Dacă Guvernele României nu acordă nicio atenție proiectelor de cale ferată (lipsesc proiecte semnificative de electrificare, implementare ERTMS la liniile curente, realizare de linii de mare viteză, reabilitare rețea), nu aceeași situație se întâlnește în Europa. Comisia Europeană propune dublarea traficului pe linii de mare viteză, dar și al celui feroviar de marfă până în 2050, în noua sa Strategie de mobilitate.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Comisia Europeană (C.E.) a prezentat miercuri o nouă strategie de mobilitate, împreună cu un plan de acțiune de 82 de inițiative care vor ghida activitatea în sectorul transporturilor în următorii patru ani.
Strategia pune bazele modului în care sistemul european de transport va deveni mai digitalizat și mai ecologic și mai rezistent la viitoarele crize. Acest lucru va avea ca rezultat reducerea cu 90% a emisiilor până în 2050, prevăzută în acordul european.
Strategia a identificat inițiative în 10 domenii cheie. Pentru a face transportul mai durabil, CE vrea să facă mobilitatea interurbană și urbană sănătoasă și durabilă, de exemplu prin dublarea traficului feroviar de mare viteză și extinderea infrastructurii de ciclism în următorii 10 ani. CE propune creșterea transportului ecologic de marfă, inclusiv dublarea traficului feroviar de marfă până în 2050.
Inovația și digitalizarea vor determina modul în care pasagerii și transportul de mărfuri se deplasează în viitor, dacă sunt puse în aplicare condițiile potrivite.
Ce se prevede
Strategia prevede:
- transformarea mobilității multimodale conectate și automate într-o realitate, de exemplu, permițând pasagerilor să cumpere bilete pentru călătorii multimodale pentru a comuta fără probleme între moduri.
- stimularea inovației și utilizarea datelor și a inteligenței artificiale (AI) pentru o mobilitate mai inteligentă.
Deoarece transportul a fost unul dintre sectoarele cele mai afectate de pandemia Covid-19 și multe firme întâmpină dificultăți operaționale și financiare imense, CE s-a angajat la:
- consolidarea pieței unice, inclusiv finalizarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T) până în 2030 și creșterea investițiilor, atât publice, cât și private, în modernizarea flotelor în toate modurile
- mobilitate echitabilă și justă pentru toți
- intensificarea siguranței și securității pentru toate modurile.
Repere ale planului
C.E. spune că aceste inițiative vor avea ca rezultat o serie de ținte de atins.
Până în 2030:
- traficul feroviar de mare viteză se va dubla în Europa;
- călătoriile colective programate pentru călătoriile sub 500 km ar trebui să fie neutre în materie de carbon;
- mobilitatea automată va fi implementată la scară largă;
- cel puțin 30 de milioane de mașini cu emisii zero vor fi în funcțiune pe drumurile europene;
- 100 de orașe europene vor fi neutre din punct de vedere climatic;
- navele marine cu emisii zero vor fi gata de comercializare.
Până în 2035:
- avioanele mari cu emisii zero vor fi gata pentru piață
Până în 2050:
- traficul feroviar de marfă se va dubl;a
- o rețea multimodală TEN-T pentru un transport durabil și inteligent va fi operațională cu conectivitate de mare viteză;
- aproape toate mașinile, camionetele, autobuzele, precum și vehiculele grele noi vor avea emisii zero.
Suport pentru industrie
Strategia este susținută de Comunitatea Companiilor Europene de Căi Ferate și Infrastructură (CER), Asociația Administratorilor Europeni de Infrastructură Feroviară (EIM) și Asociația Europeană a Industriei Feroviare (UNIFE), care au solicitat implementarea completă și rapidă. „Etapele propuse de strategie vor permite căilor ferate europene să își evolueze continuu rolul pentru a fi forța motrice a mobilității de generația următoare, care este rezistentă, inteligentă și durabilă”, spune directorul executiv al CER, Libor Lochman.
„Calea ferată trebuie să devină coloana vertebrală a unui sistem de mobilitate curat, sigur, integrat și digital în UE”, spune directorul general al UNIFE, Philippe Citroën. „Industria aprovizionării feroviare se va angaja să se asigure că noua strategie permite această viziune. Cercetarea și inovația, prin intermediul programului succesor al Shift2Rail – în special în ceea ce privește materialul rulant de nouă generație și ERTMS – vor face ca transportul feroviar să fie mai puternic și mai potrivit pentru a îmblânzi criza globală, cum ar fi pandemia actuală”, adaugă el.