vineri, august 30, 2024
spot_img

Elevii, studenții, pensionarii au interzis la biletele „integrate” ale ARF

În pofida comunicatelor de presă auto-laudative privind lansarea biletelor integrate pe calea ferată, elevii, studenții și pensionarii nu au posibilitatea de a achiziționa online aceste bilete. Ca într-un veritabil Turn Babel, fiecare operator are propriul său card destinat elevilor și studenților, recunoscut doar de el. Biletele „integrate” ale ARF, doar o promisiune.

Tentativa oricărui părinte de elev sau a unui student de a achiziționa online biletele integrate de călătorie (deplasări pe baza unui singur bilet indiferent de numărul operatorilor implicați) seamănă, cel puțin în prezent, cu un scenariu al absurdului dintr-un roman scris de Franz Kafka. Dacă în comunicatele de presă ale ARF sistemul funcționează perfect (ARF a plătit pentru acesta 6,1 milioane de lei), în practică sistemul dă bătăi de cap utilizatorilor și provoacă nervi acestora.

Să presupunem că vreți să cumpărați un bilet simplu (un singur operator) pentru dumneavoastră și copilul care este elev. Dacă la partea de introducere a datelor dumneavoastră personale nu veți avea nicio problemă, pentru elev vi se vor cere CNP-ul, dar și numărul cardului deținut. Card care este unic pe fiecare operator în parte. Mai puțin cazul în care ați locui într-un oraș mare în care s-ar găsi ghișee ale tuturor operatorilor (dar nici măcar în București nu toți operatorii au așa ceva) pentru care ar trebui să vă deplasați în gările în care aceste carduri pot fi emise. Singura soluție va fi să circulați fie cu un tren fără regim de rezervare a locurilor (biletul elevului fiind eliberat în tren), fie cu unul cu regim de rezervare, copilul urmând să stea în picioare, căci locurile sunt cel mai probabil vândute deja.

Bilete integrate online se dau la casă pentru elevi

Aceasta deoarece posibilitatea achiziției din gară a biletelor de la operatorii privați deseori nu există (case inexistente sau deschise strict între anumite ore).

În situația biletelor integrate, lucrurile sunt și mai absurde. Să presupunem că vreți achiziția unui bilet simplu neintegrat la operatorul privat X. Dacă aveți card pentru elev și intrați pe site-ul lui, totul e bine, nu veți întâmpina nicio problemă. Dacă intrați însă pe site-ul ARF bilete.infofer.ro , dorind să cumpărați o călătorie pe ruta deservită de doi operatori (de exemplu, București-Brașov-Zărnești, cu Brașov-Zărnești deservită doar de Regio Călători) al ARF, nu veți reuși. Vi se va cere numărul cardului de elev si CNP-ul acestuia. Numărul cardului nu este recunoscut de operator nici măcar pentru cardurile emise de el (la călătoriilor integrate).

VIDEO. Tren al companiei Regio Călători între Brașov- București. Călătoria cu ușa deschisă e uzuală (cel puțin două cazuri într-o săptămână), controlorul spunând că ușile sunt defecte.

Made by ARF: Afară vopsit gardul, înăuntru…

Toate aceste lucruri au făcut obiectul unui contract de ticketing, bază de date unică și sistem integrat semnat de ARF cu Informatică Feroviară pentru aproximativ șase milioane de lei.

Oficial, ARF spune că a încheiat contractul și chiar a dat certificat constatator pozitiv companiei Informatică Feroviară. Ștefan Adrian Roșeanu, președintele ARF, a semnat documentul constatator la începutul lui august 2023, dar contractul a fost încheiat abia o lună mai târziu, la finele lui august.

Mai rău decât situația elevilor și studenților pare a fi cea a pensionarilor pentru că această categorie socială este percepută drept una fără cunoștințe informatice semnificative și, ca urmare, tindem să iertăm lipsa de acces a pensionarilor la sistemul integrat. Ce te faci însă dacă pensionarul are aceste cunoștințe și vrea să își ia biletul din fața calculatorului, nu să stea la o coadă interminabilă la bilete?

Alexandru Radu, director general al companiei Informatică Feroviară (Infofer) promite progrese. El spune că s-a semnat un protocol cu Ministerul Educației prin care și instituția pe care o conduce să aibă acces la baza de date cu elevi si studenți. Pensionarii mai așteaptă, însă. „Dacă la elevi şi studenţi suntem avansaţi pentru că avem acest acord de la Ministerul Educaţiei, la pensionari suntem un pic mai departe, căci nu există încă un acord cu ministerul ce gestioneaza partea de pensionari”. Problemele sunt cunoscute la nivelul companiei și există discuții între colegi, spune el.

Viitorul sună bine

Până una-alta, doritorul trebuie să se prezinte prima dată la ghișeul operatorului pentru a lua biletele integrate, ulterior operațiunea putând fi făcută online, spune el. „Lucrăm intens, căci viitorul ăsta e, online. În momentul de faţă implementăm acest Ordin al ministrului cu tichetele unitare, iar soluţia ar fi un card unic pentru toată lumea. Sunt convins că în viitor acolo se va ajunge, dar pe acest aspect nu noi putem da un răspuns, noi vă dăm dreptate, spunem că pasagerii trebuie să aibă experienţă unică, respectiv un singur bilet care arată la fel”.

Alexandru Radu mai spune că acest contract nu e închis, e valabil, „chiar am semnat un act adiţional ce prevede prelungirea cu cinci luni (contractul include și mentenanța sistemului – n.red.)”.

 

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole