sâmbătă, octombrie 12, 2024
spot_img

EXCLUSIV Cu cât va scădea durata călătoriei cu trenul București-Mangalia. Când încep șantierele

După modernizarea și electrificarea liniei, durata călătoriei Constanța-Mangalia nu va scădea foarte mult. Avantajele obținute după realizarea lucrărilor vor fi însă de altă natură: reducerea semnificativă a întârzierilor în timpul sezonului estival, peroane moderne în stații și eliminarea timpului necesar pentru schimbarea locomotivei la Constanța. De asemenea, în curând vor începe lucrările de modernizare și la alte două stații de pe Magistrala 800 București-Constanța. Și în urma acestor lucrări se va obține o economie de timp. Astfel, durata călătoriei cu trenul București-Mangalia va scădea în următorii ani.

Studiul de fezabilitate pentru modernizarea și electrificarea liniei Constanța-Mangalia, realizat de asocierea Baicons Impex-ISPCF, a fost predat beneficiarului, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.

Studiul a obținut toate avizele, în afară de cel de mediu, fiind începute procedurile și pentru acesta din urmă, după cum a scris recent Club Feroviar. Surse din cadrul companiei de infrastructură ne-au declarat că în primăvară va fi obținut și avizul de mediu, astfel că proiectul va intra în linie dreaptă.

Licitația pentru modernizarea liniei Constanța-Mangalia va fi lansată în vară sau în toamnă

durata călătoriei cu trenul București-Mangalia”Pentru lucrările de electrificare și reabilitare a liniei CF Constanța-Mangalia (proiectare și execuție), estimăm lansarea licitației în trimestrul III al acestui an”, au răspuns oficialii CNCF CFR SA la solicitarea adresată de Club Feroviar în acest sens.

Având în vedere experiența altor proceduri de achiziție publică, dacă licitația va fi lansată în august-septembrie 2023, lucrările vor începe, în cel mai optimist scenariu, în toamna anului 2024. Trebuie ținut cont de procedurile propriu-zise, de timpul (scurtat, ce-i drept, în urma ultimelor modificări legislative) de soluționare a eventualelor contestații și de faptul că va fi alocată o perioadă de câteva luni, până la jumătate de an, pentru proiectare. Abia apoi va începe șantierul propriu-zis.

Durata călătoriei Constanța-Mangalia va scădea cu 10-15 minute după modernizare

Dar cu cât se va reduce durata călătoriei în urma acestei investiții? Relieful nu permite ca trenurile să circule cu viteze de 160 km/oră pe tot traseul, chiar și după modernizare. ”Curbele de la Eforie sunt foarte strânse și nu există spațiu pentru ca ele să fie lărgite foarte mult, așa că se va circula cu maximum 100 km/oră. Dacă ar fi fost aleasă varianta pe la Techirghiol viteza ar fi crescut, însă proiectul ar fi fost mult mai scump”, au declarat pentru Club Feroviar specialiști în domeniul transportului pe calea ferată.

Surse din cadrul companiei de infrastructură ne-au precizat că, pe actualul traseu, durata călătoriei Constanța-Mangalia ar urma să scadă la sub o oră, undeva pe la 45-50 de minute. În prezent, cel mai rapid tren pe această rută, R 8393, străbate distanța de 43 km într-o oră și un minut. Ar rezulta deci o economie de timp de 10-15 minute după modernizare.

Linie dublă între Constanța și Agigea Ecluză și între Costinești și Mangalia

Litoralul pentru toți Trenurile Soarelui 2021
La Neptun va linie dublă

Linia va fi dublă și electrificată între Constanța și Agigea Ecluză (10 km), așa cum este și acum, cu diferența că se vor face lucrări de modernizare, pentru creșterea vitezei de circulație. De la Agigea Ecluză și până la Costinești (16 km) linia va rămâne simplă, deoarece configurația nu permite dublarea, însă va fi modernizată și electrificată. Calea ferată va fi însă dublată (și, evident, electrificată) între Costinești și Mangalia (17 km).

În urma lucrărilor de modernizare, se va putea asigura un mers cadențat cu trenuri din oră în oră. În prezent, când este extrasezon, între Constanța și Mangalia și retur circulă zilnic zece perechi de trenuri.

Chiar dacă durata călătoriei nu va scădea foarte mult, așa cum am arătat, atât din cauza configurației din teren, cât și din cauza faptului că sunt multe opriri pe traseu, vor fi obținute alte beneficii. În primul rând, ca urmare a faptului că linia va fi dublă pe o parte a traseului și pentru că se va introduce semnalizare ERTMS nivel 2, va sădea semnificativ numărul trenurilor întârziate în sezonul estival.

Apoi, voi fi modernizate trecerile la nivel de pe parcurs și, cel mai important pentru călători, vor fi făcute europeroane în toate stațiile. Un mare câștig, având în vedere faptul că acum majoritatea peroanelor arată ca după bombardamentele lui Putin în Ucraina. Și clădirile stațiilor urmează a fi modernizate.

În această lună vor începe șantierele pentru modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești

modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești supervizarea lucrărilor din gările Ciulnița și Fetești modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița
Așa arată acum peroanele din stația Ciulnița

Dacă vorbim de ruta din București către litoral, mult mai avansate sunt procedurile pentru un alt proiect de modernizare, și anume cel ce vizează stațiile Ciulnița și Fetești.

Pe 30 mai 2022, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA și Asocierea Arcada Company SA – ISPCF SA au semnat contractul pentru modernizarea celor două stații, în valoare de 309.208.853.42 lei (fără TVA), echivalentul a peste 60 de milioane de euro, așa cum a scris atunci Club Feroviar. În curând vor începe lucrările propriu-zise, după cum a precizat compania de infrastrucutră la solicitarea Club Feroviar: ”În ceea ce privește modernizarea stațiilor CF Fetești și Ciulnița, precizăm faptul că acesta este un proiect de tipul proiectare și execuție, actualmente aflându-se în etapa de verificare a Proiectului Tehnic de către supervizor și beneficiar. După avizarea Proiectului Tehnic în Consiliul Tehnico-Economic al CNCF CFR SA, supervizorul va emite Ordinul de Începere pentru faza II – Lucrări și va începe execuția lucrărilor. Estimare începere lucrări – luna ianuarie 2023”.

bilete de tren gratuite în Spania mai lent cu CFR modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești electrocutat în gara Feteşti

Lucrările ar trebui să fie gata în termen de 24 de luni de la semnarea contractului, adică la începutul lunii iunie 2024. Rămâne de văzut dacă așa va fi, ținând cont de faptul că proiectarea ar fi trebuit să dureze cu totul patru luni (adică la începutul lunii octombrie 2022). Arcada Company are însă capacitate mare de mobilizare și ar putea recupera întârzierea.

În urma finalizării lucrărilor, câștigul în materie de timp nu va fi foarte mare, ci doar pe undeva pe la cinci minute, ne-au declarat specialiștii citați. Chiar și în condițiile în care în stația Fetești pe liniile directe este în prezent o restricție de viteză de 50 km/oră. La ieșirea din stația Fetești pe sensul spre Constanța, există o limitare de viteză de 90 km/oră, care nu va putea fi ridicată foarte mult, pentru că este o curbă strânsă. Câștigul va fi însă din punctul de vedere al confortului călătorilor, având în vedere că se vor monta europeroane și pasarele.

Durata călătoriei cu trenul București-Mangalia va scădea la puțin peste trei ore

transport public gratuit în sudul litoralului tren Mangalia-Craiova Trenurile Soarelui 2022 călătoria cu trenul spre litoral programul trenurilor de Paște Revizia de Vagoane Mangalia modernizarea peroanelor CFR circulația Trenurilor Soarelui programul Litoralul pentru toți WC defect în tren locomotivă defectă electrificarea căii ferate Constanța-MangaliaDar să tragem linie și să vedem cu cât se va reduce durata călătoriei cu trenul București-Mangalia după ce vor fi finalizate cele două investiții.

Așa cum spuneam, pe Constanța-Mangalia durata călătoriei se va reduce cu aproximativ 15 minute. Acestora li se adaugă alte cel puțin 15 minute economisite în gara Constanța – timpul necesar pentru schimbarea tracțiunii de la electrică la diesel sau invers. Dacă mai adăugăm cele cinci minute care vor fi ”tăiate” după modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești, rezultă un total de 35 de minute.

De exemplu, potrivit Mersului Trenurilor precedent (2021-2022), IR 1930 operat de CFR Călători în sezonul estival 2022 pleca din Mangalia la ora 16,02 și ajungea la București Băneasa la ora 19,59. În total, trei ore și 57 de minute. Scăzând cele 35 de minute menționate anterior, rezultă că durata călătoriei se va reduce la doar trei ore și 22 de minute.

Mai avem însă de așteptat pentru a vedea această ”minune”. Lucrările de electrificare și modernizare pe Constanța-Mangalia se vor finaliza, în cel mai optimist scenariu, abia în anul 2026. Până atunci, ne așteptăm să fie introduse noi restricții, care vor genera întârzieri suplimentare în perioada șantierului de modernizare.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole