Deși are mai multe trenuri sechestrate la Remarul 16 Februarie, iar Corpul de Control al prim-ministrului a constatat nereguli în derularea contractului tip R8 dintre CFR Călători și compania clujeană, operatorul național se pregătește să mai dea încă o dată pe mâna lui Călin Mitică singurele automotoare mai de Doamne ajută deținute de companie. O licitație curentă dă drept câștigătoare firma lui Mitică, iar Electroputere VFU a depus contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
Firma ieșeană Electroputere VFU a depus recent la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor o acțiune privind atribuirea contractului de reparație de tip R9 a automotoarelor Siemens Desiro către compania clujeană Remarul 16 Februarie care, de altfel, se găsește în proces cu CFR Călători tocmai pe un alt contract similar, respectiv un contract subsecvent dintr-un contract cadru de reparații R8. Reparațiile tip R9 sunt similare cu R8, dar sunt un pic mai ample.
Club Feroviar a explicat că acel contract a fost executat necorespunzător de către Remarul 16 Februarie, fapt menționat într-un raport al Corpului de Control al prim-ministrului în aprilie 2020.
Cu toate acestea, după cum am explicat aici, CFR Călători a desemnat câștigătoare a licitației compania clujeană, iar Electroputere VFU a depus contestație.
Ce acuză Electroputere VFU
Neregulile din oferta Remarul 16 Februarie menționate de avocații companiei ieșene se întind pe aproape 64 de pagini. Electroputere VFU cere suspendarea procedurii de atribuire până la judecarea cauzei pe fond, anularea comunicării ce dă câștigătoare firma Remarul 16 Februarie, reevaluarea ofertei acesteia în sensul constatării inadmisibilității ofertei Remarul 16 februarie.
În contestația depusă, Electroputere VFU afirmă că analiza ofertei Remarul 16 Februarie s-a făcut superficial, iar această firmă a fost vădit avantajată. Garanția de participare a fost eliberată de o instituție financiară nebancară cu încălcarea cerințelor documentației de atribuire și a prevederilor legale referitoare la constituirea garanției de participare.
Pe de altă parte, ofertantul se regăsește în situațiile de excludere prevăzute legal deoarece a „încălcat grav și repetat obligațiile principale din contracte sectoriale încheiate anterior cu CFR”, spune Electroputere VFU. CFR Călători ar avea indicii temeinice și informații concrete cu privire la existența unor înțelegeri anticoncurențiale, iar Remarul 16 Februarie a declarat în DUAE informații ce nu corespund realității.
Compania ieșeană mai spune că Remarul 16 Februarie a dat declarații false privind îndeplinirea criteriului experiență similară, căci nu a demonstrat îndeplinirea criteriului și a oferit răspunsuri neconcludente la solicitarea de clarificări.
Prin clarificările cerute, CFR Călători a încercat transformarea ofertei inadmisibile în una admisibilă, mai acuză Electroputere VFU.
Executarea garanției de către CFR Călători, refuzată
Compania care a emis garanția de participare, anume Finance One IFN SA este parte a grupului Capidava Financial care include și Suport Real IFN, entitate ce a emis garanția de bună execuție pentru revizia tip R8, caz în care Suport Real IFN a refuzat plata.
Electroputere VFU reamintește situația a 12 automotoare intrate la reparație pe baza unui acord – cadru din 2018, caz în care șase au fost reparate, iar șase stau și acum sechestrate la Cluj.
Minune: Certificatele constatatoare negative dispar
Un alt semn de întrebare în ceea ce privește dorința CFR Călători de a soluționa situația este ridicat de faptul că până acum niciun certificat constatator negativ acordat Remarul 16 Februarie de către CFR Călători nu a ajuns să fie publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. În acesta, pentru contractele subsecvente de reparații R8, apar doar certificate constatatoare pozitive, niciunul negativ. Club Feroviar a explicat situația pe larg într-un articol apărut aici.
Acordarea unui singur certificat negativ pentru o lucrare similară ar împiedica firma căreia i-a fost acordat să participe la licitațiile ulterioare.
Club Feroviar deține copii ale mai multor certificate constatatoare negative, inclusiv unul purtând numărul 238 din 11 iulie 2019 emis pentru contractul subsecvent 46 la Acordul cadru 7 din februarie 2018. Este vorba exact de acel contract menționat de către Curtea de Conturi, în verificările acesteia privind sechestarea automotoarelor. Documentul constatator are o bifă pe căsuța cu „nu”, la secțiunea privind îndeplinirea corespunzătoare a angajamentelor.
Traian Preoteasa: La momentul demarării licitației, certificate constatatoare negative nu existau
Actualul director general al CFR Călători, Traian Preoteasa, spune că la momentul demarării licitației pe numele firmei Remarul 16 Februarie în SEAP nu se găsea niciun certificat constatator negativ.
Cum a fost posibil ca acel certificat constatator negativ să nu apară în SEAP? A fost acel certificat mai sus-menționat retras din SEAP sau s-a pierdut pe drum?
Atât timp cât certificatul constatator nu a fost încărcat în SEAP nu se poate face referire la o eventuală retragere a acestuia, spun reprezentanți ai CFR Călători care au fost întrebați dacă și cum acel certificat a fost retras din SEAP.
„Certificatul constatator a fost revocat ca urmare a unei plângeri prealabile formulate de către SC Remarul 16 Februarie SA. Documentul de revocare a fost semnat de către directorul general al societății aflat în funcție la acel moment”, spune CFR Călători. Este ciudată revocarea certificatului doar pe baza unei simple plângeri prealabile, fără a exista o acțiune judecătorească prin care compania CFR Călători să fie obligată să facă acest lucru.