La mijlocul primăverii, iarna a lovit cu putere în nordul Moldovei. Și la această oră sunt zeci de drumuri închise de viscol, mașini înzăpezite și nu puține au fost cazurile, în ultimele zile, de camioane răsturnate de-a latul drumului. În aceste condiții extreme, trenurile au circulat, fără a se înregistra întârzieri notabile.
Toate drumurile naționale din județele Iași și Botoșani au fost închise circulației pe fondul atenționării de Cod Roșu de ninsori și viscol.
După acțiunile angajaților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, joi seara, imediat ce condițiile meteorologice au permis, s-a reușit deschiderea circulației pentru toate categoriile de autovehicule pe câteva sectoare de drum național: DN 24, km 151+000 – 184+000, limită jud. Vaslui – Iași, DN 28, km 37+000 – 64+225, Bălțați – mun. Iași, DN 28, km 81+325 – 141+410, Tomești – Vama Albița, DN 24C, km 0+000 – 43+850, Popricani – Tabăra, DN 2F, km 5+000 – km 39+100, Buhoci (BC) – limită județ Vaslui DN 15B, km 45+000 – 62+016, Târgu Neamț (NT) – Cristești (IS), DN 15C, 44+000 – 58+328, Târgu Neamț – Târzia (NT), DN 15D, 50+947 – 74+245, Roman – Crăiești (NT). Cioturi de drumuri naționale. În rest, totul rămâne blocat, la mila Domnului.
Întârzierile trenurilor n-au fost cauzate de viscol, ci de lipsa de locomotive
În aceste condiții, singurul mod de acces către cele două județe din nordul Moldovei a rămas cel feroviar. Trenurile anulate au putut fi numărate pe degetele de la o mână, patru mai exact, joi pe secția de circulație Pașcani-Târgu Neamț. De altfel, a fost și singurul tronson feroviar închis circulației trenurilor în aceste ultime zile în care zăpada și viscolul au blocat nordul Moldovei.
Pe magistralele 500 și 600 trenurile au circulat în condiții de iarnă, ce-i drept, dar întârzierile au fost acceptabile și niciun tren nu a rămas înzăpezit. Întârzieri au mai apărut din cauza modului cum a fost gestionată situația de către SNTFC CFR Călători (vezi cazul de miercuri seara când trenul IR 1753 a plecat întârziat din București Nord, pentru că operatorul n-a avut locomotivă, așa cum a relatat Club Feroviar) sau din cauza unor controale la frontieră (ca în cazul trenului 401 Prietenia, Chișinău-București, de joi).
Drumuri închise de viscol, trenurile ”zburdă”
Și vineri dimineață s-a circulat acceptabil pe căile ferate din nordul Moldovei. Trenul IC 561 Iași-București Nord avea o întârziere de doar 34 de minute, iar IR 1660 – 45 de minute. La rândul lui, trenul IRN 1668 care a plecat aseară la ora 22,45 din Iași a ajuns vineri dimineață în Gara de Nord din București cu doar 20 de minute mai târziu față de ora stabilită – 5,05.
Și de la Vatra Dornei/Suceava spre București trenurile au circulat bine. Bunăoară, trenul IRN 1654, care a plecat joi seara din Vatra Dornei Băi la ora 20,40 a ajuns vineri dimineața în Gara de Nord din București cu doar 27 de minute întârziere față de ora din livret – 5,29. Iar grosul întârzierii nu a fost acumulat în zona aflată sub incidența avertizării de Cod Roșu, ci mai în sud. Trenul IR 1752, care a plecat din Suceava Nord vineri dimineață la ora 8,45 nu avea niciun minut de întârziere la ora publicării acestui articol și avea toate șansele să ajungă la București la ora stabilită – 14,55.
Angajații CFR SA au lucrat non-stop, CFR Călători n-a introdus trenuri suplimentare
Angajații Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA au lucrat zi și noapte pentru a menține în funcțiune liniile curente și aparatele de cale, așa cum se poate observa și din fotografia alăturată, trimisă de gestionarul infrastructurii la solicitarea Club Feroviar.
Se pune însă întrebarea legitimă de ce Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA nu a suplimentat numărul de trenuri spre și dinspre nordul Moldovei, în condițiile în care pe turier accesul era blocat. Răspunsul poate fi legat și de insuficiența materialului rulant, dar și de proasta gestionare a situației, având ca rezultat ratarea oportunității unor încasări suplimentare.
Moldova, salvată de două ori de CFR în acest sezon
Nu este pentru prima oară când calea ferată salvează Moldova. Cel mai recent exemplu a fost la finele lunii ianuarie a acestui an, când DN2 a fost blocat de viscol, iar în nord-estul țării s-a mai putut ajunge doar cu trenul, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.
De trei decenii, politicienii ne vând gogoși depre autostrăzi. Care nu s-au făcut, în schimb calea ferată a fost adusă la limita de jos a funcționării. Chiar și așa năpăstuită, rețeaua de transport feroviar din România asigură conectivitatea în momente critice, cum ar fi ninsori, viscol sau inundații.
În Uniunea Europeană, accentul se pune pe transportul rutier. În schimb, noi (nu noi, ci politicienii care conduc țara) vorbesc doar de autostrăzi. Mai trebuie să amintim faptul că, de aproape un an și jumătate de când e ministru al Transporturilor, vicepremierul Sorin Grindeanu nu a pus niciodată piciorul într-un tren?