spot_img
vineri, ianuarie 28, 2022
spot_img

Electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor, ”replicată” în Ungaria. Proiect de 128 milioane de euro

Autoritățile maghiare au lansat o investiție în infrastructură care vine în completarea proiectului românesc privind electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor. Astfel, un tronson de 54 km de cale ferată, în apropierea graniței cu România, va fi modernizat și electrificat. În Ungaria, electrificarea va fi gata în 2022, iar în România abia în 2026.

Adrian Bărbulescu

Valoarea investiției, finanțată din bani europeni, pentru refacerea porțiunii de cale ferată între Püspökladány şi Biharkeresztes, este de 47,2 miliarde de forinţi, echivalentul a 128,7 milioane de euro. Tronsonul feroviar din care face parte această secțiune se află în continuarea magistralei CFR București-Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor.

Festivitate de lansare a proiectului la gara Berettyóújfalu

Lansarea proiectului maghiar a avut loc joi la gara Berettyóújfalu, după cum informează site-ul Hirado.hu. Cu acest prilej, Sándor Bodó, secretar de stat în cadrul Ministerului maghiar al Inovaţiei şi Tehnologiei responsabil pentru politici de ocupare a forţei de muncă, a declarat că lucrările au început deja şi vor dura doi ani.

István Vitányi, deputat al regiunii Bihar (Fidesz-KDNP), care a susținut electrificarea acestei linii de cale ferată încă din 1998, când a intrat în Parlament, a subliniat că, de la 1 ianuarie 2023, locomotivele electrice vor tracta garniturile de tren cu o viteză de 100 de km/oră. Locuitorii regiunii Bihar, zonă defavorizată din mai multe puncte de vedere, se pot simţi de acum înainte egali cu cei care trăiesc în zone mai prospere ale Ungariei, a explicat politicianul.

Rețeaua feroviară maghiară, electrificată în proporție de 41%

electrificarea Cluj Napoca-Episcopia BihorTamás Nyiszter, director general adjunct pentru investiţii al Căilor Ferate Maghiare (MÁV Zrt.), a declarat că 41% din reţeaua feroviară de 7.500 de kilometri a Ungariei este electrificată, iar Guvernul este hotărât să ajungă cât mai curând posibil la 50%. Odată cu finalizarea proiectului de electrificare care tocmai a început, va fi posibilă şi o reducere cu 5-10 minute a timpului de călătorie, a precizat el. Se impune precizat faprtul că în România procentul de electrificare a rețelei de cale ferată este similar cu cel din Ungaria.

La rândul lui, Zoltán Nyul, director general adjunct de investiţii al Oficiului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii din Ungaria, a declarat că, prin această investiţie, se realizează elemente feroviare de secol XXI. Liniile urmează să fie schimbate, iar terasamentul căii ferate va fi consolidat. Clădirile a patru gări –  Báránd, Sáp, Berettyóújfalu şi Biharkeresztes – vor fi și ele renovate.

Se schimbă locomotiva la Püspökladány, ca la Cluj-Napoca

electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor bugetul Primăriei Cluj Napoca pe 2020 metroul din ClujÎn prezent, trenurile care vin dinspre Budapesta se opresc în Püspökladány pentru a schimba locomotiva electrică cu una diesel. În termen de doi ani, lucrările deja începute vor fi gata și va fi eletrificat și traseul până la Biharkeresztes, la câțiva kilometri de granița cu România.

Și la Cluj-Napoca este necesară schimbarea locomotivei electrice cu una diesel pentru continuarea călătoriei spre Oradea și, apoi, spre Episcopia Bihor.

Lucrările de modernizare a tronsonului de cale ferată dintre Püspökladány şi Biharkeresztes, în continuarea Magistralei CFR 300, care leagă Bucureşti Nord de gara Oradea și se continuă până la Budapesta, vor fi finalizate până la data de 31 decembrie 2022.

Electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor, pe o distanță de 166 km

electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor electrificarea liniei Cluj Napoca-Episcopia Bihor electrificare în UngariaDe cealaltă parte a graniței, lucrările de modernizare și electrificare a tronsonului Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor ar putea fi gata în 2026, cu mai bine de trei ani de zile după finalizarea investiției de către partea maghiară. Proiectul românesc este însă mult mai complex și presupune realizarea unei infrastructuri feroviare pe care trenurile de călători să circule cu viteze de până la 160 km/oră, față de doar 100 km/oră, cum prevede cel maghiar.

Proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km. Este vorba despre realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu graniţa de vest, spre Ungaria, după cea de la Curtici.

Electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor, gata ba în 2024, ba în 2026

electrificarea Cluj Napoca-Episcopia Bihor Bode la Remarul 16 FebruarieLa mijlocul lunii februarie, Lucian Bode a semnat un acord cu primarii din Cluj-Napoca, Oradea şi Arad privind susţinerea proiectului în valoare de 7,3 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 1,5 miliarde de euro. Cu acel prilej, termenul de finalizare a investiției a fost anunțat pentru anul 2024.

În luna august însă, Bode a revenit și a mai adăugat doi ani. „În ceea ce privește modernizarea Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 1,5 miliarde de euro este valoarea acestui obiectiv. Aici, noi credem că vom finaliza documentația până la sfârșitul anului, iar anul viitor vom semna contractul de execuție și vom finaliza acest obiectiv până în 2026”, spunea în vară ministrul, într-o intervenție la Ziarul Financiar Live.

Ultimele Articole