spot_img
luni, octombrie 3, 2022
spot_img

VIDEO Doi ani de la inaugurarea Magistralei 5 de metrou, sabotată de Ponta și Fenechiu

Azi, joi 15 septembrie 2002, se împlinesc doi ani de la inaugurarea Magistralei 5 a metroului bucureștean, a cărei construcție a fost sabotată de Victor Ponta și Relu Fenechiu.

„5 septembrie este o zi cu semnificație pentru metroul bucureștean. Astăzi se împlinesc doi ani de la punerea în funcțiune cu călători a Magistralei 5 de metrou. Cea mai nouă magistrală de metrou aduce beneficii importante locuitorilor din zonă prin degrevarea transportului de suprafață și implicit prin reducerea poluării. Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv stația și depoul Valea Ialomiței are o lungime de 7 km și un număr de 10 stații și asigură o cale de transport de mare capacitate, sigură, confortabilă și rapidă, conectând cartierul Drumul Taberei de centrul orașului. Mulțumim călătorilor care aleg să călătorească zilnic cu metroul! Continuăm să ne implicăm activ în proiecte de investiții pentru îmbunătățirea calității transportului în comun, o alternativă de mobilitate urbană accesibilă, sustenabilă și curată”, se arată într-o postare de pe pagina oficială de Facebook a Metrorex.

Inaugurarea Magistralei 5, cu Klaus Iohannis, Ludovic Orban și Lucian Bode

inaugurarea Magistralei 5 Retrospectiva feroviară 2020Magistrala 5 de metrou, secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv stația și depoul Valea Ialomiţei, s-a deschis pentru călători pe 15 septembrie 2020, într-o zi de marţi, la prânz. La inaugurare au participat președintele Klaus Iohannis, premierul și ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Ludovic Orban, respectiv Lucian Bode, după cum a scris Club Feroviar.

Proiectul a vizat realizarea lucrărilor aferente secţiunii Râul Doamnei – Hașdeu (Operă), inclusiv staţia, depoul şi galeria de legătură Valea Ialomiţei. Noua magistrală are o lungime de 7 km, 10 staţii, un depou, o galerie de legătură şi două staţii electrice subterane necesare pentru alimentarea cu energie electrică.

Studiul de Fezabilitate a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern 1419/2008, iar lucrările au început în 2012. Valoarea totală reactualizată a proiectului depăşeşte 3,22 miliarde de lei.



Lucrările, oprite de un pesedist și un liberal

Începute în forță în 2012, lucrările s-au oprit brusc un an mai târziu, din cauză că premierul de la acea vreme, Victor Ponta, a decis să taie drastic fondurile alocate acestui proiect de investiții. Așa că panourile prin care bucureștenii erau anunțați că ”Peste trei ani aici va fi noua ta stație de metrou” au rămas fără obiect.

În proiectul de buget pe 2013, care ulterior a devenit literă de lege, la capitolul dedicat lucrărilor la Magistrala 5 Drumul Taberei-Universitate, s-au alocat 95 de milioane de lei, de cinci ori mai puțin decât cele 500 de milioane estimate pentru acel an de către Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetară din vara lui 2012.

În Guvernul condus de Victor Ponta (PSD), portofoliul Transporturilor era deținut de un liberal de frunte la acea vreme – Relu Fenechiu, condamnat ulterior pentru corupție. Agitația de pe șantier s-a redus brusc și, în câteva luni, nu a mai fost văzut niciun muncitor. Explicabil, din moment ce Guvernul nu mai voia să finanțeze o investiție atât de necesară pentru bucureșteni.

Descinderile DNA și licitația anulată pentru trenuri

După mai bine de un an de întârziere, proiectul a fost inclus pe finanțare nerambursabilă de la Bruxelles, în cadrul POS-T şi mai apoi aprobat pentru fazare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare.

Apoi, în primăvara lui 2015, procurorii DNA descindeau la sediul central al Metrorex (societate condusă la acea vreme de Aurel Radu, fostul șef de economat al lui Marian Vanghelie) din Palatul CFR, pentru a ridica documente legate de licitația pentru achiziția de trenuri de metrou destinate Magistralei 5, câștigată de spaniolii de la CAF. Cu acel prilej, s-a constatat că mai mulți membri ai comisiei de licitație fuseseră plimbați prin Spania și primiseră cadouri scumpe de la firma iberică.

Era vorba de minimum 43 și maximum 51 de trenuri, prin contractul-cadru, în valoare estimată la 1,5 miliarde de lei. Asta pentru că, în planurile inițiale, Magistrala 5 ar fi trebuit să se continue de la Eroilor spre Universitate, Piața Iancului și să aibă punctul final la Cora Pantelimon, proiect stopat de fostul primar general Sorin Oprescu.



Inaugurarea Magistralei 5, cu trenuri retrase de pe M1 și M3

Licitația a fost anulată, iar procedura reluată a fost finalizată, iar în curând vor sosi primele trenuri produse de Alstom.

Până atunci, Magistrala 5 a fost pusă în funcțiune cu trenuri Bombardier retrase de pe magistralele 1 și 3, ceea ce conduce la creșterea timpilor de așteptare pe acestea din urmă.

Ultimele Articole