marți, iunie 3, 2025

Se schimbă regulile pentru evaluarea medicală a ceferiștilor. Sforăitul, criteriu de testare

Evaluarea medicală a ceferiștilor se va face după noi reguli, a decis Ministerul Transporturilor. La Spitalul Witting din București se va înființa o Comisie Centrală, care va acredita comisiile teritoriale, de stat sau private, și va soluționa contestațiile. Printre criteriile de testare se numără și sforăitul.

Pe site-ul ministerului au fost postate, în consultare publică, două proiecte de Ordine de ministru: unul pentru abrogarea Ordinului ministrului Transporturilor și Infrastructurii și al ministrului Sănătății nr. 1151/1752 /2021 privind aprobarea cadrului general privind examinarea medicală și psihologică a personalului cu atribuții în siguranța transporturilor și celălalt pentru stabilirea noilor reguli.



Se va înființa o comisie centrală la Spitalul CF Witting

Să vedem ce prevede cel de-al doilea. Se va înființa Comisia Centrală Medicală şi Psihologică în Siguranţa Transporturilor, în cadrul Spitalului Clinic Căi Ferate nr. 1 Witting  Bucureşti, care va avea ca atribuţie principală rezolvarea contestaţiilor formulate la avizele medicale şi psihologice de apt cu restricţii/inapt emise de comisiile medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor.

Comisia Centrală va fi formată din: medici şefi de secţie sau medici cu grad de medic primar din următoarele specialităţi medicale: medicină internă, chirurgie generală, oftalmologie, ORL, neurologie, psihiatrie şi medicina muncii; trei psihologi principali în psihologia transporturilor; un secretar, registrator medical din cadrul spitalului. Componenţa Comisiei va fi propusă de Spitalul CF Witting, avizată de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și va fi coordonată de un preşedinte ales dintre membrii ei. Atât componența, cât și președintele se aprobă prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii.



Evaluarea medicală a ceferiștilor. Cine este obligat să se prezinte la control

Examinarea medicală şi psihologică este obligatorie pentru funcţiile cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi se face pentru:

a) persoanele care urmează cursurile organizate de centrele de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului cu atribuții siguranţa transporturilor, până la data absolvirii acestora;

b) angajarea într-o funcţie cu atribuţii în siguranţa transporturilor;

c) examinarea periodică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, la termenele stabilite;

d) schimbarea funcţiei cu atribuţii în siguranţa transporturilor în cazul în care baremul medical şi/sau psihologic este superior faţă de cel stabilit pentru funcţia deţinută anterior;

e) controlul medical și psihologic la termenele de revizuire stabilite de comisiile medicale şi psihologice în siguranţa transporturilor pentru personalul care a obţinut aviz restrictiv;

f) controlul la cerere.

Lista funcţiilor din siguranţa feroviară şi baremele aferente

Pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare, grupa de vârstă cuprinsă între 18 ani şi 40 de ani, se vor face controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de trei ani, între 41 și 55 de ani – la interval de doi ani, iar peste 55 de ani – anual. La examinarea medicală a mecanicilor de locomotivă în vârstă de peste 40 de ani, este necesar să se facă electrocardiograma în condiţii de repaus.

De asemenea, o examinare suplimentară se poate face la solicitarea angajatorilor sau a organelor de inspecţie şi control. Solicitarea se va face atunci când se constată că personalul cu atribuţii  în siguranţa transporturilor are comportament necorespunzător la locul de muncă, a produs accidente, prezintă afecţiuni care influenţează capacitatea de muncă în siguranţa transporturilor şi/sau a beneficiat de concedii medicale prelungite de peste 60 zile, legate de specificul profesiei.

Personalul menţinut în activitate după pensionare, pe funcţii specifice de siguranţa transporturilor, va face un control medical periodic şi un control psihologic anual. În cazul ceferiștilor care îndeplinesc cumulativ mai multe funcţii cu atribuţii în siguranţa transporturilor, se va face o singură examinare medicală şi/sau psihologică, respectiv aceea pentru funcţia cu baremul medical cel mai restrictiv, iar pe avizul medical şi/sau psihologic eliberat vor fi menţionate toate funcţiile cu responsabilităţi în siguranţa transporturilor ale persoanei respective.

Nr. crt. Funcţia de siguranţa circulaţiei Bareme utilizate la admiterea în şcoală şi debut în funcţie Bareme medicale şi psihologice utilizate la controlul periodic, reangajare şi schimbare în funcţie
medical psihologic Medical/

psihologic

18-40 ani

Medical/

psihologic

41-55 ani

Medical/ psihologic peste 55 ani
1. Acar I II II III III
2. Frânar I II II III III
3. Păzitor barieră I II II III III
4. Revizor ace I I II III III
5. Conductor tren I II II III III
6. Şef tren I I II III III
7. Manevrant vagoane I II II II III
8. Şef manevră I I II III III
9. Electromecanic SCB II II II III III
10. Electromecanic IFTE -LC II II II III III
11. Electromecanic  TTR II II II III III
12. Montator TTR II II II III III
13. Montator  IFTE – LC II II II III III
14. Montator SCB II II II III III
15. Magaziner III III III III III
16. Impiegat de mişcare I I II II III
17. Şef staţie trafic III III III III III
18. Şef staţie OTF III III III III III
19. Operator circulaţie I I II III III
20. Dispecer energetic feroviar II II II III III
21. Revizor tehnic vagoane I I II II II
22. Conducător tren ajutor I II II III III
23. Conducător tren macara I II II II III
24. Macaragiu tren intervenţie I II II III III
25. Mecanic locomotivă I I II II II
26. Mecanic ajutor locomotivă, I I II II II
27. Mecanic maşini grele cale II II II III III
28. Revizor cale şi/sau puncte periculoase II II II III III
29. Picher II II II III III
30. Şef echipă întreţinere lucrări artă III III III III III
31. Şef echipă întreţinere cale III III III III III
32. Maistru lucrări artă III III III III III
33. Maistru construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi întreţinere linii III III III III III
34. Maistru  lucrări construcţii, modernizări -reabilitări, reparare şi întreţinere lucrări artă III III III III III
35. Maistru sudura căii III III III III III
36. Şef district poduri III III III III III
37. Şef district linii III III III III III
38. Şef district SCB III III III III III
39. Şef district TTR III III III III III
40. Şef district LC III III III III III
41. Şef district exploatare utilaje III III III III III
42. Responsabil SC – LFI III III III III III
43. Responsabil SC – FF-L III III III III III
44. Responsabil SC – FF-IFTE III III III III III
45. Responsabil SC – FF-SCB III III III III III
46. Responsabil SC – FF-TC III III III III III
47. Mecanic maşini grele  sudura căii II II II III III

 

Lista funcţiilor din siguranţa transporturilor cu metroul şi baremele aferente

Pentru personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor de la Metrorex, examinarea medicală și psihologică periodică se va face pe grupe de vârstă, astfel: între 18 ani – 40 de ani la interval de trei ani, între 41 de ani – 60 de ani la interval de doi ani, iar peste 60 de ani anual.

Nr. crt. Ramura de transport şi funcţia de siguranţa circulaţiei Bareme medicale şi psihologice utilizate  la angajare, controlul periodic, reangajare şi schimbare în funcţie
Medical/

psihologic

18-40 ani

Medical/

psihologic

41-60 ani

Medical/

psihologic

Peste 60 ani

1. Conducător autodrezină, conducător vagonet motor II II III
2. Dispecer linii, tunele II II III
3. Dispecer instalații electroenergetice II II III
4. Dispecer semnalizare, centralizare, bloc II II III
5. Electromecanic semnalizare, centralizare, bloc  (I, II, specialist) II II III
6. Electromecanic electroenergetician fir contact (I, II, specialist) II II III
7. Impiegat de mişcare II II II
8. Mecanic ajutor locomotivă şi rama electrică de metrou II II II
9. Mecanic de locomotivă şi rama electrică de metrou  I şi II (REM I şi II) II II II
10. Maistru linii tunele II II III
11. Maistru electroenergetician fir contact II II III
12. Montator I electroenergetician fir contact II III III
13. Maistru semnalizare, centralizare, bloc II II III
14. Montator I semnalizare, centralizare, bloc II II III
15. Operator mişcare II II III
16. Operator tracţiune II II III
17. Picher II III III
18. Revizor cale, şină contact II III III
19. Revizor locomotiva şi ramă electrică de metrou (REM) II II III
20. Revizor tunel II III III
21. Şef tură regulator II II III
22. Şef tură tracţiune II II III
23. Şef tură depou cu atribuţii de agent de manevră II II III
24. Şef tură depou II II III
25. Şef district linii II II III
26. Şef formaţie tunele II II III
27. Şef echipă întreţinere cale, lucrări artă II II III
28. Mecanic Instructor II II III
29. Instructor  mișcare II II III
30. Mecanic LDH II II III
31. Responsabil SC-LFI II II III

 

Neprezentarea la control aduce după sine retragerea din funcție

Neprezentarea ceferiștilor la controlul periodic, la termenul programat, din cauze imputabile acestora atrage după sine, la data expirării valabilităţii avizului, retragerea temporară de la exercitarea funcţiei de către conducătorul persoanei juridice angajatoare. De asemenea, neprezentarea ceferiștilor la controlul medical/psihologic suplimentar solicitat va duce la pierderea valabilităţii avizului obţinut.

Valabilitatea avizelor medicale şi psihologice obţinute pentru formare profesională, unde sunt solicitate în mod expres, pe toate modurile de transport, nu poate depăşi un an, perioadă în care pot interveni modificări în structura aptitudinală medicală/psihologică.

Contestarea avizului medical sau psihologic de inapt se va face în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data eliberării avizului, la Comisia Centrală Medicală şi Psihologică în Siguranţa Transporturilor din cadrul Spitalului CF Witing, la solicitarea scrisă a persoanei fizice, de către persoana juridică angajatoare, sau în cazul angajării, doar de către persoana fizică examinată.

Comisii teritoriale pentru evaluarea medicală a ceferiștilor

Însă evaluarea medicală a ceferiștilor nu se va face centralizat, la București, ci în cadrul unor comisii medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor care vor fi organizate şi vor funcţiona în cadrul ambulatoriilor de specialitate/integrate din reţeaua sanitară proprie a ministerului (câte vor mai rămâne, căci Grindeanu dă spitalele CF la primării așa cum dă crupierul cărțile de joc) sau în cadrul unităţilor specializate medicale şi/sau psihologice agreate.

Comisia medicală va în structură următoarele specialităţi medicale:

a) medicină internă;

b) chirurgie generală;

c) oftalmologie;

d) otorinolaringologie;

e) neurologie;

f) psihiatrie.

Ceferiștii nu trebuie să sforăie zgomotos

Nu vom enumera aici toate testele la care vor fi supuși ceferiștii sau angajații de la Metrorex. Le puteți consulta dând click pe linkul de mai jos.

Examinare medicală CFR

Vom aminti doar, ca element oarecum ieșit din comun, faptul că la evaluarea medicală a ceferiștilor se va ține cont și de faptul dacă aceștia sforăie sau nu. Iată o întrebare prezentă în Chestionarul Stop Bang: ”Sforăiți? Sforăiți zgomotos (destul de zgomotos încât să se audă cu ușile închise sau încât persoana cu care împărțiți patul să vă împingă cu cotul pentru că sforăiți noaptea)?”.

Fără alte comentarii.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. După aburul din vagoane, INDA Craiova scoate și noxele din reviziile de vagoane ale CFR Călători

Povestea INDA Craiova a început acum 33 de ani, când firma a fost înființată de un grup de ingineri pasionați de sistemul feroviar. S-a...

Ultimele Articole