spot_img
miercuri, februarie 8, 2023
spot_img

Documentație de licitație modificată la ramele cu hidrogen, căci lipsește experiența similară la nivel mondial

Din cauza faptului că la nivel mondial nu există multe contracte de livrare a ramelor cu hidrogen, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost obligată să modifice documentația de licitație la partea de experiență similară.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a modificat zilele acestea documentația de licitație privind achiziția a 12 rame cu hidrogen în urma solicitărilor adresate de Autoritatea Națională de Achiziții Publice.

Modificarea făcută este justificată de lipsa unor livrări consistente de produse similare la nivel mondial. Concret, dacă până acum se cereau rame cu tracțiune electrică, ultima erată publicată pe situl de achiziții publice cere ca ramele să aibă motoare electrice propulsate cu energie în catenară, hidrogen sau generatoare diesel la bord. Precizarea a fost făcută pentru a preîntâmpina interpretarea conform căreia tracțiunea electrică trebuie să vină din prelucrarea hidrogenului îmbarcat.

În noua formulare, la capitolul Experiență similară, „Operatorul economic trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii 5 ani, respectiv prin raportare la prezenta achiziție, în mod cumulativ: • a furnizat un număr de minimum 12 automotoare dotate cu motoare electrice care utilizează pentru tracțiune oricare dintre variantele: – energia electrică preluată din linia de contact aeriană prin intermediul pantografului; – energia electrică obținută în urma arderii combustibilului în motorul cu ardere internă; – energia electrică obținută prin intermediul pilelor de combustie cu hidrogen”.

La nivel european, trenurile cu hydrogen sunt produse de Alstom, Siemens, PESA, Stadler, CAF și Talgo însă livrările comerciale par a fi derulate doar de către compania franceză. Alstom are în prezent patru contracte pentru trenuri regionale alimentate cu celule de combustibil cu hidrogen. Două sunt în Germania, primul pentru 14 trenuri Coradia iLint în regiunea Saxonia Inferioară, iar al doilea pentru 27 de trenuri Coradia iLint în zona metropolitană Frankfurt. Al treilea contract vine din Italia, unde Alstom construiește 6 trenuri cu hidrogen Coradia Stream în regiunea Lombardia – cu opțiunea pentru încă 8, în timp ce al patrulea este în Franța pentru 12 trenuri cu hidrogen Coradia Polyvalent împărțite în patru regiuni franceze diferite.

În România, ramele electrice pe hidrogen vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate (București – Pitești, București – Otopeni, București – Târgoviște), atribuite în mod competitiv unor operatori de transport feroviar, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și potrivit legislației din România.

Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Obiectivul acestei componente este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziției verzi și digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă și ecologică, cu standarde de siguranță adecvate, care să contribuie la finalizarea rețelelor transeuropene de transport (TEN-T) și la descongestionarea nodurilor urbane.

Valoarea licitației este cuprinsă între 2,48 miliarde lei și 4,24 miliarde lei, iar finanțarea se va face prin PNRR.

În altă ordine de idei, ARF a prelungit termenul de depunere a ofertelor, din 21 noiembrie în 6 decembrie 2022, în cazul licitației de achiziție a 12 locomotive dotate ERTMS.

Ultimele Articole