Evaluarea medicală a ceferiștilor se va face după noi reguli, a decis Ministerul Transporturilor. La Spitalul Witting din București se va înființa o Comisie Centrală, care va acredita comisiile teritoriale, de stat sau private, și va soluționa contestațiile. Printre criteriile de testare se numără și sforăitul.
Pe site-ul ministerului au fost postate, în consultare publică, două proiecte de Ordine de ministru: unul pentru abrogarea Ordinului ministrului Transporturilor și Infrastructurii și al ministrului Sănătății nr. 1151/1752 /2021 privind aprobarea cadrului general privind examinarea medicală și psihologică a personalului cu atribuții în siguranța transporturilor și celălalt pentru stabilirea noilor reguli.
Se va înființa o comisie centrală la Spitalul CF Witting
Să vedem ce prevede cel de-al doilea. Se va înființa Comisia Centrală Medicală şi Psihologică în Siguranţa Transporturilor, în cadrul Spitalului Clinic Căi Ferate nr. 1 Witting Bucureşti, care va avea ca atribuţie principală rezolvarea contestaţiilor formulate la avizele medicale şi psihologice de apt cu restricţii/inapt emise de comisiile medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor.
Comisia Centrală va fi formată din: medici şefi de secţie sau medici cu grad de medic primar din următoarele specialităţi medicale: medicină internă, chirurgie generală, oftalmologie, ORL, neurologie, psihiatrie şi medicina muncii; trei psihologi principali în psihologia transporturilor; un secretar, registrator medical din cadrul spitalului. Componenţa Comisiei va fi propusă de Spitalul CF Witting, avizată de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și va fi coordonată de un preşedinte ales dintre membrii ei. Atât componența, cât și președintele se aprobă prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii.
Evaluarea medicală a ceferiștilor. Cine este obligat să se prezinte la control
Examinarea medicală şi psihologică este obligatorie pentru funcţiile cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi se face pentru:
a) persoanele care urmează cursurile organizate de centrele de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului cu atribuții siguranţa transporturilor, până la data absolvirii acestora;
b) angajarea într-o funcţie cu atribuţii în siguranţa transporturilor;
c) examinarea periodică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, la termenele stabilite;
d) schimbarea funcţiei cu atribuţii în siguranţa transporturilor în cazul în care baremul medical şi/sau psihologic este superior faţă de cel stabilit pentru funcţia deţinută anterior;
e) controlul medical și psihologic la termenele de revizuire stabilite de comisiile medicale şi psihologice în siguranţa transporturilor pentru personalul care a obţinut aviz restrictiv;
f) controlul la cerere.
Lista funcţiilor din siguranţa feroviară şi baremele aferente
Pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare, grupa de vârstă cuprinsă între 18 ani şi 40 de ani, se vor face controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de trei ani, între 41 și 55 de ani – la interval de doi ani, iar peste 55 de ani – anual. La examinarea medicală a mecanicilor de locomotivă în vârstă de peste 40 de ani, este necesar să se facă electrocardiograma în condiţii de repaus.
De asemenea, o examinare suplimentară se poate face la solicitarea angajatorilor sau a organelor de inspecţie şi control. Solicitarea se va face atunci când se constată că personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor are comportament necorespunzător la locul de muncă, a produs accidente, prezintă afecţiuni care influenţează capacitatea de muncă în siguranţa transporturilor şi/sau a beneficiat de concedii medicale prelungite de peste 60 zile, legate de specificul profesiei.
Personalul menţinut în activitate după pensionare, pe funcţii specifice de siguranţa transporturilor, va face un control medical periodic şi un control psihologic anual. În cazul ceferiștilor care îndeplinesc cumulativ mai multe funcţii cu atribuţii în siguranţa transporturilor, se va face o singură examinare medicală şi/sau psihologică, respectiv aceea pentru funcţia cu baremul medical cel mai restrictiv, iar pe avizul medical şi/sau psihologic eliberat vor fi menţionate toate funcţiile cu responsabilităţi în siguranţa transporturilor ale persoanei respective.
Nr. crt. | Funcţia de siguranţa circulaţiei | Bareme utilizate la admiterea în şcoală şi debut în funcţie | Bareme medicale şi psihologice utilizate la controlul periodic, reangajare şi schimbare în funcţie | |||
medical | psihologic | Medical/
psihologic 18-40 ani |
Medical/
psihologic 41-55 ani |
Medical/ psihologic peste 55 ani | ||
1. | Acar | I | II | II | III | III |
2. | Frânar | I | II | II | III | III |
3. | Păzitor barieră | I | II | II | III | III |
4. | Revizor ace | I | I | II | III | III |
5. | Conductor tren | I | II | II | III | III |
6. | Şef tren | I | I | II | III | III |
7. | Manevrant vagoane | I | II | II | II | III |
8. | Şef manevră | I | I | II | III | III |
9. | Electromecanic SCB | II | II | II | III | III |
10. | Electromecanic IFTE -LC | II | II | II | III | III |
11. | Electromecanic TTR | II | II | II | III | III |
12. | Montator TTR | II | II | II | III | III |
13. | Montator IFTE – LC | II | II | II | III | III |
14. | Montator SCB | II | II | II | III | III |
15. | Magaziner | III | III | III | III | III |
16. | Impiegat de mişcare | I | I | II | II | III |
17. | Şef staţie trafic | III | III | III | III | III |
18. | Şef staţie OTF | III | III | III | III | III |
19. | Operator circulaţie | I | I | II | III | III |
20. | Dispecer energetic feroviar | II | II | II | III | III |
21. | Revizor tehnic vagoane | I | I | II | II | II |
22. | Conducător tren ajutor | I | II | II | III | III |
23. | Conducător tren macara | I | II | II | II | III |
24. | Macaragiu tren intervenţie | I | II | II | III | III |
25. | Mecanic locomotivă | I | I | II | II | II |
26. | Mecanic ajutor locomotivă, | I | I | II | II | II |
27. | Mecanic maşini grele cale | II | II | II | III | III |
28. | Revizor cale şi/sau puncte periculoase | II | II | II | III | III |
29. | Picher | II | II | II | III | III |
30. | Şef echipă întreţinere lucrări artă | III | III | III | III | III |
31. | Şef echipă întreţinere cale | III | III | III | III | III |
32. | Maistru lucrări artă | III | III | III | III | III |
33. | Maistru construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi întreţinere linii | III | III | III | III | III |
34. | Maistru lucrări construcţii, modernizări -reabilitări, reparare şi întreţinere lucrări artă | III | III | III | III | III |
35. | Maistru sudura căii | III | III | III | III | III |
36. | Şef district poduri | III | III | III | III | III |
37. | Şef district linii | III | III | III | III | III |
38. | Şef district SCB | III | III | III | III | III |
39. | Şef district TTR | III | III | III | III | III |
40. | Şef district LC | III | III | III | III | III |
41. | Şef district exploatare utilaje | III | III | III | III | III |
42. | Responsabil SC – LFI | III | III | III | III | III |
43. | Responsabil SC – FF-L | III | III | III | III | III |
44. | Responsabil SC – FF-IFTE | III | III | III | III | III |
45. | Responsabil SC – FF-SCB | III | III | III | III | III |
46. | Responsabil SC – FF-TC | III | III | III | III | III |
47. | Mecanic maşini grele sudura căii | II | II | II | III | III |
Lista funcţiilor din siguranţa transporturilor cu metroul şi baremele aferente
Pentru personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor de la Metrorex, examinarea medicală și psihologică periodică se va face pe grupe de vârstă, astfel: între 18 ani – 40 de ani la interval de trei ani, între 41 de ani – 60 de ani la interval de doi ani, iar peste 60 de ani anual.
Nr. crt. | Ramura de transport şi funcţia de siguranţa circulaţiei | Bareme medicale şi psihologice utilizate la angajare, controlul periodic, reangajare şi schimbare în funcţie | ||
Medical/
psihologic 18-40 ani |
Medical/
psihologic 41-60 ani |
Medical/
psihologic Peste 60 ani |
||
1. | Conducător autodrezină, conducător vagonet motor | II | II | III |
2. | Dispecer linii, tunele | II | II | III |
3. | Dispecer instalații electroenergetice | II | II | III |
4. | Dispecer semnalizare, centralizare, bloc | II | II | III |
5. | Electromecanic semnalizare, centralizare, bloc (I, II, specialist) | II | II | III |
6. | Electromecanic electroenergetician fir contact (I, II, specialist) | II | II | III |
7. | Impiegat de mişcare | II | II | II |
8. | Mecanic ajutor locomotivă şi rama electrică de metrou | II | II | II |
9. | Mecanic de locomotivă şi rama electrică de metrou I şi II (REM I şi II) | II | II | II |
10. | Maistru linii tunele | II | II | III |
11. | Maistru electroenergetician fir contact | II | II | III |
12. | Montator I electroenergetician fir contact | II | III | III |
13. | Maistru semnalizare, centralizare, bloc | II | II | III |
14. | Montator I semnalizare, centralizare, bloc | II | II | III |
15. | Operator mişcare | II | II | III |
16. | Operator tracţiune | II | II | III |
17. | Picher | II | III | III |
18. | Revizor cale, şină contact | II | III | III |
19. | Revizor locomotiva şi ramă electrică de metrou (REM) | II | II | III |
20. | Revizor tunel | II | III | III |
21. | Şef tură regulator | II | II | III |
22. | Şef tură tracţiune | II | II | III |
23. | Şef tură depou cu atribuţii de agent de manevră | II | II | III |
24. | Şef tură depou | II | II | III |
25. | Şef district linii | II | II | III |
26. | Şef formaţie tunele | II | II | III |
27. | Şef echipă întreţinere cale, lucrări artă | II | II | III |
28. | Mecanic Instructor | II | II | III |
29. | Instructor mișcare | II | II | III |
30. | Mecanic LDH | II | II | III |
31. | Responsabil SC-LFI | II | II | III |
Neprezentarea la control aduce după sine retragerea din funcție
Neprezentarea ceferiștilor la controlul periodic, la termenul programat, din cauze imputabile acestora atrage după sine, la data expirării valabilităţii avizului, retragerea temporară de la exercitarea funcţiei de către conducătorul persoanei juridice angajatoare. De asemenea, neprezentarea ceferiștilor la controlul medical/psihologic suplimentar solicitat va duce la pierderea valabilităţii avizului obţinut.
Valabilitatea avizelor medicale şi psihologice obţinute pentru formare profesională, unde sunt solicitate în mod expres, pe toate modurile de transport, nu poate depăşi un an, perioadă în care pot interveni modificări în structura aptitudinală medicală/psihologică.
Contestarea avizului medical sau psihologic de inapt se va face în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data eliberării avizului, la Comisia Centrală Medicală şi Psihologică în Siguranţa Transporturilor din cadrul Spitalului CF Witing, la solicitarea scrisă a persoanei fizice, de către persoana juridică angajatoare, sau în cazul angajării, doar de către persoana fizică examinată.
Comisii teritoriale pentru evaluarea medicală a ceferiștilor
Însă evaluarea medicală a ceferiștilor nu se va face centralizat, la București, ci în cadrul unor comisii medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor care vor fi organizate şi vor funcţiona în cadrul ambulatoriilor de specialitate/integrate din reţeaua sanitară proprie a ministerului (câte vor mai rămâne, căci Grindeanu dă spitalele CF la primării așa cum dă crupierul cărțile de joc) sau în cadrul unităţilor specializate medicale şi/sau psihologice agreate.
Comisia medicală va în structură următoarele specialităţi medicale:
a) medicină internă;
b) chirurgie generală;
c) oftalmologie;
d) otorinolaringologie;
e) neurologie;
f) psihiatrie.
Ceferiștii nu trebuie să sforăie zgomotos
Nu vom enumera aici toate testele la care vor fi supuși ceferiștii sau angajații de la Metrorex. Le puteți consulta dând click pe linkul de mai jos.
Vom aminti doar, ca element oarecum ieșit din comun, faptul că la evaluarea medicală a ceferiștilor se va ține cont și de faptul dacă aceștia sforăie sau nu. Iată o întrebare prezentă în Chestionarul Stop Bang: ”Sforăiți? Sforăiți zgomotos (destul de zgomotos încât să se audă cu ușile închise sau încât persoana cu care împărțiți patul să vă împingă cu cotul pentru că sforăiți noaptea)?”.
Fără alte comentarii.