Emil Boc primește deadline pentru terminarea metroului

12 ianuarie 2021

Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, așteaptă un răspuns cert de la primarul Clujului, Emil Boc, potrivit căruia metroul poate fi terminat până în 2026. Acesta este anul limită până la care pot fi cheltuiți banii din Programul Național de Redresare și Reziliență.

metroul din Cluj-Napoca

Ministrul Fondurilor Europene va avea o discuție cu primarul Clujului, Emil Boc, privind actualitatea metroului din Cluj. Prezent la o emisiune televizată, Ghinea a spus: „o să am o discuţie cu primarul Emil Boc, există alocarea acolo de un miliard de euro”.

„Metroul de la Cluj este finanţabil din PNRR, trebuie să vedem calendarul, dar în mod evident metroul de la Cluj nu începe anul acesta. Trebuie să facem diferenţa între proiecte majore la care putem da drumul anul acesta şi proiecte pe care beneficiarii ne asigură că le vor termina în 2026.

O să am o discuţie cu primarul Emil Boc pe metroul de la Cluj, există alocarea acolo de un miliard de euro, dacă nu mă înşel, iar Clujul este un oraş campion la fonduri europene. O să vreau un răspuns cert: da, demarăm înscrierea şi pregătirea proiectului şi vom fi gata în 2026”, a declarat, sâmbătă, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

Ce reprezintă 2026?

Dar de ce ministrul Fondurilor Europene prezintă acest deadline? Regulamentul Comisiei Europene prezintă anumite cerințe care trebuie respectate. Până la data de 31.12.2022 trebuie să fie contractate 70% din valoarea granturilor, iar diferența până la data de 31.12.2023. 1 iulie 2026 este termenul final pentru implementarea fizică a proiectelor, iar 31 decembrie 2026 cel pentru implementarea financiară a MRR. Ce șanse are proiectul să fie implementat până atunci?

Dacă facem comparație cu graficul metroului bucureștean, cel din Cluj nu are nicio șansă și la urmă va fi necesară continuarea lucrărilor cu fonduri autohtone. Astfel, pentru realizarea a aproape șapte kilometri de linie de metrou între Râul Doamnei și Eroilor, Guvernul României a avut nevoie de nu mai puțin de 10 ani în 2010, fiind organizate primele licitații. De-abia în toamna anului trecut au fost predați primii kilometri. Metroul clujean are o lungime dublă față de secțiunea din Magistrala 5, adică 11 kilometri. Pe lângă aceasta, îi lipsesc atât studiul de fezabilitate, cât și proiectul tehnic de execuție.

Un grafic complicat al proiectului

Dacă studiul de prefezabilitate a fost aprobat recent, cel de fezabilitate va fi aprobat în vara acestui an. „Vom continua apoi cu studiul de fezabilitate, după care licitaţia de proiectare şi execuţie. Avem o lungime de 14.4 km, 14 staţii şi 986 milioane de euro şi o durată de implementare de 128 de luni. În iunie 2021 va fi gata studiul de fezabilitate. Apoi ne ocupăm de trenul metropolitan, unde e mai simplu. După implementarea metroului, avem în vedere Clujul fără maşini în centru, acest lucru nu este posibil astăzi, pentru că nu ai variantă la axa est-vest”, spunea în toamnă primarul Emil Boc.

Odată terminat studiul de fezabilitate urmează alți pași importanți și posibil de durată, anume elaborarea documentației de licitație și derularea acesteia. Alte luni bune, cel puțin, se pot pierde la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și la Curțile de Apel pentru judecarea acțiunilor depuse de nemulțumiți. Tot luni bune durează și realizarea și analiza ofertelor cum este vorba de lucrări complexe, studii geotehnice cu implicații în urbanismul local. Realizarea proiectului tehnic va dura cel puțin jumătate de an.

În cel mai bun caz, lucrările pot demara efectiv undeva la finele anului viitor, cel mai probabil însă la începutul lui 2023, rămânând doar cel mult patru ani pentru acestea. De altfel, tot în toamnă, primarul menționa un termen de implementare de 128 de luni pentru proiect. „Avem o lungime de 14.4 km, 14 staţii şi 986 milioane de euro şi o durată de implementare de 128 de luni (zece ani și opt luni – n.red.)”, spunea Boc.

”Metroul are 2 etape de implementare. Prima etapă e din Florești, într-o zonă stabilită de specialiști, care să permită cât mai multor locuitori din comună să acceseze metroul, se va trece pe la viitorul spitalul de urgență și Polus, după care metroul intră în Cluj-Napoca și continuă până la podul IRA, bineînțeles cu stațiile aferente pe o lungime de circa 20 de kilometri. În Florești ne gândim să avem metrou de suprafață. Așa reducem costurile, mai ales că aici avem și celălalt proiect, de centură metropolitană care va lua din presiunea de trafic. La toate aceste stații de metrou vor ajunge mijloace de transport în comun care să preia călătorii și să îi transporte spre diferite zone din oraș. De asemenea, au prevăzute soluții de park and ride. Etapa 2 e din Gilău până în Florești”, a explicat primarul Emil Boc.

Cel mai probabil însă întregul proiect va fi fazat astfel încât o parte să fie încheiată în 2026, cealaltă după această dată.