spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

Egiptul, locomotiva Africii feroviare

Relativ departe de războiul din Ucraina, Egiptul turează la maximum motoarele în domeniul feroviar. Lucrurile se mișcă rapid și în alte țări din nordul Africii, ca Maroc sau Tunisia, iar motive de laudă sunt și în Senegal. La polul opus, inclusiv geografic, se află Africa de Sud, care încearcă să-și restabilească traficul feroviar după inundațiile devastatoare din KwaZulu-Natal.

Pornim periplul nostru lunar prin Africa feroviară din nordul continentului, unde, ca mai mereu, sunt concentrate majoritatea investițiilor. Responsabilii de la Cairo au planuri mari de dezvoltare a transportului pe calea ferată, atât de marfă, cât și de pasageri, și încheie contracte cu companii din Europa Occidentală, dar și cu instituții de credit din Asia.

În afară de transportul de pasageri, Egiptul vrea să-și întărească lanțul industrial, orientând marile proiecte feroviare spre transportul de mărfuri. Concret, ideea este de a face un transfer modal și de a reduce supraaglomerarea porturilor maritime, în special a celui din Alexandria.

Autoritățile egiptene intenționează să conecteze proiectele sale de porturi pe uscat (dry ports) cu cele maritime printr-o rețea feroviară de viteză, potrivit lui Hussein Al Rachidy, vicepreședinte al Egyptian National Railways (ENR). „Planurile noastre pentru perioada următoare presupun construirea de porturi pe uscat în zonele Alexandria și Canalul Suez. Avem în vedere, de asemenea, să conectăm porturile pe uscat de la Marea Neagră și de la Marea Mediterană prin intermediul unei rețele feroviare de mare viteză”, a declarat el recent într-o intervenție în cadrul evenimentului Middle East Rail, care a avut loc la Abu Dhabi.

 

Opt porturi pe uscat, în planurile autorităților egiptene

Pentru a reduce presiune pe porturile maritime, Egiptul a elaborat un plan de construcție a opt porturi pe uscat, în apropierea orașelor 6th of October, 10th of Ramadan, New Damietta, New Burj Al Arab, New Beni Suef, New Sohag, Sadat și Al Tour. Două dintre aceste proiecte sunt deja în curs de derulare. Pentru platforma din 6th of October, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Rezvoltare a anunțat în septembrie anul trecut deblocarea unui credit în valoare de 25 de milioane de euro. În ceea ce privește investiția din 10th of Ramadan, în luna iunie a anului trecut a fost lansată o licitație.

Interconectarea instalațiilor portuare și a rețelei feroviare ar trebui să faciliteze operațiunile de dinaintea și de după transportul mărfurilor, în vreme ce dezvoltarea platformelor interioare va permite un transfer al volumelor de mărfuri din porturile maritime. Totul, pentru a descongestiona porturile și rețeaua rutieră a țării.

Dar nici transportul de călători nu este lăsat deoparte de autoritățile egiptene, care au un plan de dezvoltare a rețelei de căi ferate ce însumează proiecte în valoare de sute de miliarde de euro. Și pentru asta, evident, este o  nevoie acută de finanțare.

Guvernul de la Cairo a anunțat recent, printr-un comunicat, că un credit în valoare de 60,54 milioane de dolari americani pe care-l negocia cu Banca Sud-Coreeană de Import-Export a fost în sfârșit aprobat. Acordul semnat între ENR și instituția financiară asiatică se referă la modernizarea a 224 km din tronsonul feroviar care face legătura între Luxor și Aswan High Dam. Proiectul vizează, printre altele, introducerea în circulație de noi locomotive și vagoane de pasageri, modernizarea sistemului de semnalizare, renovarea stațiilor feroviare și a trecerilor la nivel cu calea ferată și instalarea de camere de supraveghere.

„Cu progresele tehnologice și succesul companiilor coreene în diverse proiecte de cooperare, cum ar fi automotorul K-9, proiectul metroului din Cairo și cel al modernizării căii ferate Nag Hammadi-Luxor, ne așteptăm ca Coreea să contribuie puternic la întărirea capacităților globale de infrastructură feroviară și la securitatea Egiptului, grație susținerii sale financiare”, precizează comunicatul Guvernului de la Cairo.

 

Contracte câștigate de Vossloh, Siemens și Thales

Modernizarea sistemului de transport feroviar este una dintre prioritățile Guvernului egiptean. Planul în curs de implementare prevede investiții în valoare de până la 220 de miliarde de dolari până la orizontul anului 2024.

Și aceste investiții continuă și pe alte linii, cu implicarea giganților occidentali în domeniul feroviar. Astfel, sistemele de fixare a șinelor pe tronsonul feroviar de mare viteză care va face legătura între El Alamein, pe coasta Mării Mediterane, și orașul Ain Sokhna, vor fi furnizate de compania germană Vossloh. Multinaționala specializată în furnizarea de produse și servicii dedicate infrastructurii feroviare a anunțat că a câștigat acest contract în valoare de 40 de milioane de euro, licitat de National Authority for Tunnels (NAT) din Egipt.

Cotractul vizează un tronson feroviar în lungime totală de aproximativ 660 km, iar livrarea sistemelor este prevăzută să înceapă chiar din acest an, pentru ca proiectul să fie gata la termenul stabilit – anul 2024. Punerea în funcțiune a unui tronson feroviar de mare viteză constituie un proiect fanion al autorităților egiptene, inclus în Planul de urgență pentru modernizarea infrastructurii și reînnoirea materialului rulant feroviar.

În septembrie 2021, un alt gigant german, și anume Siemens Mobility, a anunțat că a câștigat contractul de construcție a 1.000 km de linie de mare viteză, care include și furnizarea trenurilor care vor fi puse în circulație pe această rețea. În plus, față de acești 1.000 km, sunt prevăzute și extensii ale rețelei, printre care o interconectare cu Libia. Astfel, rețeaua ar putea ajunge la 1.800 km.

„Noua linie de cale ferată va fi concepută pentru viteze de până la 250 km/oră. Ea va reduce la jumătate durata călătoriei pentru milioane de persoane, cu emisii de carbon inferioare, cu peste 70% față de traficul rutier”, a declarat Jan Furnivall, membru al Comitetului Director al Vossloh.

În ”lupta” pentru cucerirea Egiptului feroviar se află și multinaționala franceză Thales, care a anunțat recent că a livrat către Egypt National Railways trei stații feroviare: Tanta, Al Ousayrat și Sedfa. Acestea se află pe coridorul feroviar care face legătura între Alexandria și Aswan, via Cairo. De asemenea, Thales lucrează și la finalizarea gărilor din Alexandria și Cairo.

Punerea în funcțiune a acestei linii va avea un impact semnificativ asupra exploatării ENR și asupra pasagerilor. Concret, viteza de circulație a trenurilor va crește de la 140 km/oră, cât este în prezent, la 160 km/oră, în paralel cu reducerea costurilor aferente mentenanței.

„Suntem foarte bucuroși să livrăm trei stații către ENR. Este un motiv de mândrie pentru toată echipa Thales care lucrează de ani buni la modernizarea acestei linii”, a declarat Fernando Ortega, directorul Thales Spania Transport.

 

Orașul Tunis mizează pe transport feroviar

Proiecte de succes în domeniul transportului pe șină se dezvoltă și într-o altă țară din nordul Africii, Tunisia, unde autoritățile au pariat pe feroviar pentru a descongestiona marile aglomerări urbane, cum ar fi capitala Tunis.

Societatea de transport feroviar rapid din Tunis (La Société du réseau ferroviaire rapide de Tunis  – RFR), autoritatea publică ce dezvoltă o rețea de cale ferată pentru suburbiile orașului, va trece la următoarele etape, după cum a declarat recent la Abu Dhabi președintele acesteia, Chouba Lotfi. El a precizat că prima etapă a fost finalizată, fiind construiți 18,5 km pe secțiunile de linii D și E, care fac parte din ansamblul celor cinci linii avute în vedere, pe o distanță totală de 86 km.

Inițiat încă din 2007, proiectul  are ca obiective, printre altele, limitarea supraaglomerării șoselelor, reducerea costurilor de transport și protecția mediului. Atunci când va fi finalizată, această rețea feroviară ce va fi exploatată de operatorul de stat din Tunisia (Société nationale des chemins de fer tunisiens – SNCFT) va veni să completeze serviciile oferite de metroul ușor din Tunis, care operează rute din interiorul orașului.

Costul inițial al proiectului, evaluat la nivelul anului 2010 la patru miliarde de dinari tunisieni (echivalentul a aproximativ 1,2 miliarde de euro), este cofinanțat de statul tunisian în proporție de 40%, restul reprezentând contribuția cumulată a Comisiei Europene, a Băncii Europene de Investiții, a Agenției Franceze de Dezvoltare și a Băncii Germane de Dezvoltare (KfW).

 

Colas Rail, un nou contract pentru tramvaiul din Casablanca

Ne încheiem turul nostru prin Magreb (dar nu prin Africa) în Maroc, țară fanion în dezvoltarea proiectelor de transport feroviar, nu doar interurban, ci și urban.

Recent, Colas Rail a câștigat contractul de realizare a sistemelor de curenți slabi ai liniilor T3 și T4 din rețeaua de tramvai din Casablanca. Proiectul, care trebuie finalizat în 30 de luni și are o valoare de 15 milioane de euro, cuprinde proiectarea și punerea în funcțiune a ansamblului de sisteme de curenți de joasă tensiune, incluzând supravegherea video, sonorizarea, Gestiunea tehnică Centralizată (GTC), rețeaua multiservice (RMS) și telecomunicațiile.

Contractul le succede celor deja câștigate anul trecut pentru electrificare (catenare și substații de tracțiune) și de montare a căii de rulare pe tronsonul central al liniilor T3 și T4 ale tramvaiului din Casablanca. Aceste două linii, odată puse în funcțiune, vor permite majorarea ofertei de transport în comun a celui mai populat oraș din Maroc, în care trăiesc aproape patru milioane de oameni. Linia T3 va avea 20 de stații pe o lungime de 14 km, cale dublă, iar linia T4 – 19 stații pe o lungime de 12,5 km.

„Acest nou contract demonstrează că există o adevărată legătură de încredere între autoritățile locale marocane și Colas Rail. La fel ca în cazul precedentelor realizări pentru tramvaiul din Casablanca, echipele noastre sunt mobilizate la maximum pentru a-i livra partenerului nostru istoric un sistem integrat, fiabil și sigur”, a declarat Hervé Le Joliff, președintele Colas Rail.

Autoritatea contractantă pentru acest proiect este Casablanca Transport en Site Aménagé SA (Casa Transport SA). Activând în Maroc încă din anul 2008, Colas Rail a participat la toate proiectele de construcție a rețelelor de tramvai din țară, cum ar fi liniile 1 și 2 ale conexiunii Rabat-Salé și extensiile sale și liniile T1 și T2 ale tramvaiului din Casablanca (cale de rulare și platforme, apoi linie aeriană de contact și substații de tracțiune).

 

Trenul expres din Dakar, un real succes

Continuăm turul nostru african lunar mutându-ne ceva mai la sud, în Senegal, pe coasta de vest. Railway Pro a mai scris în edițiile sale anterioare despre trenul expres regional (Train express régional – TER) din Dakar, care acum afișează un bilanț îmbucurător în ceea ce privește ”cucerirea” navetiștilor.

În doar 100 de zile de exploatare comercială, nu mai puțin de cinci milioane de pasageri au ales TER, a anunțat ministrul senegalez al Transporturilor, Mansour Faye. Noul serviciu feroviar care a intrat efectiv în circulație pe 17 ianuarie, după trei săptămâni de prestație gratuită, a consemnat un flux zilnic mediu de 50.000 de pasageri, ceea ce a generat încasări de trei miliarde de franci centrafricani (FCFA), echivalentul a aproximativ 4,5 milioane de euro.

Totuși, serviciul de transport nu este încă la întreaga sa capacitate, de 115.000 de pasageri pe zi, așa cum anunțaseră inițial autoritățile. Din această cauză, nici parcul de material rulant nu este utilizat în totalitate, fiind puse în circulație doar 12 rame din totalul de 15, potrivit ministrului.

Unii senegalezi care locuiesc la periferia Dakarului nu beneficiază încă de un serviciu continuu și așteaptă punerea în funcțiune a Fazei 2, la care lucrările au început deja pentru conexiunea cu Diamniadio și Aeroportul Internațional Blaise Diagne (AIBD). Finalizarea acestei faze va crește capacitatea de transport a TER la 300.000 de pasageri pe zi.

 

Africa de Sud se luptă cu efectele inundațiilor devastatoare

În sudul continentului, nu întâlnim veselia din nord și din vest. Autoritățile din Africa de Sud se chinuie să înlăture pagubele provocate de ploile torențiale, de proporții biblice, care s-au abătut cu precădere asupra provinciei KwaZulu-Natal (sudul țării). Dacă pentru alte infrastructuri, restabilirea funcționalității a fost mai facilă, rețeaua feroviară a fost afectată mai mult și va necesita investiții masive.

Estimările provizorii privind distrugerile rețelei feroviare de inundațiile puternice din KwaZulu-Natal se ridică la 2,6-2,9 miliarde de ranzi, echivalentul a 162-181 milioane de dolari, potrivit Passenger Rail Agency of South Africa (PRASA). Ploile devastatoare de la finele lunii aprilie au provocat importante pagube la instalațiile și infrastructura feroviară, dar și la materialul rulant, care au obligat autoritățile să suspende circulația pe calea ferată în această provincie. Din această cauză, nu au mai fost încasate venituri în valoare de aproape 50 de milioane de ranzi, echivalentul a aproape 3,2 milioane de dolari americani, potrivit PRASA.

„Reluarea serviciilor feroviare va necesita repunerea în stare de funcționare și înlocuirea căilor ferate, repararea infrastructurilor electrice și a substațiilor de tracțiune deteriorate de inundații, înlocuirea echipamentelor de semnalizare, înlocuirea cablurilor de fibră optică afectate și a echipamentului de alimentare în caz de întrerupere a electricității (UPS) și reparare a sistemului de drenare a apelor de la podul Illovo”, a precizat PRASA.

Nu doar serviciile de transport de călători au fost afectate de ploile torențiale care s-au abătut asupra țării. Și rețeaua feroviară de transport de mărfuri Transnet Freight a avut de suferit în urma stihiilor naturii.

Pentru PRASA, acest dezastru natural vine ca o lovitură puternică, în contextul în care societatea se afla în plin proces de colectare a finanțării pentru a face față distrugerilor provocate unei bune părți a infrastructurii sale de către vandalii din Africa de Sud, care și-au făcut o sursă de venit din vânzarea materialelor furate de la calea ferată. Despre acest fenomen, Railway Pro a mai scris în edițiile sale anterioare. Potrivit unui raport recent al PRASA, repunerea în parametri a rețelei vandalizate ar necesita un efort financiar de 329 de milioane de dolari americani.

 

Mauritius demolează vechi infrastructuri feroviare și construiește altele noi

În Mauritius, autoritățile continuă se demoleze vechi infrastructuri feroviare rămase neutilizate din perioada colonială.

Astfel, Ministerul Infrastructurii Naționale și Dezvoltării Comunitare a decis să demoleze un fost pod de cale ferată, iar lucrările au fost începute deja de societatea Gamma Construction Ltd la Sadally, Vacoas, pentru a permite lărgirea șoselei. Ceea ce a mai rămas la suprafață din fostul pod, două structuri din piatră, datează din 1924, din perioada Mauritius Government Railways. Ministerul a dat asigurări că, odată lucrările terminate, blocurile de piatră vor fi folosite pentru reconstrucția podului cinci metri mai departe de amplasamentul original.

Aceeași soartă a avut-o și fosta gară a guvernatorului, situată în campusul Universității din Mauritius, la Réduit, pentru a face loc lucrărilor de construcție a noii linii ferate Rose-Hill–Réduit, din cadrul proiectului Metro Express, despre care a mai scris Railway Pro. Ministerul Artelor și Patrimoniului Cultural a dat asigurări că a fost păstrat tot ceea ce va putea fi utilizat pentru o ulterioară construcție a unei replici a fostei gări a guvernatorului.

Articol apărut în Railway PRO Iunie

Ultimele Articole