EXCLUSIV. Pierderi în creștere cu 200 de milioane de lei la CFR Călători față de 2019

13 februarie 2020

Operatorul național feroviar de transport călători și-a planificat pentru acest an pierderi de 539,63 milioane lei, cu 205,71 milioane lei peste execuția bugetară preliminată pe anul trecut. De unde vine rezultatul negativ?

Doru Cireașă

vizita Papei în România modificări în circulația unor trenuri

La capitolul venituri, acestea sunt mai mici decât cele pe anul trecut, din cauza unei scăderi semnificative a compensației încasate de la bugetul de stat care nu a reușit să acopere ușoara creștere de încasări. Compensația va fi de 999,54 milioane lei, cu 142,12 milioane lei față de cea prevăzută în bugetul rectificat din anul trecut sau execuția preliminată. Încasările vor crește cu 21,45 milioane lei față de execuția preliminată, la un nivel de 1,16 miliarde lei. Veniturile totale, formate din compensație plus venituri proprii, vor fi 2,16 miliarde lei, față de 2,28 miliarde lei, veniturile conform execuției preliminate pe anul trecut. Acestea nu sunt cifre definitive (privind anul 2019). Valorile bătute în cuie pe 2019 vor fi aflate în lunile martie – aprilie.

La partea de cheltuieli, acestea sunt stabilite la 2,7 miliarde lei, cu 72 milioane peste nivelul ce figura in bugetul rectificat și cu 85 de milioane lei față de valorile preliminate pe anul trecut, arată un document deținut de Club Feroviar.

Sunt prevăzute scăderi la capitolele „cheltuieli cu reparații material rulant” – 29 milioane lei, cheltuieli cu TUI (8 milioane lei) și cele cu combustibilii si uleiurile (5.95 milioane lei). Creșteri se înregistrează la partea de cheltuieli materiale (opt milioane lei), energia electrică și apa (patru milioane lei), cheltuieli de personal (79,4 milioane lei față de rectificare, 124,49 față de valorile preliminate). Cheltuielile de personal se vor cifra la 1,08 miliarde lei, acesta fiind cel mai important capitol de cheltuieli al CFR Călători (mai mult decât dublu față de cele cu infrastructura).

Iulian Măntescu , lider de sindical, explică scăderea compensației încasate de la stat prin micșorarea volumului de activitate al CFR Călători. „Vine din scăderea scăderea prestației. Anul trecut a fost calculată la 50,7 milioane tren – kilometru, iar anul acesta are 48,7 milioane tren – kilometru. S-a redus numărul de trenuri, se calculează la ultima lună din anul precedent”, spune el.

Și compensația variază de la an la an, fiind din ce în ce mai mică. Și valoarea totală a compensației stabilită de Ministerul Finanțelor este mai mică și se împarte la toți operatorii, mai adaugă el.

Existența unor pierderi de peste 500 de milioane de lei fusese confirmată zilele trecute pentu Club Feroviar de către șeful CFR Călători. „Am declarat că am găsit la 603 milioane lei, am făcut un pachet de măsuri în urma căruia am scăzut la (…) (530 milioane lei – n.red.) și a ajuns acolo, da”, a răspuns el întrebării dacă pierderea va fi de 530 milioane lei.

Pierderile ar fi deci mai mari decât cele planificate pe anul trecut pentru CFR Călători prin HG 339 din 2019 care prevedea un minus de 430 de milioane lei.  Zilele trecute surse din cadrul companiei CFR Călători declarau că pierderea finală a CFR Călători pe anul trecut va coborî la 180 – 190 milioane lei.

Compania estima iniţial (la începutul lui 2019) pierderi de 431,05 milioane lei pentru anul trecut  la venituri totale de 2,136 miliarde lei, potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli al companiei, publicat în luna mai în dezbatere.

Referitor la pierderea de 190 de milioane de lei pe anul trecut, Costescu afirmă că nu crede în posibilitatea atingerii acesteia:  „Sunt vise, când au plecat ei poate așa era dar toată lumea știe că în ianuarie, februarie, martie (lucrurile – n.red.) se schimbă. Îți vin facturi din urmă si toate acestea trebuie luate în calcul, cu toate provizioanele contabililor pentru riscuri de neîncasare. Dar trecutul nu mă interesează, nu sunt istoric, eu mă ocup de viitor”, spune Costescu.

Cifrele exacte privind pierderile CFR Călători pe 2019 se vor afla de abia în luna aprilie, de regulă după a treia balanță lunară. După cum am arătat bugetul pe 2020 arată o pierdere preliminată pentru 2019 de 334 milioane lei.

Dan Costescu are și câteva explicații pentru pierderile mai mari decât cele stabilite la începutul anului trecut. Este vorba de cheltuieli mai mari cu salariile care au crescut, cu utilitățile, energia de tracțiune, subvenția micșorată cu 140 de milioane de lei.

În plus bugetul va reflecta și investițiile dorite. „Totul este relativ atât timp cât statul nu își asigură obligația de compensare financiară, de serviciu public  Obiectivul meu este să dezvolt (…) aș face niște cheltuieli cu riscul unei pierderi mai mari, să dezvolt parcul de vagoane. Sunt lucruri concrete ce au fost făcute căci vagoanele puse sunt realitate, pot fi numărate pe teren, ele există”, spune el.