obiective mult mai vizibile din punct de vedere electoral. O demonstrează și proiectul de buget pe 2020 al CFR SA unde sunt prevăzuți 0 lei pe intreținerea căii ferate, pierderi record de 392 milioane lei, de peste zece ori mai mari față de cele de anul trecut. Alocațiile de la buget sunt reduse cu 285 milioane lei, față de anul trecut, acuză CFR SA.

Doru Cireașă

Care sunt principalele elemente?

La partea de venituri principala sursă de venit rămâne TUI, din care CFR SA va colecta 843,7 milioane lei, adică 99,98% din suma strânsă anul trecut. Micșorarea veniturilor este cauzată de cei doi clienți principali, anume CFR Marfă și CFR Călători care preconizează scăderi ale volumului de trafic față de anul trecut cu până la 5%. Cel mai mare TUI va fi colectat de la CFR Călători (466 milioane lei). De la CFR Marfă se vor strânge 99,54 milioane lei și 277 milioane de lei de la operatorii privați.

Alte surse importante de venituri vor fi din vânzări active, în creștere de la 28,1 milioane lei (potrivit bugetului pe anul trecut) la 51,18 milioane lei. Redevențele și chiriile vor aduce 73 milioane lei iar amenzile și penalitățile 108,2 milioane lei.

Veniturile totale vor fi de 4.01 miliarde lei, fiind compuse din cele din exploatare (3,88 miliarde lei și cele financiare (135 milioane lei).

Pierderi de zece ori mai mari decât în 2019

Partea de cheltuieli se cifrează la 4,4 miliarde lei, rezultând în final o pierdere de 392 milioane lei, record pentru CFR SA în condițiile în care anul trecut aceasta a fost prevăzută la 32 milioane lei.

Pe partea de cheltuieli salariile vor fi susținute cu1,53 miliarde lei (din care 572 milioane lei sunt sporuri, prime, bonificații), iar alte cheltuielile de exploatare, nedetaliate în buget, au alocată suma de 1,76 miliarde lei.

La partea de cheltuieli de exploatare pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice nu este prevăzut niciun leu (vezi foto).

Sume generoase pentru management

Proiectul de buget face referiri si la sumele cuvenite directorului general, celui financiar  și celor câțiva membri ai Consiliului de Administrație, aleși în sistem de sinecură de către conducerea Ministerului Transporturilor. Cei 2-3 membri ai CA ar urma să încaseze 995.840 lei indemnizație fixă și 202.510 lei indemnizație variabilă. Directorul general va încasa 485.856 lei iar cel financiar 322.8650 lei.

Cum justifică CFR SA pierderile

În nota de fundamentare, autorii bugetului identifică și câteva cauze ale situației. Una dintre acestea este finanțarea activității curente a CFR SA care s-a redus cu 285 milioane lei față de 2019 (reducere de la 1,27 miliarde lei, la 990 milioane lei). CFR SA va asigura din surse proprii 138,02 milioane lei reprezentând cheltuiala cu întreținerea infrastructurii feroviare publice în regie proprie – drepturi salariale  pentru personalul CFCR care desfășoară această activitate.

Situația CFR Călători este o altă cauză, prin faptul că diminuarea compensațiilor încasate duce la un TUI mai mic primit de CFR SA. „În anul 2020 cea mai mare parte a cheltuielilor de funcționare a companiei și de întreținere și reparații a infrastructurii feroviare este asigurată din veniturile proprii limitate in condițiile in care prețurile tarifele și cursul leu euro sunt în creștere”, spun autorii schiței de buget.

Acoperirea pierderilor se va face din încasarea creanțelor restante de la CFR Marfă și CFR Călători. În cazul CFR Marfă se estimează încasarea a 335 milioane lei rezultată din vânzarea a 9.800 de vagoane în cadrul mai multor dosare de executare.

Sindicatele din sistemul feroviar afirmă că bugetul CFR SA este atât de sărac încât nu sunt prevăzute sumele necesare pentru plata utilajelor de reparare a căii ferate achiziționate anul trecut, în mandatul lui Constantin Axinia, sau banii necesari pentru pregătirea profesională a personalului de exploatare a utilajelor. In plus Ministerul de Finanțe ar fi afirmat că nu are de gând să aprobe pe acest an bugete cu pierderi mai mari față de cele de anul trecut, ori atât bugetul CFR Călători, cât și cel al CFR SA se află într-o atare situație.