Doar un tânăr printre șase mecanici de locomotivă

19 octombrie 2020

Aprecierea aparține forumiștilor de la România Feroviară care afirmă că ruta Ineu – Brad a fost anulată de către Regio Călători din cauza lipsei personalului calificat și că operatorii privați nici în al 12-lea ceas nu organizează cursuri de calificare.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

locuri de muncă în străinătate

Lipsa de personal calificat începe încet, dar sigur, să-și spună cuvântul, fapt care semnifică un început pentru declinul sistemului feroviar din România, spun reprezentanții „România Feroviară” într-o postare de luni pe pagina lor de socializare.

Ei pleacă de la o afirmație a operatorului Regio Călători care anunțat recent că renunță la ruta Ineu – Brad din cauza lipsei de personal calificat. Ruta în cauză era operată pe baza unui contracte încheiat cu statul –  ARF, fiind considerat serviciu public. „Partea tristă e ca un OTF privat recunoaște asta. Aceeași OTF privați care de când s-au înființat, prosperă de pe urma pensionarilor din sistem”, spun ei.

Referirea pare a fi făcută ca o practică larg răspândită, aceea ca după pensionare un mecanic de locomotivă să își continue activitatea, angajându-se de regulă în sectorul privat. Persoana în cauză continuă să își plătească contribuții de pensie, iar regulat pensia îi este recalculată în sens crescător.

Regio Călători SRL, în calitate de operator de transport feroviar de călători, a decis să se retragă de pe ruta Ineu – Brad și retur, începând cu data de 01.01.2021. Decizia a fost adoptată în urma analizei privind lipsa personalului calificat, necesar pentru deservirea trenurilor pe zona de activitate Timișoara – Arad” se arată în comunicatul menționat.

„Din fericire sunt și excepții de la regulă, dar prea puține, procentul de mecanici tineri din sistem e undeva pe la 10-15%, majoritatea OTF privați încă își caută personal gata calificat și nici acum, în al 12-lea ceas, nu organizează cursuri de calificare. Din cauza asta, viitorul este sumbru, preconizăm că în 2023 OTF de stat va avea mari probleme cu mecanicii de locomotivă, urmați în 2025 de OTF privați”, spun cei de la România Feroviară.

Cursurile ar trebui organizate și de privați

Chestionat asupra problemei, Vasile Șeclăman, președinte al Federației Operatorilor Privați de Transport Feroviar, spune că operatorii nu pot face cursurile căci nu au dreptul. Ei ar trebui să dea certificările, ar trebui ca pentru un tarif să poată utiliza simulatoarele CENAFER și în final reprezentanții acestei instituții să vină la examene după cum vine Poliția la examenele de carnet.

„Sistemul privat organizează cursuri pentru meserii simple”, spune el.

Totuși, potrivit ultimului raport de activitate al CENAFER, în 2018 au fost organizate examene de autorizare pentru 558 mecanici de locomotivă, aici fiind incluși și cei pentru mașini grele de cale, drezină pantograf, mașini grele sudură cale.

Pentru alte 997 de persoane au fost organizate examene de autorizare pentru functia de ajutor mecanic de locomotive, acestea fiind a patra și, respectiv, a treia cea mai căutată calificare după impiegat și șef de tren, potrivit  CENAFER.

Petiție pentru menținerea deschisă a Ineu – Brad

Comunitățile locale si primarii din zona Ineu-Brad s-au mobilizat și au trimis adrese la Ministerul Transporturilor si Regio Călători pentru menținerea trenurilor in circulație. Din nefericire, varianta auto nu exista în zonă, iar dacă trenurile nu vor mai circula, navetiștii nu vor mai avea cu ce să ajungă la serviciu, copiii la școală sau liceu, iar personalul care deservește linia va intra in somaj, mai spun cei de la România Feroviară.

„Comunitatea Romania Feroviară nu poate face multe din punctul asta de vedere, la fel ca în cazul liniei Oravița-Anina, putem ajuta oamenii din zonă cu o semnătură pentru petiție. Poate așa, autoritățile împreună cu oamenii din zonă și semnăturile noastre vor aduce un alt operator feroviar de la 1 ianuarie pe ruta Ineu-Brad și retur”, spun ei.