A fi „doctor” în ceva e apreciat nu doar în România, ci și în Austria sau, mai degrabă, mai ales acolo. Industria feroviară din Austria e scena unui scandal pornit de la faptul că directorul unei companii feroviare din Tirol s-a împopoțănat cu un doctorat fals, așa cum frecvent se întâmplă și în România. Doctorate false pot fi întâlnite și acolo.
Cazul directorului Helmut Schreiner a fost relatat în premieră de publicația locală tiroleză Tiroler Tageszeitung. Austria este țara în care dacă pe cartea ta de vizită nu stă trecut titlul de „doctor” ești primit cu indiferență și unde pe foarte multe uși ale unor personalități publice stă în fața numelui și particula academică de „doctor”, titrează presa de limbă germană.
Publicația newsingermany.com a reluat cazul: „Cu câțiva ani în urmă, un coleg austriac mi-a spus că angajatorul său german a tipărit cărți de vizită pentru un coleg activ și, în principiu, destul de modest. Pe ele se aflau toate chestiile obișnuite ale cărților de vizită, adică numele, funcția și datele de contact. După un timp însă colegul a cerut noi cărți de vizită de la compania sa – pe care să apară și titlul său academic. Motivul: „Altfel, nimeni nu mă ia în serios aici, în Austria”, titrează publicația menționată.
Referirea publicației este făcută la cazul unui inginer austriac, caz reclamat zilele trecute de publicația tiroleză. Din septembrie 2019, directorul Zillertalbahn, Helmut Schreiner, s-a împăunat public atât la aparițiile oficiale, cât și în cadrul companiei, cu un doctorat pe care nu l-a obținut niciodată. Aceasta a fost concluzia cercetărilor derulate de ziarul tirolez. În consecință, șeful căii ferate regionale cu ecartament îngust, care urmează să fie convertită la hidrogen și să devină astfel un proiect de prestigiu în Tirol, a dorit să se poziționeze ca un fel de doctor în tehnologia hidrogenului. Cu toate acestea, doctoratul inginerului nu a reușit să treacă de stadiul inițial.
Hidrogenul susținut cu doctorate false
Oficiali ai companiei Zillertalbahn minimizează situația. Însă, așa cum se întâmplă de obicei în Austria, cauza nu este nicidecum doar o „problemă privată”, așa cum o numește Franz Hörl, șeful Asociației economice ÖVP și șeful consiliului de supraveghere al căii ferate Zillertal. Mai degrabă, există din nou mai multe dimensiuni, precum și caracterul de farsă care este notoriu în această țară. Pe de o parte, există și aspecte politicie. O fotografie din 2019 arată cum Schreiner le-a înmânat politicianului Sebastian Kurz, care nu făcea campanie electorală și era fan al hidrogenului, și fostului ministru al digitalizării Margarete Schramböck, în timpul unei drumeții lângă Seefeld, o „disertație” despre care acum spune că era doar ca un „proiect”.
În al doilea rând, se pune problema mai mult socială de a ști cât de mult îți poți dori un titlu și cât de mult merită să lupți pentru acesta. Oricât de impecabilă ar fi abordarea lui Schreiner, aceasta nu este deloc surprinzătoare într-o țară în care chiar și cea mai inconsecventă diplomă de masterat împodobește adesea semnătura de e-mail, titlul onorific de consilier privat și este adesea folosită cu insistență. Se cere ca la înregistrarea nou-născuților, părinții să prezinte dovezi ale diplomelor academice.
Mai presus de toate, „doctorul” care spune că și-a finalizat acum studiile de doctorat la Universitatea din Riga, în Letonia, nu și-a făcut nici lui însuși, nici cauzei sale vreo favoare. Conversia planificată a Zillertalbahn într-o cale ferată pe bază de hidrogen a fost recent pusă sub semnul întrebării de către FPÖ și Verzi. Schreiner însuși a fost pus în concediu în calitate de director al Zillertalbahn și eliberat între timp în cea de-a doua funcție de director general al Achenseebahn.
Linia Zillertalbahn din Tirol, lungă de câțiva zeci de kilometri, ar urma să fie una dintre primele linii operate de trenuri cu hidrogen.