sâmbătă, februarie 17, 2024
spot_img

Drepturi salariale ale ceferiștilor câștigate definitiv în instanță, plătite cu țârâita

O serie de drepturi salariale ale ceferiștilor care au fost câștigate în instanță vor fi plătite eșalonat, mai pe românește cu țârâita. Pentru a ”cârpi” deficitul bugetar, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a pregătit un proiect de act normativ în acest sens.

Pe site-ul MTI a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordin de ministru al Transporturilor și Infrastructurii privind stabilirea procedurii de efectuare a plății sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială, stabilite în favoarea personalului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și al unităților ce funcționează în subordinea sa, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Personalul feroviar care va fi afectat

drepturi salariale ale cefriștilor controlul tehnic al materialului rulantProiectul nu se referă la angajații CFR Călători, CFR SA sau CFR Marfă, căci acestea sunt unități care funcționează ”sub autoritatea” ministerului. În subordinea Ministerului Transporturilor se află, potrivit informațiilor oficiale de pe site, următoarele unități feroviare: spitalele CF, Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, Clubul Sportiv Rapid, Autoritatea Feroviară Română – AFER, Autoritatea pentru Reformă Feroviară și Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER.

În paranteză trebuie menționat faptul că rubrica respectivă de pe site nu a mai fost actualizată de mult timp, de vreme ce președinte al CS Rapid figurează ca fiind Valy Caciureac, iar la AFER este trecut Ioan Vintilă drept conducător al instituției.

Necesitatea eșalonării plăților, justificată prin Ordonanța trenuleț

Să revenim însă la proiectul de act normativ pus în consultare publică, care stabilește plata eșalonată a unor drepturi salariale ale ceferiștilor, obținute prin hotărâre judecătorească.

Necesitatea adoptării acestuia ese justificată, în preambulul său, de prevederile Ordonanței trenuleț, mai exact art. IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene.

Amintim faptul că Ordonanța cu pricina a trebuit modificată după adoptare, printr-un alt act normativ, deoarece plafona călătoriile gratuite ale ceferiștilor, în interes de serviciu, la doar șase pe an, fapt ce a iscat un mare scandal. În cele din urmă au rămas plafonate doar călătoriile gratuite pe calea ferată ale procurorilor, judecătorilor și revoluționarilor.

Drepturi salariale ale ceferiștilor, plătite eșalonat

Acum, proiectul de act normativ promovat de MTI își propune să stabilească procedura de efectuare a plăţii sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi al unităţilor ce funcţionează în subordinea sa, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024.

Astfel, plata acestor sume ”se va realiza eșalonat, în tranșe”, se arată în proiect. Tot aici se precizează că procedura de plată eşalonată se aplică şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eşalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din aparatul propriu al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și al instituțiilor publice aflate în subordinea sa.

Practic, autoritățile vor să ”rostogolească” această problemă, asumându-și riscul de a plăti dobânzi și penalități pentru întârzierea punerii în practică a hotărârilor judeccătorești rămase definitive: ”Plata sumelor datorate în temeiul titlurilor executorii prevăzute de prezentul ordin se va efectua de către structurile financiar-contabile şi va cuprinde atât sumele aferente drepturilor de natură salarială, cât şi pe cele pentru plata dobânzilor, penalităţilor şi a altor sume acordate în legătură cu acestea. (…) La sumele eșalonate conform alin. (1) se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie”.

Miza este evitarea executărilor silite

De fapt, miza este evitarea situațiilor în care salariații ce și-au câștigat drepturile în instanță ar putea obține executarea silită a ministerului sau a unităților din subordinea acestora. Pentru ca lucrurile să fie foarte clare, un alineat din proiectul de Ordin tranșează și această problemă: ”În cursul termenului prevăzut la alin. (1) [tot anul 2024 – n.red.], orice procedură de executare silită se suspendă de drept”.

În finalul proiectului, se stipulează faptul că structurile financiar-contabile din cadrul unităților aflate în subordinea MT vor transmite la minister datele aferente plăţii tranşelor stabilite potrivit Ordonanței trenuleț. Direcţia economică din cadrul MTI va centraliza datele primite de la ordonatorii terţiari de credite, ale căror cheltuieli de personal sunt finanţate de la bugetul de stat, precum şi pe cele reprezentând necesarul propriu de fonduri publice şi va propune Ministerului Finanţelor modificările corespunzătoare pentru bugetul pe anul în curs şi pentru proiectul de buget pe anii următori.

Ultimele Articole