Estonia a făcut un pas important înainte în dezvoltarea proiectului Rail Baltica, Ministerul Afacerilor Economice și Comunicațiilor confirmând aprobarea planului de traseu pentru secțiunea Pärnumaa. Ministrul afacerilor economice și industriei, Erkki Keldo, a semnat decretul, permițând începerea construcției într-o zonă în care progresele au fost blocate de când Curtea Supremă a anulat parțial planul anterior în 2020.
„Rail Baltica este un proiect de infrastructură de importanță strategică pentru Estonia și pentru întreaga regiune baltică. Acesta va crea o conexiune de transport modernă și ecologică cu rețeaua feroviară europeană, va reduce congestionarea traficului rutier și va favoriza dezvoltarea economică, servind în același timp drept coloană vertebrală pentru mobilitatea militară pe flancul estic al NATO”, a declarat ministrul Keldo.
Pregătirile pentru construcție sunt în plină desfășurare, contractele alianței fiind în curs de finalizare cu consorții internaționale. Anvar Salomets, CEO al Rail Baltic Estonia, a declarat că se așteaptă ca până în luna mai să fie semnate contractele de construcție care acoperă aproape întreaga linie principală estoniană. Proiectul urmărește să instituie servicii feroviare de mare viteză între Tallinn și Varșovia până în 2030.
Marko Kivila, CEO al RB Rail AS, joint-venture-ul care supraveghează coordonarea globală a Rail Baltica, a subliniat impactul mai larg al progreselor Estoniei. „Fiecare etapă națională este un pas înainte pentru întregul coridor Rail Baltica. Aprobarea planului de traseu Pärnumaa transmite un semnal puternic că proiectul trece de la planificare la implementarea la scară largă. Ca inițiativă europeană unificată de infrastructură, Rail Baltica consolidează securitatea întregii regiuni baltice în cadrul rețelei de transport a UE.”
Planul regiunii aprobat conturează un coridor feroviar cu o lățime de 350 de metri, în cadrul căruia o zonă feroviară cu o lățime de 66 de metri va fi împrejmuită pe o deschidere de 35 de metri. Acest spațiu va găzdui infrastructura esențială, inclusiv șine, linii electrice, sisteme de drenaj și drumuri de serviciu. Stațiile planificate în Surju și Urissaare vor oferi o mobilitate îmbunătățită pentru locuitorii din zonă, în timp ce o rețea de drumuri de sprijin va menține accesul la locuințe, terenuri agricole și păduri pe parcursul fazelor de construcție și exploatare.
Considerentele de mediu rămân o prioritate în planificarea proiectului. Măsuri precum podurile ecologice și zonele de protecție urmăresc să mențină conectivitatea habitatelor și circulația faunei sălbatice, în special în zonele sensibile din punct de vedere ecologic. Strategiile de atenuare a zgomotului vor fi elaborate în timpul fazei de proiectare pentru a minimiza perturbările atât pentru rezidenți, cât și pentru mediul natural. În plus, inițiativele de atenuare și compensare vor aborda potențialele impacturi asupra mediului, inclusiv cele care afectează zona avifaunistică Luitemaa și populația sa de cocoși de munte (capercaillie).
Rail Baltica este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Mecanismul pentru interconectarea Europei (CEF), ceea ce consolidează importanța sa strategică în cadrul angajamentului UE față de infrastructura de transport durabilă și integrată în toate statele membre.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com