marți, octombrie 15, 2024
spot_img

Electrificare CFR a obținut în 2022 un profit de șapte ori mai mare decât cel bugetat

Electrificare CFR, furnizorul de electricitate al operatorilor de transport feroviar a obținut pentru 2022 un profit de șapte ori mai mare decât cel planificat în bugetul de venituri și cheltuiieli.

Furnizorul de electricitate al operatorilor de transport feroviar a obținut pentru 2022 un profit de 7,42 milioane lei, de aproximativ șapte ori mai mare decât cel planificat în bugetul de venituri și cheltuiieli, la un nivel de 1,08 milioane lei.

Rezultatul brut pozitiv a fost marcat într-un an caracterizat de o volatilitate ridicată a prețurilor la energie și de numeroase dispute între operatorii de transport feroviar și companie.

Electrificare CFR, doar 35 de angajați

Veniturile înregistrate s-au cifrat la un volum de 826 milioane lei reprezentând 140% din nivelul planificat anterior. Cheltuielile au fost de 819 milioane lei și acestea reprezentând 139% din nivelul inițial.

În notele financiare ce însoțesc bilanțul, Electrificare CFR informează că creșterea prețurilor la energia electrică a condus la un dezechilibru financiar. Acesta a fost cauzat și de OG 27 din martie 2022 potrivit căreia societatea a fost obligată să plafoneze prețurile, dar și de achiziția de energie la preț mare.

Majorarea tarifelor a determinat o creștere corespunzătoare a arieratelor combinat cu lipsa lichidităților pe piață. La finele anului trecut, compania avea datorii de 8,9 milioane lei, în principal către CE Oltenia, Transelectrica, Electrică etc.

Compania avea de încasat la finele anului trecut 9,7 milioane lei de la GFR, 8,2 milioane lei de la CFR Marfă, 5,8 milioane lei de la DB Cargo Germania, 3,6 milioane lei de la Unicom Tranzit.

Compania a încheiat anul trecut cu aproximativ 35 de angajați. Compania are drept acționar cu 100% din titluri CFR SA.

Relații tensionate cu operatorii

Deși a înregistrat profituri semnificative, situația companiei nu este una de invidiat, începutul acestui an fiind caracterizat de conflicte cu operatorii feroviari de mărfuri, reuniți în patronatul OPSFPR. În primăvara acestui an, organizația a acuzat Electrificare CFR că plătește energia cumpărată cu banii percepuți operatorilor în avans. Mai mult, aceasta și-ar aplica cota de profit nu doar pe propriile cheltuieli, ci pe întregul preț. Electirficare CFR ar fi introdus în calculele de prețuri mai multe categorii de costuri nerecunoscute legal, a spus atunci Vasile Șeclăman, președinte al OPSFPR.

Mai multe detalii aici privind disputele dintre Electrificare CFR și operatori

„Relaţia contractuală propusă de furnizor are la bază, în mod atipic, avansuri substanţiale – parţiale, cu plata în numerar sau la valoarea totală estimată prin scrisori de garanţie bancară. Aceasta face din societatea de electrificare feroviară un administrator de disponibilităţi financiare, iar orice operaţiuni legale speculative în scop de realizare de profit trebuie aduse la cunoştinţa plătitorilor, de aceea solicităm transparenţă operaţiunilor de piaţă privind achiziţia de energie”, spunea OPSFPR.

În plus, organizația OPSFPR a atras atenţia asupra modului în care a fost stabilit tariful de furnizare. „Modalitatea de calcul al acestuia încalcă prevederile Legii 202/2014 referitoare la tarifare şi unde la Art.3-Definiţii la punctul 21 specifică foarte clar că: “profit rezonabil – o rată a rentabilităţii capitalului propriu, care nu poate depăşi 3% şi care ţine seama de risc, inclusiv la adresa venitului, sau de absenţa riscului suportat de operatorul infrastructurii de servicii”. Procentul de 3% se aplică la total cheltuieli făcute de furnizor, nu la valoarea medie calculată a Mwh, adică la 11,93 cheltuieli de furnizare.

Într-o luare de poziție, Electrificare CFR a respins însă acuzele OPSFPR. În primăvara acestui an a fost așteptată semnarea unui nou acord de furnizare a energiei electrice între Electrificare CFR și operatorii de marfă.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole