spot_img
vineri, septembrie 30, 2022
spot_img

După ce a insistat pe rame de 200 km/oră, Transporturile propun locomotive cu 160 km/oră

După ce și-a apărat dreptul de a licita rame cu viteză de 200 de kilometri pe oră pe o rețea care permite deocamdată viteze de 160 kilometri pe oră, Ministerul Transporturilor licitează locomotive cu viteza de doar 160 de kilometri. Instituția a propus joi un proiect de act normativ ce prevede achiziția a 16 locomotive noi.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a deschis procedura de transparenţă decizională pentru o Hotărâre a Guvernului privind investiția “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”.



Licitația va avea loc în baza Studiului de Fezabilitate privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători. Proiectul propune mandatarea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) să semneze contractul de achiziție publică cu furnizorul desemnat câștigător al procedurii de achiziție publică.

Reamintim că ARF este singura entitate instituție națională din UE care cumpără material rulant în numele și destinat utilizării operatorilor. Recent, Club Feroviar a cerut ARF și Ministerului Transporturilor să exemplifice în ce țări ale UE se mai întâmplă acest lucru (statul să cumpere material rulant operatorilor publici și privați), fără a primi răspunsuri concrete.

Mentenanța inclusă

Proiectul vizează două aspecte principale:

  • investiții de capital – achiziția a 16 locomotive electrice; acestea vor fi capabile să tracteze până la 16 vagoane călători;
  • costuri privind serviciul de mentenanță necesar funcționării acestora pentru o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere la 30 de ani;
  • durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual.

Ministerul Transporturilor spune că potrivit raportului de consultare a pieței, pentru achiziționarea a 16 locomotive electrice, este necesară suma totală de 88.662.940 euro cu TVA (74.506.672 euro fără TVA), respectiv 438.322.982 lei.

Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil”, în limita sumelor alocate și cu respectarea prevederilor și regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului operașional și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Softronic, singurul producător român, exclus

Este neclar de ce în condițiile în care pe piața europeană există locomotive ce ating viteza de 200 de kilometric la oră, ARF cumpără unele de până la 160 kilometri pe oră. Aceasta cu atât mai mult cu cât ARF pretinde că vom vedea, cât de curând, și trenuri care să circule cu această viteză la noi. „Investițiile pentru modernizarea infrastructurii feroviare includ în tema de proiectare, implementarea ETCS nivel 2, care permite comanda și controlul trenurilor și la viteze de 200 km/h” a spus recent ARF în urma criticilor unui ONG privind licitarea unor rame care să atingă această viteză.(…)

„Conform consultărilor de piață derulate de ARF, în vederea lansării procedurii de achiziție pentru ramele electrice de lung parcurs, s-a observat că produsele cu caracteristici similare și care răspund nevoilor de mobilitate ale României sunt autorizate pentru viteze maxime de 200 km/h”, a mai spus ARF.

Ori trenurile tractate de aceste locomotive vor fi destinate inclusiv unor trenuri de noapte care să circule în regim intercity, international.

Un producător european fabrică locomotive electrice care ating în rețeaua OBB 230 de kilometri pe oră, însă modelul în cauză a fost testat pe viteze de peste 350 de kilometri pe oră (fără a fi modificat), ceea ce este recordul în domeniu.

În plus, impunerea unui număr de patru osii (Bo-Bo) scoate din joc singurul producător român de locomotive electrice, Softronic Craiova, ale cărui locomotive au șase osii (Co-Co). (foto locomotiva marfă Softronic Transmontana).

Ultimele Articole