Emil Boc vrea pentru metroul din Cluj drepturi egale cu cel din București

16 iunie 2020

Primarul Clujului, Emil Boc, a purtat discuții cu premierul Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, privind soarta metroului din municipiul care îl conduce. Boc ar vrea ca efectele pozitive ale descentralizării să fie simțite și la Cluj, nu doar la București. Emil Boc vrea egalitate între metroul Cluj și cel din București.

Doru Cireașă

Emil Boc vrea egalitate între metroul Cluj și cel din București

După ce a lansat licitația de realizare de studii pentru metroul clujean, având selectată chiar o asociere în acest sens, primarul Clujului Emil Boc a ajuns și la capitolul în care își pune serios problema obținerii surselor de finanțare.

Emil Boc vrea egalitate între metroul Cluj și cel din București

Primarul a avut marți o întâlnire cu oamenii locali de afaceri în care a declarat: “Descentralizarea este un pas, dar nu și o garanție a succesului, dacă nu este dublată de o strategie bună. Eu, unul, voi fi un factor de coagulare. M-am întâlnit cu premierul Ludovic Orban, cu ministrul Lucian Bode, și am propus ca și metroul de la Cluj să fie prins în programul de descentralizare, nu numai cel din București”, potrivit Ziua de Cluj.

Mesajul lui nu este foarte clar. Primarul lasă însă impresia că se gândește la obținerea surselor de finanțare pentru proiect. Metrorex este un exemplu și proiectul clujean ar trebui să îl urmeze.

 

Metroul bucureștean, dorit de primari

Trebuie explicat că metroul din București are un regim special. Deși este un proiect de interes local, deservind doar Bucureștiul, Metrorex primește subvenții de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, pe partea de călătorii. Proiectele Metrorex sunt finanțate din fonduri europene dar și cu o componentă importantă de la bugetul de stat.

Proiecte mai vechi ale administrației centrale au prevăzut trecerea companiei Metrorex în subordinea unei Autorități metropolitane de transport care are în coordonate și Societatea de Transport București (de suprafață).

Metroul bucureștean a fost revendicat ani buni de primarii Capitalei. Ultima tentativă a avut loc la începutul anului și i-a apartinuț primarul general al Capitalei, Gabriela Firea. Ea a declarat în ianuarie că problemele de trafic din Capitală nu pot fi rezolvate doar de Primăria Municipiului Bucureşti, pentru că aceasta nu are în subordine, spre exemplu, Centura ocolitoare sau metroul.

“Problemele de trafic din Capitală nu pot fi rezolvate doar de Primărie, pentru că Primăria nu are în subordine, spre exemplu, centura ocolitoare a Capitalei sau metroul. Toate acestea sunt în subordinea CNAIR, Ministerul Transporturilor. Toate aceste măsuri sunt în Planul Integrat de Calitate a Aerului”. Nu este pentru prima oară când Gabriela Firea vrea ca Metrorex să treacă în administrarea Primăriei Municipiului București.

În noiembrie 2017, ea spunea că metroul ar trebui să fie în coordonarea municipalităţii, dar că acest lucru nu s-a înţeles până acum “probabil din anumite interese”. Primarul spunea că Guvernul poate să rămână în continuare proprietar al Metrorex, însă municipalitatea trebuie să asigure administrarea şi investiţiile, pentru că “aşa se întâmplă în toate capitalele europene”, precizând că i-a transmis acest lucru şi ministrului Transporturilor de la acea vreme, Felix Stroe.

Ba chiar a existat și un proiect de hotărâre privind solicitarea ca Guvernul să decidă trecerea companiei Metrorex de la Ministerul Transporturilor în subordinea Primăriei Capitalei. El ar fi trebuit supus dezbaterii consilierilor generali în şedinţa din 29 martie 2017, dar a fost scos de pe ordinea de zi. Consilierul general Ciprian Ciucu explica atunci că nu există un studiu de impact pentru o astfel de măsură şi că preluarea ar fi fost imposibilă din punct de vedere financiar, fără a pune în pericol investiţiile si dezvoltarea reţelei.

Cât va costa metroul clujean

Intervențiile lui Emil Boc trebuie judecate în contextul în care investițiile într-o linie de metrou sunt semnificative iar bugetul Clujului nu prea ar putea susține un astfel de proiect.

Spre exmplu pentru cei 6,1 kilometri din Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor, cu ramura Valea Ialomiței, (nouă stații, un depou și o galerie de legătură) statul cheltuie 3,2 miliarde lei, adică cât bugetul Clujului pentru doi ani. Rețeaua de metrou a Clujului ar urma insa să aibă nu 6,1 kilometri, ci 16 kilometri, ceea ce ar însemna o alocare egală cu toți banii clujenilor pe 4-5 ani.

Metrorex, dat exemplu clujenilor

În toamna anului trecut ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mânzatu, îi tempera pe clujeni privind proiectul. Întrebată despre metroul de la Cluj, promis de Emil Boc, Roxana Mînzatu spunea că teoretic ar fi posibil, dar Clujul trebuie să aibă o societate de genul Metrorex și studiile făcute.

”În prezent, în România, numai Metrorex este eligibil pentru zona de investiții pentru metrou. Chiar am discutat recent posibilitatea ca Metrorex să acceseze în parteneriat cu o autoritate publică locală, Sectorul patru din București, fonduri pentru construirea unei noi stații de metrou și extinderea liniei. Dar țineți cont de restrângerile financiare pe care le vom avea. La nivelul UE, nu doar România decide cum se vor cheltui banii europeni. Există niște ținte pe care fiecare stat va trebuie să le atingă, pe competitivitate, inovare și cercetare, nu doar infrastructura mare, care pe noi ne doare în Estul Europei”, a spus ministrul.

Metroul de la Cluj ar costa peste 1,5 miliarde de euro, iar primarul Emil Boc a dat asigurări că finanțarea va fi făcută din fonduri locale, guvernamentale și de la UE. În luna aprilie 2018, Emil Boc spunea: ”Costurile sunt de 100 de milioane de euro pe kilometru (17 km), atât era preconizat să fie costul, dar acum cu noua tehnologie, eliminând captatoarele acelea pentru curent şi micşorîndu-se dimensiunea de lucru, vor scădea şi costurile. Vom vedea după ce se finalizează aceste studii de fezabilitate”

Inițial s-a vorbit despre un metrou al viitorului, care să fie gata peste 20 de ani, dar apoi termenul a scăzut la 10-15 ani pentru a putea circula cu metroul.