Excavarea tunelului de bază Semmering a fost complet finalizată la 29 noiembrie 2024, la zece ani de la începerea construcției în Fröschnitzgraben, ultimul metru de tunel care a fost finalizat și tunelarea este acum terminată.
Ambele tuburi lungi de 27,3 km au fost săpate de la Gloggnitz, în Austria Inferioară, până la Mürzzuschlag, în Stiria, condițiile dificile fiind depășite cu cel mai mare angajament și know-how tehnic. Carcasa interioară din beton va fi acum finalizată în următoarele câteva luni și apoi va putea începe echiparea tehnică a tunelului.
„După zece ani de construcție a tunelului, ultimul metru a fost finalizat și a fost atinsă o etapă importantă. Dar mai avem încă mult de lucru înainte ca pasagerii noștri să poată călători confortabil de la Viena la Graz în mai puțin de două ore în 2030. Tunelul de bază Semmering este o investiție durabilă pentru viitorul transportului feroviar. Ca parte a noii rute sudice, acesta consolidează coridorul Baltic-Adriatic și economia națională”, a declarat Andreas Matthä, președintele consiliului de administrație al ÖBB Holding.
Cei 27,3 km ai tunelului cu două tuburi au fost săpați și toate cele 14 avansuri au fost finalizate cu succes. În 2020, a început și construcția „interioară” a tuburilor tunelului. Tunelul este căptușit cu o învelitoare interioară din beton, aproape 45 km dintr-un total de 55 km în două tuburi au fost construiți până în prezent. După finalizarea învelișului interior, ultimul pas este instalarea echipamentului tunelului feroviar, inclusiv a șinelor, a cablurilor, a sistemelor tehnice, înainte ca trenurile să poată circula în sfârșit prin tunel.
Construcția echipamentului tunelului va începe în vara anului 2025. Primele trenuri vor călători prin tunel în 2030, când se va finaliza extinderea istorică a liniei sudice, iar noua calitate feroviară din sudul Austriei va fi o realitate pentru pasagerii noștri.
„Cu tunelul de bază Semmering, vom experimenta o economie masivă a timpului de călătorie cu trenul pe drumul spre și prin Stiria. Trenul va deveni astfel o alternativă și mai rapidă, mai accesibilă și mai durabilă la mașină și pe această rută. Odată cu finalizarea lucrărilor de excavare, suntem din ce în ce mai aproape de finalizarea unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din Austria”, a declarat ministrul pentru protecția climei, Leonore Gewessler.
Linia sudică este unul dintre cele mai mari și mai importante proiecte feroviare ale Austriei și include modernizarea a 200 km de linii și construirea a 170 km de șine noi care vor extinde conexiunea feroviară nord-sud, fiind construiți 80 km de tuneluri noi și 150 de poduri noi.
ÖBB-Infrastruktur AG lucrează la peste 100 de proiecte la scară mare și mică de-a lungul așa-numitului coridor Baltic-Adriatic de la nord la sud. Întinzându-se între Marea Baltică și Marea Adriatică, această zonă acoperă un total de 1 700 km. Coridorul este favorizat și cofinanțat de Uniunea Europeană. Pentru Austria, includerea liniei sudice în această conexiune trans-europeană de mare anvergură înseamnă un acces valoros la economiile emergente și la cele mai importante porturi maritime.
Linia sudică include extinderea liniei nordice, modernizarea rutei Viena – Bratislava, noua gară principală din Viena (operațională din decembrie 2015), centrul de marfă Viena Sud (operațional din 2016), linia Pottendorfer, care a intrat în exploatare comercială în 2023, tunelul de bază Semmering, 8 gări modernizate între Bruck și Graz, modernizarea gării principale din Graz, finalizată în 2015, și linia Kralm de 130 km, care include tunelul Koralm . Împreună, acest mix va pune bazele unui transport de călători și de marfă orientat spre viitor.
Pe lângă cele aproximativ 37 de milioane de pasageri pe an care circulă pe linia sudică, ÖBB transportă 22 de milioane de tone de mărfuri de-a lungul acesteia și peste granițele țării către destinații din sudul Europei, cum ar fi porturile adriatice. O linie extinsă, de înaltă performanță, permite acestor mărfuri să ajungă la destinație și mai repede.
Programul de modernizare și extindere a liniei sudice acoperă o distanță totală de 470 km din nordul până la granițele sudice ale Austriei, traversând doi munți – Semmering și Koralp – și va oferi conexiuni mai bune și mai rapide cu țările vecine, între cele patru state federale și între cele trei capitale de stat.
Odată ce proiectele vor fi finalizate, trenurile se vor grăbi de la Viena la Klagenfurt în 2 ore și 40 de minute, iar de la Graz la Klagenfurt în 45 de minute.
Începând din 2026, trenurile Căii Ferate de Nord vor circula cu 160 km/h, apropiind Austria și Republica Cehă, iar pasagerii vor putea călători de la Viena la satul Breclav din Moravia de Sud în doar o oră. Călătoria spre Praga va dura doar 3 ore și 45 de minute, cu o jumătate de oră mai repede decât în prezent, în timp ce transportul de marfă va beneficia în egală măsură de această extindere a liniei.
În următorii ani, aproximativ 37 km de cale ferată vor fi extinși pe partea austriacă, astfel încât Viena și Bratislava să fie legate printr-o infrastructură feroviară modernă și eficientă. Cea mai mare parte a traseului, care acoperă 32,5 km, trece direct prin mediul rural, fiind cea mai lungă linie dreaptă din rețeaua feroviară austriacă. Aceasta este calea cea mai scurtă, dar, în viitor, va fi și cea mai rapidă, cu trenuri care vor circula cu 200 km/h, deoarece actualul traseu cu o singură cale, alimentat cu motor diesel, este extins la o linie de mare viteză electrificată cu două căi. 90 km de șine sunt nou amenajate, 9 stații sunt modernizate, 14 treceri la nivel cu calea ferată sunt eliminate și înlocuite cu pasaje subterane sau pasaje superioare. Proiectul de extindere este continuat pe partea slovacă.