Dispute la Timișoara între Primăria municipiului de pe Bega, pe de o parte, și ministrul Transporturilor, CFR SA și compania de modernizare a lotului 3 Timișoara Est – Ronaț Triaj, pe de altă parte. Primăria refuză avizarea unor lucrări feroviare ce ar duce la schimbări radicale ale unor străzi, dispariția unor benzi de circulație sau care ar îngusta drumurile atât de mult încât nu ar mai încăpea mașinile pe acestea.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat vineri că proiectul de modernizare a liniilor de cale ferată între Caransebeş şi Arad este blocat la Primăria Timişoara, pe tronsonul care traversează Timişoara, potrivit buletindetimisoara.ro.
Dispute la Timișoara
„O să am întâlnire cu Primăria, cu primarul (Dominic Fritz, n.r.) şi echipa dumnealui, legată de proiectul pe feroviar care traversează Timişoara, care în acest moment nu are toate acordurile de la Primărie. Am ajuns în situaţia pe care nu mi-o doream, şi anume să fie ultimul proiect care primeşte avize. S-au primit avize pe Cluj. Sunt 2 proiecte: Episcopia Braşovului – Cluj şi Caransebeş – Arad. Rostul întâlnirii de astăzi cu domnul primar este să depăşim odată aceste obstacole şi să dăm drumul la un proiect, important, zic eu. Sper să ajungem la o înţelegere astfel încât să se primească avizele şi de la Primărie, avize pe care le-a mai dat o dată în trecut, în paranteză fie spus”, spune Grindeanu.
Motivele de dispute la Timișoara
Potrivit viceprimarului USR al Timișoarei, Ruben Lațcău, unele soluții propuse de proiectant (Salcef SpA Italia) nu sunt legale.
“Autorizația de construcție pentru acest proiect o emite Ministerul Transporturilor. Primăria Timișoara și Consiliul Județean emit doar niște avize. Am avut astăzi o întâlnire extrem de bună cu dl. ministru Grindeanu, echipa de la CFR Infrastructură și firma constructoare We Build, și apreciem că dl ministru și-a luat timp să ne vedem pe acest subiect. Sunt unele soluții propuse de proiectant care sunt soluții improprii și vor crea mai multe probleme decât vor rezolva prin modul în care au fost propuse. Este un proiect mare, ne dorim să se facă, dar ele trebuie gândite ca și peste 5 ani, și peste 10 ani să ne bucurăm de ele, nu să ne fie rușine cum au fost făcute și să ne întrebăm cine a făcut investiția respectivă”, spune edilul.
Două benzi pe lățime de patru metri
El a dat și câteva exemple: pe strada Gheorghe Adam în care bulevardul acesta de patru benzi se îngusta la o bandă pe sens. „Am fi avut o gâtuire care ar fi blocat până și intersecția de pe Calea Lugojului. Evident că noi nu putem să acceptăm așa ceva la zona UMT. Dl ministru Grindeanu este aici în întregime de acord cu noi și a cerut proiectantului să vină cu o soluție. Am mai avut o problemă pe strada Radu de la Afumați (n.r. zona Ronaț), unde Primăria, deși a dorit să mute pasajul pe CA Rosetti, am înțeles limitele pe care le are CFR-ul și am acceptat un pasaj, chiar dacă creează anumite probleme, dar pasajul, așa cum a fost propus Primăriei și Comisiei de circulație nu asigură relații de stânga-dreapta dincolo de calea ferată, și mai mult, vine cu un drum de patru metri cu două benzi pe sens. Eu nu știu cum se poate face un drum de două benzi în patru metri, pentru că două mașini mai mari nu încap una pe lângă alta (de exemplu, un Ford Explorer depășește o lățime de doi metri – n.red.). Sunt propuneri făcute de proiectant care nu respectă normativele de proiectare. În felul acesta, noi nu putem să le aprobăm. Ministrul Grindeanu a fost deschis la aceste puncte, le-am prezentat în întregime și săptămâna viitoare, joi, vom avea o ședință la București la CFR Infrastructură, iar până atunci proiectantul s-a angajat să rezolve punctele ridicate de Primăria Timișoara și pe care CFR le-a acceptat. Noi putem să înțelegem diverse compromisuri și că este mai important ca acest proiect să se facă, dar sunt câteva elemente esențiale care nu pot fi acceptate. Nu putem accepta la UMT o îngustare de o bandă pe sens. Nu putem accepta drumuri de două benzi în patru metri, nu este legal, nu că nu vor Fritz sau Lațcău, iar ministrul Grindeanu înțelege acest aspect și toată lumea așteaptă de la proiectant soluții corecte“, a spus Ruben Lațcău.
Ministrul Transporturilor a explicat că în proiectul pentru acest segment este prevăzut un sens giratoriu suspendat, la intersecţia de la strada Baader din Timişoara, despre care se vorbea încă de acum câţiva ani, când au fost întocmite primele planuri. Pe lângă giraţia suspendată, mai sunt prevăzute şi alte pasaje peste calea ferată.
Gara de Nord din Timişoara va deveni cea mai frumoasă din vestul României, spune ministrul, iar în cadrul proiectului 20 de staţii CFR din Timiş vor fi modernizate. Este vorba despre staţiile: Timişoara Est, Timişoara Nord, Ronaţ Triaj, Sânandrei, Băile Călacea, Orţişoara, Sacu, Jena, Chizatau, Tapia, Jabar, Şuştra, Izvin, Ghiroda, Găvojdia, Lugoj, Belinţ, Topolovăţ, Recaş, Remetea Mare.
De asemenea, va fi amenajată o staţie CFR la Timişoara, aproape de centrul oraşului, lângă cel mai mare mall din oraş şi care va asigura şi o legătură rapidă cu Aeroportul Timişoara
Calea ferată Caransebeş – Lugoj – Timişoara – Arad are o lungime de 162 kilometri, iar în proiectul de modernizare prin PNRR este împărţită în 4 loturi.