Disputele Primăria București – Guvern bagă în corzi Astra Bus, singurul producător autohton de troleibuze

6 decembrie 2019

Societatea de Transport București (STB), subordonată Primăriei Generale a Capitalei, are de plătit producătorului arădean de mijloace de transport urban nu mai puțin de opt milioane de lei. Suma este una importantă pentru finanțele singurului producător român de troleibuze.

Doru Cireașă

 

Ieșită din insolvență în urmă cu aproximativ doi ani, compania Astra Bus din Arad are din nou probleme. De data aceasta cauza acestora nu este lipsa comenzilor sau profitabilitatea redusă a afacerilor sale ci faptul că giganții bucureșteni, STB, companie de transport cu o cifră de afaceri netă de 965 milioane lei, și Primăria Generală a Municipiului, cu un buget de șase miliarde lei, nu își plătesc o datorie de opt milioane de lei la Astra Bus Arad.

Suma poate părea mică dar este de cel puțin zece ori mai mare decât cifra de afaceri a producătorului arădean. Potrivit datelor prezentate la Ministerul de Finanșe, anul trecut Astra Bus a avut o cifră de afaceri de 672 mii lei și venituri de 1,7 milioane lei.

Datoriile STB la Astra Bus provin de aproximativ nouă contracte de modernizare a instalațiilor de climatizare pe 150 de autobuze Mercedes și 100 de troleibuze Astra Irisbus deținute de STB (inclusiv contracte subsecvente). Situl de internet al STB menționează o valoare însumată a contractelor de aproximativ 20 milioane lei.

La autobuze sunt neplătite 70 de bucăți. Acum un an de zile s-au oprit plățile, Primăria Capitalei a retras banii de la STB si i-a dat la Administratia străzilor”, relatează un oficial din cadrul contractului. Lucrările au fost încheiate integral în noiembrie 2018 în cazul autobuzelor și în februarie 2019 în cel al troleibuzelor.

Astra Bus a făcut lucrările pe banii ei, adică a cumpărat de la Valeo toate instalațiile de climatizare, le-a plătit iar acum se chinuie să își recupereze banii de la STB. La rândul ei Astra Bus are de plătit și câțiva alți subcontractori. STB este bombardată de luni bune cu cereri de plată, însă nu are ce face. Societatea trimite către Primăria București cereri de alocări însă de abia primește banii necesari funcționării.

Astra Bus, victima disputei Primărie București – Guvern

Se pare că atât STB cât și Primăria Generală au intrat în blocaje financiare a căror cauză este controversată. Practic banii de investiții ai STB au fost retrași sau nealocați de către Primărie.

Club Feroviar a relatat zilele trecute că STB a adus drept gaj la Fisc 10 tramvaie, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, alte utilaje, precum și sediul central al societății, pentru a putea obține reeșalonarea unei datorii de 231 milioane de lei. Directorul general al STB, Andrei Creci, spunea că nu este nimic ieșit din comun și că datoria s-a acumulat pentru că a crescut foarte mult volumul de activitate.

O altă cauză constă în faptul că Primăria Municipiului București nu a mai primit bani la rectificarea bugetară făcută de fostul premier Viorica Dăncilă. Pe cale de consecință, nu a putut să transfere către STB sumele respective, la nivelul necesităților, spune Andrei Creci.

Primăria Capitalei aruncă vina și pe actualul Guvern care nu i-ar fi dat la rectificarea bugetară nciciun ban. Într-un comunicatr remis presei la finele lunii trecute reprezentanții Primăriei susțin că Bucureştiul nu face parte din proiectul de rectificare bugetară a Guvernului, iar fondurile suplimentare cerute, în valoare de 62,4 milioane de lei nu vor fi acordate.

Gabriela Firea, primarul general al Municipiului Bucureşti, a afirmat: “Deşi am comunicat prompt datele care ne-au fost solicitate pentru viitoarea rectificare bugetară, Bucureştiul nu apare în proiectul pe care Guvernul intenţionează să îl adopte. Constat că nevoile bucureştenilor sunt ignorate de administraţia centrală, în condiţiile în care Bucureştiul este cel mai mare pol de dezvoltare a ţării şi cel mai mare contributor la PIB-ul României.”

Primăria declară că proiectul de Ordonanţă cu privire la rectificarea bugetului de stat pentru acest an, publicat de Ministerul de Finanţe, pe platforma instituţiei, nu include fonduri suplimentare pentru Municipiul Bucureşti.

Necesarul de suplimentare a bugetului Capitalei este mult mai mare, nu se rezumă la cele 62,4 milioane de lei solicitate de noi; această sumă corespunde punctual cererii venite de Ministerul de Finanţe. Ca de fiecare dată, subliniez că sumele pe care le solicităm nu sunt un moft, ci dreptul bucureştenilor, în calitate de contributori la formarea bugetului de stat. Reamintesc că Primăria Capitalei a fost dezavantajată încă de la construcţia bugetului de stat din acest an, deşi susţinem costuri consistente la cele mai importante servicii de utilităţi publice – (termie, transport public, iluminat public etc) şi investiţii în proiecte de anvergură de care beneficiază de multe ori şi români din alte oraşe, nu doar bucureştenii – cum sunt cele în spitale şi de infrastructură. Numai pentru serviciile RADET şi STB, subvenţia în acest an se ridică la 2 miliarde de lei”, afirma primarul general, Gabriela Firea.

Reprezentanţii Primăriei Capitalei precizează că, prin legea bugetului de stat, a fost repartizată Bucureştiului, pentru aceste categorii de servicii publice descentralizate, în acest an, suma de 30,8 milioane de lei. La 31 octombrie, aceste cheltuieli se ridică deja la aproximativ 71 de milioane de lei, estimarea pentru întreg anul 2019 fiind de circa 93 de milioane de lei.

“Rezultă, aşadar, o contribuţie de la bugetul de stat, pentru aceste servicii descentralizate, de doar 33,11%”, arată Primăria.

Practica alocării bugetului de stat este de a transfera bani către județele care nu reușesc să se finanțeze din sursele proprii și cotele defalcate și de a colecta bani de la unitățile administrativ teritoriale care au surplus, una dintre acestea fiind și Capitala.