Licitație pentru electrificare în Ungaria, la granița cu România. Cluj Napoca-Episcopia Bihor mai așteaptă

O licitație pentru electrificare în Ungaria a 55 km de cale ferată la granița cu România a fost lansată de autoritățile de la Budapesta. Pe teritoriul românesc se va mai circula însă mulți ani cu locomotive Diesel.

electrificare în Ungaria

Dintre cele cinci linii transfrontaliere dintre Ungaria și România, doar una este electrificată, cea care face legătura între Arad și Budapesta, prin punctul de trecere a frontierei Curtici – Lokoshaza.

Între Budapesta și Oradea sunt 247 km, iar ungurii vor electrifca și moderniza 55 km, între Püspökladány și Biharkeresztes (localitate situată la 13 km de Episcopia Bihor), scrie Monitorul de Cluj. Companiile care vor să participe la licitație trebuie să depună până pe 15 octombrie documentele, iar proiectul finanțat cu fonduri europene trebuie terminat în 36 de luni de la semnarea contractului.

Licitație pentru electrificare în Ungaria, nu și în România

Linia va permite viteze de 160 km/h. În prezent cei 55 km dintre Püspökladány și Biharkeresztes sunt parcurși între 56 și 62 de minute. Între Oradea și Budapesta sunt 247 km și trei trenuri directe pe zi, cel mai rapid făcând 4 ore și 45 de minute. Cea mai rapidă porțiune este Budapesta – Szolnok, unde cei 100 km sunt parcurși de trenurile IC în 74 de minute. De menționat că România nu mai are trenuri InterCity din 2015.

Deși au crescut sumele alocate de Guvern pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice, de la 1,04 miliarde de lei în 2018, la 1,41 miliarde de lei în acest an, multe proiecte feroviare au alocări infime. Astfel, bugetul propus de Ministerul Transporturilor în vederea proiectului de electrificare a liniei de cale ferată între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor este cu mult mai mic decât ar fi necesar.

În 2016, CFR SA aloca suma de 8,35 milioane de lei, fără TVA, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate privind electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor. Costurile pentru linia ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihorului se ridicau la circa un miliard de euro, din care 228 milioane de euro urmau să meargă pentru electrificarea liniei, în timp ce 643 milioane de euro erau vizați pentru modernizarea, respectiv dublarea liniei ferate. Reabilitarea la viteza de proiectare a liniei avea ca perioadă de implementare intervalul 2021-2030.