Un fost secretar de stat la MT l-a vrut pe Emil Boc în instanță în Dosarul Mită la CFR de la Swietelsky

10 iunie 2021

Un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor a cerut ca fostul premier Emil Boc, actualmente primar al municipiului Cluj-Napoca, să fie audiat, în calitate de martor, în Dosarul Mită la CFR. Este vorba de acțiunea în Justiție prin care mai mulți foști demnitari de top ai statului român sunt inculpați pentru că ar fi încasat mită de la compania austriacă Swietelsky.

Adrian Bărbulescu

Joi, 10 iunie 2021, este programat un nou termen în acest dosar la Înalta Curte de Casație și Justiție. Se pare însă că grefierii au anticipat deja ce se va întâmpla azi, de vreme ce în dreptul rubricii ”Soluție” figurează sintagma ”Amână cauza”.

De altfel, și la următoarele termene de pe portalul de internet al instanței supreme, 24 iunie și 1 iulie 2021, figurează aceeași mențiune (vezi captură site). Un fel de ”Back to the future” repus în scenă de Justiția din România. Și asta cu toate că, în dreptul termenului precedent, din 27 mai 2021, figurează mențiunea ”Amână pronunţarea privind măsurile asigurătorii la data de 10 iunie 2021”.

Abia la ultimul termen programat pe site, 7 iulie 2021, mențiunea privind amânarea cauzei nu mai apare.

Instanța nu l-a vrut pe Emil Boc la bară în Dosarul Mită la CFR. Cererea lui Constantin Dascălu, respinsă

transport gratuit la Cluj-Napoca Proiectul metroului din Cluj-Napoca Studiul pentru metroul din Cluj-Napoca cartier nou la Cluj-Napoca gratuități la transportul public contractul pentru metroul Cluj metroul din Cluj Electric Castle și trenul metropolitanPână în momentul de față, procesul aflat pe rolul ÎCCJ a fost caracterizat aproape exclusiv de amânări. Decizii mai consistente regăsim doar în ceea ce privește ședința desfășurată la data de 5 aprilie 2021. Atunci, judecătorii de la instanța supremă s-au pronunțat asupra mai multor cereri formulate de inculpații din dosar. Printre ele, și cea a fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Constantin Dascălu, clujean de origine.

Dosarul Mită la CFR”Respinge cererea de probe formulată de inculpatul Dascălu Constantin privind audierea martorului Boc Emil”, se precizează pe portalul instanței. La vremea comiterii presupuselor fapte, pentru care procurorii au deschis dosarul, actualul primar din Cluj-Napoca era prim ministru.

Contactat de Club Feroviar, fostul demnitar de la etajul 1 al Palatului CFR s-a arătat suprins de cele prezentate pe site-ul ÎCCJ. ”Nu știu nimic despre acest lucru (despre cererea de audiere a lui Emil Boc – n.red.). Poate avocații să fi făcut o cerere în acest sens, deși mă îndoiesc. Eu nu am mai vorbit cu domnul Boc de trei ani de zile și nici nu văd ce treabă ar avea domnul Boc cu acest dosar”, a declarat Constantin Dascălu (foto) pentru Club Feroviar.

Peter Gal, chemat să depună mărturie. Slabe șanse

FOTO swietelsky.ro

Judecătorii instanței supreme au încuviințat însă mai multe alte cereri de audiere a unor martori, în afară de Emil Boc, formulate de unii inculpați din dosar.

Printre acestea, se numără și cea privind audierea lui Peter Gal (foto), directorul Departamentului pentru construcții feroviare (așa cum este el prezentat pe site-ul oficial al companiei austriece): ”Încuviinţează cererea de probe formulată de inculpatul Costea Mircea Ionuţ privind audierea martorilor Nedelcu Dragoş Adrian, Ion Mihai, Werner Zitz, Herbert Heinrichsberg, Helmut Schreiner şi Peter Gal”. De asemenea, a fost admisă și o solicitare privind cooperarea cu procurorii de la Viena: ”Încuviinţează emiterea unei adrese către autorităţile judiciare din Austria”.

Slabe șanse însă de a-l vedea, în viitorul apropiat, pe Peter Gal audiat de judecătorii bucureșteni. Încă de la izbucnirea sandalului de dare de mită, directorul austriac nu a mai pus piciorul în România. Ba mai mult, susțin unele surse apropiate de el, refuză chiar și să călătorească la bordul oricărui avion care ar putea survola România, de teama unei aterizări neprevăzute pe teritoriul țării noastre, care l-ar aduce în situația de a putea fi reținut de autorități.

Mai mulți foști și actuali directori din CFR SA sunt chemați la bară

percheziții la CFR Marfă Experții sociali de la CFR Marfă măști de protecție pentru angajații CFR MarfăDacă în ceea ce-l privește pe directorul austriac șansa ca să depună mărturie tinde spre zero absolut, probabilitatea ca alți martori să fie aduși în fața instanței este mult mai mare, spre certitudine.

Printre ei se numără și foști sau actuali directori din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, printre care Traian Preoteasa și Orlando Crăciun. În ceea  ce-i privește pe Viorel Scurtu, Constantin Manea și Constantin Axinia, instanța a prorogat termenul de audiere în calitate de martori.

Radu Berceanu și Arpad Paszkany, chemați în instanță. Compania Swietelsky, nu

Dosarul Mită la CFR by SwietelskyPrintre cei chemați în instanță să depună mărturie se numără și fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, dar și omul de afaceri clujean Arpad Paszkany, fost patron al echipei de fotbal CFR Cluj.

La bară vor fi chemate și alte nume sonore, printre care se numără avocatul Doru Boștină și bancherul Dominic Bruynseels (soțul fostei candidate la președinția României Ramona Ioana Bruynseels). De  asemenea, va fi audiat Joseph Hornegger, fostul șef al filialei din România a grupului Swietelsky.

Ceea ce frapează însă în acest dosar este că firma Swietelsky nu este inculpată ”pe persoană juridică”, cu toate că ea a fost cea care a dat mita către autoritățile române, nu filiala din România.

Sebastian Vlădescu și cumnatul lui Mircea Geoană, trimiși în judecată în Dosarul Mită la CFR de la Swietelsky

Dosarul Mită la CFR procesul lui Sebastian Vlădescu Dosarul Mită la CFR modernizarea căii ferate Bucureşti – ConstanţaÎn noiembrie 2019, DNA anunţa trimiterea în judecată a fostului ministru al Finanţelor, Sebastian Vlădescu, în stare de libertate, pentru luare de mită şi trafic de influenţă. Dosarul vizează plata lucrărilor executate de austriecii de la Swietelsky la un tronson din Magistrala 800 de cale ferată Bucureşti-Constanţa.

De asemenea, au fost trimişi în judecată fostul deputat PDL, Cristian Boureanu, fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Dascălu, Mircea Ionuţ Costea (cumnatul lui Mircea Geoană), fost angajat în cadrul Ministerului Finanţelor, dar şi administratorul companiei Swietelsky.

Dosarul are ca obiect infracțiuni de corupție derulate pe durata a 12 ani, în perioada 2005 – 2017 în legătură cu derularea contractelor de lucrări de reabilitare a M800. Anchetatorii de la DNA arată că probele dovedesc că în anul 2005, reprezentanții companiei austriece Swietelsky ar fi convenit cu cumnatul lui Mircea Geoană, Mircea Ionuț Costea, Mihaela Mititelu, o persoană apropiată de conducerea CNCFR, și Sebastian Vlădescu, ministrul de Finanțe, să le plătească un comision de 3,5% din sumele încasate de la statul român.

Tot ce aveau de făcut oficialii români pentru pretinsele milioane de euro promise de angajatul companiei austriece era să se asigure că statul român livrează prioritar și mai ales, fără întârzieri, sumele aferente contractului cu Swietelsky.