spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

Două firme cer insolvența CFR Marfă

Două firme furnizoare CFR Marfă solicită, atât la Iași, cât și la București, insolvența transportatorului feroviar de marfă. Aceasta în contextul în care CFR SA execută silit compania de transport.

restituirea supraaccizei la motorină

Asocierea firmelor Corona 94 Contrans SRL și Euro Construct SA ( a nu se confunda cu Euroconstruct Trading 98, firmă deținută de omul de afaceri Dan Beșciu) au deschis în data de 10 octombrie două acțiuni împotriva companiei CFR Marfă, potrivit datelor publice ce apar în Portalul instanțelor de judecată. Problema pare a proveni din datorii neplătite pentru lucrări și servicii prestate la Centrul Zoina de Marfă Iași. Anunțurile menționează ca materie „falimentul„ și ca obiect „procedura insolvenţei – societăţi pe acţiuni”. Primele înfățișări au loc pe data de 15 noiembrie la Iași și pe 3 decembrie la București.

Există câteva semne de întrebare privind acțiunile judecătorești în cauză. Una dintre acestea privește înaintarea acțiunii la Iași în condițiile în care centrul din Iași nu are personalitate juridică, iar sediul central al CFR Marfă este în București. A doua întrebare se referă la faptul că cererile au fost deschide de firme care aveau o relație de colaborare comercială relativ veche cu CFR Marfă. Orice acțiune de acest gen micșorează semnificativ șanseșele acestora de a primi noi contracte în viitor. În practica acestor relații comerciale se folosește mai degrabă obținerea unei ordonanțe de plată, înainte de declanșarea insolvenței. Este neclar dacă  cele două firme private au apelat deja la aceasta modalitate convenabilă și mai blândă decât insolvența.

Acțiunile vin în contextul în care CFR Marfă are și alte probleme, cum ar fi solicitarea de încuviințare a executării silite formulată zilele trecute la Tribunalul Sectorului 1 București. Apare întrebarea: va reuși CFR SA să execute silit compania, înainte de eventuala declanșare a insolvenței la CFR Marfă, știind că o companie intrată în insolvență are protecție împotriva executării silite?

CFR Marfă, probleme și cu CFR SA

Acțiunea vine la o săptămână după ce Constantin Axinia, la acel moment director general, amenința cu executarea silită a transportatorului național feroviar de mărfuri. Dosarul menționat deschis la secția civilă a Judecătoriei indicate menționează calitatea de „creditor” pentru CFR SA și de „debitor” pentru CFR Marfă, obiectul acțiunii fiind „încuviințare executare silită”. Situl de internet al instanțelor de judecată nu menționează și sumele pentru care se face executarea silită, însă recent Constantin Axinia director general al CFR SA la acel moment menționa datorii de aproximativ un miliard de lei ale operatorului de marfă către CFR SA, reprezentând TUI neplătit.

CFR SA va executa silit CFR Călători şi CFR Marfă dacă nu îşi vor achita datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), care se ridică la 180 de milioane de lei şi, respectiv, un miliard de lei, a declarat acum o săptămână Constantin Axinia, după deschiderea evenimentului Zilele Feroviare 2019.

Propunerea CFR pentru CFR Marfă

În ceea ce priveşte CFR Marfă, fosta conducere a CFR SA susţinea că a propus CFR Marfă o variantă pentru reducerea sau compensarea datoriei de un miliard de lei. “Eu am propus o variantă pentru CFR Marfă de a ajuta această companie: să-mi dea în banii ăştia nişte active ca să pot ajuta CFR Marfă în sensul de a nu fi executat de altcineva – vagoane, locomotive, terminale. Există un plan. Îmi voi dezvolta un departament de marfă în care vor exista vagoane şi locomotive apte de circulaţie. Cu o parte din vagoane şi locomotive îmi voi face propriul meu transport tehnologic. Ca un fel de holding. În momentul în care statul român va considera că are nevoie să creeze o altă ‘Marfă’ poate să dea dispoziţie, prin lege, ca aceste locomotive şi vagoane de la Infrastructură care au fost luate de la Marfă să creeze o altă societate de marfă”, a menţionat el.

 

Ultimele Articole