spot_img
marți, noiembrie 30, 2021
spot_img

Guvernul a analizat blocajul CFR Marfă – Complexul Energetic Hunedoara

Două societăți din ramuri diferite de activitate, probleme comune. În ședința de Guvern de miercuri, Executivul a analizat o informare primită privind situația celor două companii. Datoare vândută, CFR Marfă nu ar mai dorui transporte cărbune către CE Hunedoara, în timp ce producătorul energetic, dator la CFR Marfă, are nevoie de cărbune pentru a oferi căldură hunedorenilor.

Informarea a fost discutată în ședința de miercuri a Guvernului Orban potrivit anunțului făcut pe pagina de internet a Executivului. Nu au fost oferite informații suplimentare privind conținutul documentului însă tot miercuri oficiali locali hunedoreni au oferit anumite detalii privind situația în care se găsește Complexul Energetic Hunedoara și relațiile acestei companii cu CFR Marfă.

Potrivit primarului din Deva, Florin Oancea, CFR Marfã ar refuza sã mai transporte huila din Valea Jiului spre termocentrala de la Mintia. Consecințele ar fi grave, anume municipiul Deva ar putea rãmâne fãrã apã caldã si cãldurã.

Cauza este stocul redus de cãrbune din depozitele termocentralei. La Mintia functioneazã un cazan al unui grup energetic, iar potrivit sindicaliștilor, cãrbunele mai ajunge doar douã zile.
“Am avut astãzi discuții cu o delegație a conducerii Termocentralei Mintia, referitoare la asigurarea apei calde și agentului termic pentru cetãțenii Devei. Termocentrala Mintia furnizeazã apã caldã și agent termic pentru aproximativ 4.500 de apartamente din Deva, pentru școlile și grãdinitele din municipiu, pentru Spitalul Judetean de Urgentã și pentru aproximativ 300 de agenti  economici din oras. Termocentrala Mintia traverseazã o perioadã financiarã dificilã, fiind pusi în situatia de a nu mai putea transporta cãrbune din Valea Jiului din cauza datoriilor pe care le-au acumulat la CFR Marfã”, spune el, potrivit cronicavj.ro.

Situația, prezentată ministrului Bode

I-am prezentat telefonic ministrului Transporturilor, domnul Lucian Bode, aceastã situatie si  încercãm împreunã, pe toate cãile posibile legal, sã esalonãm datoria Termocentralei Mintia fatã de CFR Marfã, astfel încât devenii sã nu aibã de suferit”, a declarat primarului municipiului Deva, Florin Oancea.
Sindicalistii de la termocentralã mai spun cã huila extrasã din minele din Valea Jiului este insuficientã, în condițiile în care necesarul pentru a functiona este de 2500 de tone pentru funcționarea unui bloc. Circa 1300 de tone de huilã produc zilnic cele 4 unitãți miniere din Valea Jiului. La Deva mai sunt circa 5000 de abonați la apã caldã si cãldurã.

Refuzul CFR Marfă de a mai transporta cărbune vine în contextul unei situații dificile pentru operatorul națională de transport de marfă pe calea ferată.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara recent că există o sumă de 373 de milioane de euro, considerată ajutor de stat de către Comisia Europeană, care trebuie recuperată. „Sunt într-o situaţie grea, va trebui să luăm o decizie urgentă”, spunea el.

„M-aţi întrebat de CFR Marfă. Este într-o situaţie foarte foarte dificilă. Avem risc de infringement, avem în noiembrie termen. Din păcate nu s-a răspuns în termen la solicitările Comisiei, acel ajutor de stat de 373 de milioane de euro a fost considerat ajutor de stat de către Comisie, prin ştergerea datoriilor, va trebui recuperat. Sunt într-o situaţie grea, va trebui să luăm o decizie urgentă în ceea ce priveşte această companie, strategică, cu peste 6.000 de angajaţi”, a declarat Lucian Bode, potrivit Mediafax.

Recuperarea banilor menționați pare o sarcină imposibilă în condițiile în care, spre deosebire de Hidroelectrica – companie națională aflată deasemenea într-o situație dificilă acum câțiva ani – CFR Marfă activează pe o piață puternic concurențială. Mai mult, pe lângă datoria către bugetul de stat, stabilită de către Comisia  Europeană, CFR Marfă are TUI neplătit la CFR SA în valoare de alte sute de milioane de euro.

Prezent într-o emisiune televizată,  Traian Preoteasa, director general adjunct tehnic al CFR SA, a mărturisit cu nici o lună în urmă că gestionarul infrastructurii feroviare, CFR SA, a solicitat insolvența companiei CFR Marfă. ”Noi am solicitat, eu personal am solicitat insolvența”, a spus directorul general adjunct. Trebuie spus însă că pe rolul instanțelor nu se află un proces în care CFR SA să aibă calitatea de creditor și în care să ceară insolvența transportatorului feroviar de mărfuri.

Sursele Club Feroviar spuneau că cererea a fost adresată informal fostului ministrul al Transporturilor, Răzvan Cuc, care însă nu a fost de acord cu aceasta.

Preoteasa a criticat conducerea CFR Marfă. El spunea că această companie a pierdut 45% dintre contractele de transport în ultimii ani. „Nu a fost nicio restructurare. I-am intrebat:  de ce nu vă încadrați (în costuri – n.red.)? Ei au foarte mulți oameni plătiți în afara contractelor”, spunea Preoteasa.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole