O licitație organizată la Bursa Română de Mărfuri, pentru cumpărarea de compresoare necesare locomotivelor, a adus economii la CFR Marfă care au surprins pe toată lumea.
Societatea Națiională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA a lansat recent la Bursa Română de Mărfuri o licitație pentru cumpărarea de compresoare necesare locomotivelor din parcul propriu de material rulant.
În documentația procedurii de achiziție, prețul unui asemenea compresor era evaluat la suma de 181.247 lei. Licitația viza achiziționarea a 40 de compresoare. La deschiderea ofertelor, a apărut surpriza: societatea craioveană Reloc a venit cu un preț de 80.230 de lei pe bucată, mai puțin de jumătate față de cel estimat de departamentul de Achiziții al operatorului feroviar de stat.
Licitația a fost adjudecată, evident, de ofertantul cu prețul cel mai mic, iar CFR Marfă a făcut astfel o economie de peste patru milioane de lei, adică peste 800.000 de euro. Chiar dacă pare mică, economia nu este deloc de neglijat, în condițiile în care situația financiară a CFR Marfă nu este deloc de invidiat, societatea de stat aflându-se în procedură de concordat preventiv, pentru a se pune la adăpost de creditori – în special statul român și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
Economii la CFR Marfă, prin programul de restructurare
În paralel cu concordatul preventiv, echipa managerială condusă de directorul Traian Preoteasa derulează un program complex de restructurare a societății, care vizează reducerea costurilor de funcționare.
Numărul posturilor de conducere a fost redus drastic în ultima perioadă și au fost tăiate mai multe cheltuieli inutile. În acest context, economia făcută la licitația de la BRM se înscrie în efortul conducerii de a reduce costurile cu achizițiile.
Departamentul Achiziții a stabilit un preț suspect de mare
Totuși, diferența dintre valoarea estimată a achiziției de compresoare și cea a ofertei declarate câștigătoare nu poate rămâne fără semne de întrebare. În mod normal, diferența dintre prețul estimat și cel ofertat nu depășește 20% la licitații similare.
În acest context, valoarea estimată stabilită de departamentul Achiziții al CFR Marfă, mult mai mare decât prețurile de pe piață, naște suspiciuni.