După Huawei, CRRC devine ținta războiului comercial China – SUA

După gigantul IT Huawei o altă mare companie chineză pare a avea dificultăți în Statele Unite. După ce a investit 100 de milioane de dolari într-o unitate de producție, fabricantul de material rulant chinez, CRRC pare a nu mai avea unde să își vândă marfa.

 

Următoarea luptă a Americii cu China se desfășoară pe terenul unei noi fabrici strălucitoare din Chicago destinate construirii de material rulant pentru metrouri și transport feroviar de călători de suprafață, potrivit unei analize a New York Times.

Fabrica este ocupată acum doar de două sașiurile ale unor garnituri de metrou. Spațiul realizat de chinezii de la CRRC riscă și rămână gol din cauza ultimelor politici ale Statelor Unite.

CRRC Corporation, cel mai mare producător de trenuri din lume, a finalizat anul acesta o investiție la Chicago de 100 de milioane de dolari în speranța de a câștiga contracte pentru construirea de trenuri de metrou și alte trenuri de pasageri pentru orașele americane precum Chicago și Washington.

Temerile americane privind ambițiile economice ale Chinei și potențialul acestei țări de a spiona americanii sunt pe cale să anuleze aceste planuri. Congresul este de așteptat să aprobe o legislație care ar împiedica compania să concureze pentru noi contracte în Statele Unite. Motivele invocate sunt problemele de securitate națională și economice. Casa Albă și-a exprimat susținerea pentru un astfel de pachet de măsuri.

Încercarea Washingtonului de a bloca eforturile CRRC să vândă trenuri în America este cea mai recentă escaladare a unui război comercial care s-a extins rapid de la capitole precum tarifele și  proprietatea  intelectuală la securitatea  economică și națională.

Subvențiile federale nu vor ajunge la contracte cu statul chinez

Parlamentarii americani au adăugat o prevedere la un proiect de lege privind cheltuielile militare care ar împiedica utilizarea subvențiilor federale pentru a cumpăra trenuri de metrou de la companii de stat sau controlate de stat, măsură care ar bloca efectiv activitatea CRRC.

Proiectul de lege a câștigat sprijinul parlamentarilor care spun că companii precum CRRC reprezintă o amenințare pentru Statele Unite. Îngrijorarea  este economică. Cu cash obținut din creșterea sa rapidă, China pompează bani în afaceri competitive la nivel mondial, creând adesea supracapacitate pe piețe precum oțel, panouri solare și trenuri.

Consecința politicilor este o scădere a prețurile pentru consumatori. Deși de decenii bune companiile americane nu mai produc rame de metrou, prețurile scăzute ale CRRC au ridicat îngrijorări în rândul companiilor americane de transport de marfă. CRRC și-a împiedicat constant concurența, câștigând contracte la autoritățile americane de tranzit urban, posesoare ale unei infrastructuri de transport îmbătrânite și cu bugetele strânse.

Spre exemplu, la Chicago CRRC a licitat 1,55 milioane dolari pe garnitură de metrou, comparativ cu o ofertă de 1,82 milioane dolari a Bombardier, producătorul canadian. Legislatorii americani susțin că companiile chineze de stat nu urmăresc obținerea profitului, ci doar atigerea țelurilor politice ale guvernului chinez, respectiv obținerea dominației în industrii cheie globale precum mașinile electrice, robotica și calea ferată.

„Când puteți subvenționa, când puteți deține în totalitate o întreprindere precum face China, puteți crea un teren de joc pe care dețineți controlul”, spune senatorul Tammy Baldwin, un democrat din Wisconsin, co-autor al propunerii legislative.

O altă îngrijorare privește posibile activități spionaj. Parlamentarii și concurenții CRRC spun că trenurile de metrou realizate de chinezi ar ușura posibilitatea Beijingului de a spiona și ar putea reprezenta o amenințare de sabotaj pentru infrastructura americană. Aceasta în pofida faptului deși CRRC a spus că predă controlul tuturor tehnologiilor către cumpărătorii sai. Cu toate acestea, criticii speculează că tehnologiile chinezilor incorporate în propduse ar permite CRRC – și guvernul chinez – să urmărească fețele, mișcările, conversațiile sau apelurile telefonice ale pasagerilor prin camerele de tren sau wi-fi.

Scott Paul, președintele Alianței pentru Fabricarea Americană, care reprezintă producătorii și lucrătorii din Siderurgia Unită, a declarat că riscurile de a oferi unei companii chineze capacitatea de a monitoriza sau controla infrastructura americană nu pot fi evaluate, având în vedere legislația recentă care impune companiilor chineze să transmită date la Beijing la cerere.