spot_img
sâmbătă, octombrie 16, 2021
spot_img

FOTO-VIDEO Dublarea liniei Mogoșoaia-Balotești, la final. High tech în gări pustii

Dublarea liniei Mogoșoaia-Balotești a ajuns la final, la un an și șase luni de la începerea lucrărilor, în septembrie 2019. Pre-recepția lucrărilor executate a avut loc joi, 1 aprilie, iar recepția propriu-zisă este așteptată pentru jumătatea lunii în curs. În cadrul proiectului a fost construit de la zero un punct de oprire ultramodern, iar două gări în care călătorii pot fi numărați pe degete au intrat în era high tech.

Adrian Bărbulescu

Noul PO Aeroport pe pe Magistrala 700 București-Urziceni, aflat în apropierea pasajului de cale ferată de peste DN1, este gata.

Stația feroviară are două linii și două europeroane și este dotată cu scări rulante și lift. În fața clădirii de oțel și sticlă se află și o mini-parcare. Trebuia să fie mai mare, îndeplinind funcția de park&ride pentru navetă, dar în ultimul moment a apărut un misterios proprietar al terenului din fața construcției, așa că proiectul a fost modificat, după cum a mai relatat Club Feroviar. ”Atât s-a putut”, așa cum spunea un politician, într-o altă situație.

Instalația de iluminat a clădirii și a peroanelor este gata și s-au făcut teste pe bază de generator la aceasta, la fel și la cele două scări rulante și la ascensor. Urmează ca Regionala București a Companiei  Naționale de Căi Ferate CFR SA să încheie contractul cu Enel, iar ele să fie puse în funcțiune.

Călători potențiali există, rămâne de văzut oferta de transport

După ce va avea loc recepția finală, care este așteptată la mijlocul lunii în curs, CFR Călători va decide ce trenuri vor opri aici.

Cerere potențială ar exista, având în vedere că chiar peste drum începe un mare cartier de vile, însă rămâne de văzut dacă proprietarii vor alege să-și lase mașinile acasă pentru a merge la București cu trenul. Dacă garniturile vor circula la intervale suficient de scurte, transferul de pe rutier pe feroviar ar putea avea un oarecare succes, mai ales că drumul până în Gara de Nord nu durează mai mult de 20 de minute.

Gara Balotești are tabelă electronică modernă

Și se construiește în continuare în zonă. Vilele și bloculețele se ridică pe marginea întregului drum de câțiva kilometri care desparte PO Aeroport de Gara Balotești.

Și, pentru că tot am ajuns aici, se impune menționat faptul că, cel puțin deocamdată, până când vor fi populate contrucțiile de care aminteam, stația este situată în plin câmp. Liniile din stație au fost refăcute, la fel și aparatele de cale, nu însă și peroanele, care arată ca după bombardament. Nu au fost incluse în proiect.

Gara este aproape pustie. Doar câțiva ceferiști sunt la muncă și își completează (cu rigoarea feroviară specifică) situațiile de serviciu la aer, pe o măsuță amplasată pe peronul de la linia 1. În jurul lor, mai mulți câini fără stăpân (de fapt au ca stăpân chiar personalul feroviar, care are grijă de ei și le dă de mâncare) lenevesc la soare.

Această atmosferă de anii 80 este însă ”spartă” acum de tabela electronică de ultimă generație amplasată pe peretele gării. Nu este foarte clar cui folosește, din moment ce călători sunt doar angajații feroviari, care oricum cunosc mersul trenurilor și sunt la curent cu întârzierile, dar arată ultramodern și e prilej de mândrie locală. Ce-i drept, sunt gări din România cu trafic mult mai mare de călători în care nici nu poți visa la așa ceva.

În cadrul proiectului privind dublarea liniei Mogoșoaia-Balotești nu a fost montată doar tabela electronică, ci și megafoane și un sistem de avertizare sonoră. Sosirea trenului este anunțată din timp, iar călătorii (care?) sunt îndemnați să aibă grijă de bagajele lor și să păstreze curățenia pe peroane.

Gara Mogoșoaia a intrat și ea în era high tech

opriri la Parc Mogoșoaia
PO Parc Mogoșoaia. FOTO Adrian Constantin Zofei

Și ea amplasată în câmp, la celălat capăt al proiectului, Gara Mogoșoaia a fost dotată de asemenea cu tabelă electronică și cu sistem de informare acustică. Trebuie menționat faptul că majoritatea covârșitoare a locuitorilor din zonă folosește punctul de oprire Parc Mogoșoaia, situat mult mai aproape de oraș.

Una peste alta, e bine că proiectul a fost dus la bun sfârșit și prima dublare a unei linii ferate de după 1989 finanțată integral de la bugetul statului este gata de recepția finală. Moment din care nu va mai fi valabilă nicio scuză pentru perpetuarea întârzierilor existente acum pe Magistrala 700.



50,5 milioane de lei pentru dublarea liniei Mogoșoaia-Balotești

Obiectivul de investiţii Dublarea liniei de cale ferată între staţiile Mogoşoaia şi Baloteşti, în valoare de 50,5 milioane de lei, a avut finanţare asigurată din fonduri de la bugetul de stat.

Durata de realizare a acestei investiţii a fost, conform contractului, de 17 luni şi a inclus cele două etape de implementare, elaborarea proiectului tehnic şi execuţia lucrărilor de infrastructură şi suprastructură feroviară pe întregul traseu, în lungime de aproximativ opt kilometri.

Antreprenorul general al proiectului a fost compania austriacă Porr Construct, iar lucrările de suprastructură au fost executate de Wiebe România. Proiectul este complementar celui prin care a fost realizată legătura feroviară directă între Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă Otopeni, unde antreprenor general a fost compania gălățeană Arcada Company. Și aici lucrările sunt aproape gata, mai rămânând de finalizat doar Punctul de Oprire (PO) Patinoar din dreptul Telekom Arena, complexul sportiv al magnatului Ion Țiriac. Dar asupra acestui subiect vom reveni cât de curând.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole