Emil Boc face lobby în UE pentru metroul său

14 iulie 2020

Primarul Emil Boc solicită din Comitetul European al Regiunilor (CoR) finanțări europene ”consistente” pentru proiectele ”verzi” de mobilitate. Primarul Clujului a prezentat proiectele municipiului, tren metropolitan și metrou, cu speranța că vor primi finanțare europeană.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Primarul municipiului Cluj-Napoca a solicitat zilele trecute în cadrul Comitetului European al Regiunilor, al cărui membru este, o finanțare europeană consistentă a proiectelor viitoare de mobilitate europeană, bazate pe tren metropolitan și metrou. Intervenția lui Emil Boc a avut loc în cadrul dezbaterii Raportului “Challenges for public transport in cities and metropolitan regions”.

”Pandemia va trece (sperăm cât mai repede) și trebuie extinse modalitățile alternative la transportul cu mașina: este vorba despre mobilitatea nepoluantă – verde – bazată pe autobuze electrice, tramvai, troleibuze, tren metropolitan, metrou. În acest fel, se va recâștigă rapid încrederea oamenilor în transportul public și sănătatea noastră va fi mai bine protejată”, a transmis fostul premier într-o postare pe pagina de Facebook.

Decizia Comitetului European al Regiunilor urmează să fie comunicată Parlamentului European și Consiliului European, instituții care au competență decizională finală în ceea ce privește aprobarea susținerii financiare începând cu anul 2021.

Emil Boc a menționat în mesajul său că primăria Cluj-Napoca lucrează în acest moment la pregătirea implementării a două proiecte de mobilitate verde, nepoluantă: tren metropolitan și metrou. ”Cu sprijin financiar european, întrucât răspund priorităților strategice ale Uniunii Europene, aceste proiecte vor putea fi implementate începând cu exercițiul financiar 2021-2027.”

Cât va costa metroul clujean

Intervențiile lui Emil Boc trebuie judecate în contextul în care investițiile într-o linie de metrou sunt semnificative, iar bugetul Clujului nu prea ar putea susține un astfel de proiect.

Spre exemplu, pentru cei 6,1 kilometri din Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor, cu ramura Valea Ialomiței (nouă stații, un depou și o galerie de legătură), statul cheltuie 3,2 miliarde lei, adică cât bugetul Clujului pentru doi ani. Rețeaua de metrou a Clujului ar urma însă să aibă nu 6,1 kilometri, ci 16 kilometri, ceea ce ar însemna o alocare egală cu toți banii clujenilor pe 4-5 ani.

Metrorex, dat exemplu clujenilor

În toamna anului trecut, ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mânzatu, îi tempera pe clujeni privind proiectul. Întrebată despre metroul de la Cluj, promis de Emil Boc, Roxana Mînzatu spunea că teoretic ar fi posibil, dar Clujul trebuie să aibă o societate de genul Metrorex și studiile făcute.

”În prezent, în România, numai Metrorex este eligibil pentru zona de investiții pentru metrou. Chiar am discutat recent posibilitatea ca Metrorex să acceseze în parteneriat cu o autoritate publică locală, Sectorul 4 din București, fonduri pentru construirea unei noi stații de metrou și extinderea liniei. Dar țineți cont de restrângerile financiare pe care le vom avea. La nivelul UE, nu doar România decide cum se vor cheltui banii europeni. Există niște ținte pe care fiecare stat va trebuie să le atingă, pe competitivitate, inovare și cercetare, nu doar infrastructura mare, care pe noi ne doare în Estul Europei”, a spus ministrul.

Metroul de la Cluj ar costa peste 1,5 miliarde de euro, iar primarul Emil Boc a dat asigurări că finanțarea va fi făcută din fonduri locale, guvernamentale și de la UE. În luna aprilie 2018, Emil Boc spunea: ”Costurile sunt de 100 de milioane de euro pe kilometru (17 km), atât era preconizat să fie costul, dar acum, cu noua tehnologie, eliminând captatoarele acelea pentru curent şi micşorîndu-se dimensiunea de lucru, vor scădea şi costurile. Vom vedea după ce se finalizează aceste studii de fezabilitate.”

Inițial, s-a vorbit despre un metrou al viitorului, care să fie gata peste 20 de ani, dar apoi termenul a scăzut la 10-15 ani pentru a putea circula cu metroul.

Ce este Comitetul European al Regiunilor (CoR) în care Emil Boc e membru

CoR este un organism consultativ al UE alcătuit din reprezentanți ai celor 27 de state membre. România este reprezentată de 30 de membri. Prin CoR, membrii au posibilitatea de a face cunoscute opiniile lor privind legislația UE ce are impact direct asupra regiunilor și orașelor.

Comisia Europeană, Consiliul UE și Parlamentul European trebuie să consulte CoR când realizează legislația aferentă unor chestiuni locale, regionale, în domenii precum sănătatea, educația, forța de muncă, politicile sociale. Coeziunea economică și socială, transportul, energia, schimbările climatice. Dacă aceasta nu se întâmplă, CoR poate aduce cazul în fața  Curții de Justiție. De asemenea, CoR emite opinii din proprie inițiativă.