Două asocieri europene refuză să oferteze Magistrala M6. FCC, singurii europeni

17 decembrie 2020

Lucrările de realizare a Magistralei M6, secțiunea 1 Mai – Tokyo (Băneasa) sunt disputate de patru asocieri, din care una singură include o companie europeană, restul fiind turce sau chineze. Două asocieri, conduse de giganții Acciona Spania sau Strabag Austria, au refuzat depunerea ofertelor, deși primiseră invitații de participare. 

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Cele patru asocieri care au depus oferte la data de 2 decembrie sunt Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. – MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. (Turcia),  Asocierea China Communications Construction Company & 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata S.p.A. (China – Italia), asocierea Esta Construction LLC – Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş. (Turcia/Ciprul de Nord – Turcia), asocierea FCC – Gülermak J.V. (Spania – Turcia), potrivit unor surse din interiorul procedurii. Singurul lider european de consorțiu este FCC Spania.

Cele două asocieri cu lideri europeni care au refuzat ofertarea sunt Acciona Construccion – Impresa Pizzarotti (Spania -Italia)  și Strabag – Ozgun Insaat (Austria – Turcia).

Este interesant viitorul licitației, în condițiile în care lucrările sunt finanțate din fonduri comunitare, iar Comisia Europeană dă semne că este din ce in ce mai reticentă să primească pe piața europeană a achizițiilor publice firme dintr-o țară care își ajută fățiș companiile de stat, refuzând principiile liberei concurențe pe piață. De altfel, CCCC China figurează și pe o listă neagră a Statelor Unite pentru sprijinul acordat guvernului chinez în construirea unei baze militare în Marea Chinei de Sud.

Nici relațiile Turciei cu Uniunea Europeană nu sunt foarte călduroase după jignirile aduse unor lideri europeni de către președintele turc Erdogan și după politici potrivnice liniilor europene.

Constructorul Magistralei 5, exclus din licitație

Este de menționat și de reamintit și excluderea din licitație a unor importanți constructori europeni. Prima fază a licitației, cea de precalificare, nu a fost trecută de compania italiană Astaldi, lider al asocierii care a realizat Magistrala 5, secțiunea Drumul Taberei – Eroilor. Tot exclusă a fost și compania elenă Aktor, realizatoarea unor lucrări impresionante de metrou la Doha, cu un volum de lucrări de câteva ori mai mare decât cel din cazul de față. 

Licitația mai are puțin și împlinește doi ani. Metrorex a publicat pe 15 martie 2019 anunţul de licitaţie pentru proiectarea şi execuţia structurii de rezistenţă a secţiunii 1 Mai – Tokyo a Magistralei 6 de metrou. Valoarea contractului este estimată la 1,27 miliarde de lei, iar durata acestuia va fi de patru ani. Contractul pentru secţiunea 1 Mai – Tokyo include lucrări de proiectare şi execuţie staţii şi tuneluri: Galerie la staţia 1 Mai existentă, Pajura, Expoziţiei, Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, stația şi galeria Tokyo şi Tunel 1 Mai – Tokyo.

Primele șase asocieri au fost invitate să depună oferte. Doar patru au depus

Criteriul de atribuire va fi cel mai bun raport calitate – preţ, cea mai importantă componentă fiind cea tehnică, cu o pondere de 60%. Selecția se face din rândul primelor șase firme ce trec faza de precalificare, dacă depun oferte. Linia nouă de metrou va avea un traseu de 14,2 km şi va cuprinde 12 staţii, cu următoarele denumiri: Staţia 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni.

Riscul pierderii banilor

În vara anului acesta, fostul comisar european Corina Crețu atrăgea atenția asupra riscului de pierdere a banilor.

Corina Crețu își manifesta dezamăgirea față de reacția autorităților române într-o scurtă postare pe pagina sa de socializare. „O veste realmente îngrijorătoare: banii europeni pentru Magistrala de Metrou M 6 Gara de Nord – Băneasa riscă să fie pierduți”, a scris ea. „În februarie 2019 am semnat, în calitate de Comisar European pentru Politică Regională, alocarea a peste jumătate de miliard EUR (517 milioane EUR) pentru construcția liniei de metrou 6. Am avut zeci de ședințe cu DG Regio și cu autoritățile române până am ajuns la această decizie, pe care am urgentat-o tocmai pentru ca banii să fie folosiți cât mai devreme și să înceapă lucrările. Investiția ar fi fost un real beneficiu pentru locuitorii Capitalei, precum și pentru turiști, care ar fi beneficiat de servicii de transport moderne către și dinspre Aeroportul Internațional Otopeni”,  scria fostul comisar CE.